• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index met twee voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

math1

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2005
Ik heb een boekenbestand en wil daarin graag een selectie maken aan de hand van twee voorwaarden.
Via dit forum heb ik een matrix formule gekregen met daarin 1 voorwaarde, heb hier mee van alles geexperimenteerd maar mijn kennis reikt helaas niet zo ver dat hij het ook doet met twee voorwaarden.

Ik denk dat het voor sommige forum medewerkers een koud kunstje is de formule aan te passen.

Ik heb een kort voorbeeldbestand bijgevoegd.
Blad1 is de boekenlijst en op Blad 2 moeten de resultaten komen.
Op Blad2 bevindt zich een korte uitleg.

Gr. Math

Bijlagen

Als je op blad1 heel eenvoudig een hulpkolom toevoeg met daarin de volgende formule:
Code:
=ALS(EN(I2=Blad2!$A$2;X2>0);RIJ();"")
en die doortrekt zover ooit nodig. Op blad 2 kan je dan met de functie VERT.ZOEKEN of INDEX in combinatie met VERGELIJKEN aan de slag waarbij de zoekwaarde bepaald wordt door de functie KLEINSTE.

Het zou er dan zo uit kunnen zien:
Code:
=INDEX(Blad1!A2:A13;VERGELIJKEN(KLEINSTE(Blad1!Z2:Z13;RIJ(A1));Blad1!Z2:Z13;0))

Als je daar nog hulp bij nodig hebt horen we het wel.

Succes,

Laatst bewerkt:
Hallo Plongske en Martin

Plongske, jouw oplossing is een eenvoudige en leuke benadering van het probleem maar voor degene die dit gaat gebruiken toch te omslachtig. Het is de bedoeling dat d.m.v. één knop een keuze gemaakt wordt.

Martin (Thankyou), ik heb gekozen voor jouw oplossing, alhoewel ik daar graag een aanvulling op zag.
Als er niets meer gevonden wordt krijg ik in de overige rijen #GETAL! te staan.
Ik heb geprobeerd met ALS.FOUT maar krijg steeds andere foutmeldingen, zoals reeds gemeld leer ik steeds bij maar mijn kennis van matrix formules is nog erg klein.

Een aangepaste formule zou ik zeer op prijs stellen.:)

Gr. Math

Geweldig plongske,

dit werkt prima, geweldig bedankt voor het antwoord en de snelle reactie.:thumb::thumb:

Gr. Math

Math,
graag gedaan.
Niet vergeten de vraag als opgelost te plaatsen.

Aanvulling.

De ALS.FOUT functie werkt alleen niet bij excel 2003 of ouder, je zou het dan kunnen vervangen door:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(Blad1!$Y$2:$Y$13;">0")>=RIJ(A1);"";FORMULE)
Succes,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan