• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

index is niet dynamisch, als je in de rij gaat staat waar "hr" in kolom a staat

Etim71

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2025
Deze formule staat in cel E19 =INDEX($A$1:E18;MAX(($A$1:$A18="sp")*RIJ($B$1:$B18));2).

De formule zoekt in kolom A van A1 tot 1 regel boven de "hr" regel naar "sp" in kolom A en geeft dan van het snijpunt de "sp"-rij & kolom 2 de waarde in cel E19.
Ik denk ik maak A1 vast en dan andere maak ik alleen de kolom vast maar niet de regel in de formule(dynamisch), dat werkt bijna helemaal goed, behalve als je op rij "hr" gaat staan en rijen toevoegt.

probleem:
In dit voorbeeld ga ik staan op rij 19 en ga dan 2 regels invoegen, dan blijft de formule in de verplaatste "E19" die dan in "E21 positie staat, star in de formule verwijzen naar E18. De formule is dan opeens niet (meer) dynamisch, hij zou in de formule van E18 naar E20 moeten gaan.
Is er iemand die mij kan vertellen waardoor deze formule exact bij invoegen van rijen in de "hr" regel de zoekrange in de formule niet van E18 naar E20 veranderd? En wat ik er aan kan doen?

zie Excel bijlage, met de situatie.

uitleg codering in kolom A
hp= hoofdpost
hg=hoofdgroep
sp=subpost
ehr=eenheidsregels
hr=hoofdregel
r=rekenregel

in kolom B rij "sp" staat de waarde die in de "hr" regel in kolom E moet komen te staan.

Bijlagen

De formule groeit niet mee omdat de formule die je hierboven toon in rij 19 staat. Als je wilt dat de formule altijd meegroeit datn moet je het bereik uitbreiden tm de regel waar je staat, rij 19 dus..

Oei, je hebt helemaal gelijk, dat werkt goed, mits de "sp" code ook niet in de formule-regel staat.
Was ook al het stoeien geweest met A1:"$A"&ROW()-1, maar dat was ook geen succes. of denkt je dat dat ook zou kunnen?

Terug
Bovenaan Onderaan