• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index vergelijken formule moet de hoogste datum waarde ophalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustinC

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2020
Beste forumleden.

Ik probeer met onderstaande formule een datum op te halen. Standaard werkt deze formule en haalt de laagste datumwaarde op.
Nu wil ik de formule aanpassen en in een andere kolom de hoogste datum waarde op te halen. Maar dit lukt mij niet.

Code:
=INDEX(Import!A:A;VERGELIJKEN($A2;Import!B:B;0))

Deze werkt in kolom D, en ik wil graag in kolm E de hoogste waarde zien.
Ik heb het bestand als bijlage toegevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ik wil in een cel de laatste datum zien, ik wil niet sorteren

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kun je toch gewoon met een draaitabel doen? Heb ik in drie seconden voor elkaar :).

Wil je de juiste blauwe knop gebruiken voor een reaktie zonder overbodig, zinloos citaat ?

In E2, doortrekken naar beneden:
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(Import!A:A;Import!B:B;Games!A2)

En als je geen Excel 365 gebruikt kan deze:
Code:
=MAX(ALS(Import!B$2:B$12214=A2;Import!A$2:A$12214))
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie)

Dank je AlexCel - Deze oplossing lijkt (deels) te werken. Anderen ook bedankt voor de input.
Ik weet dat er handigere manieren zijn, maar het gaat mij om de formule goed te begrijpen.

AlexCel, Als ik ARCADE GAME SERIES: Pac-Man als voorbeeld neem dan heb ik 2x dezelfde datum als resultaat, omdat in de bron (import) maar 1 datum wordt genoemd.

Maar als ik bij ARCADE GAME SERIES: DIG DUGkij zie ik als 2e datum 0-1-1900 staan. Weet jij hoe dit komt?

Als er maar 1 datum staat in import is de eerste keer ook de laatste keer toch? Hoe zou je dit anders willen zien?

Bij "Dig Dug" staat bij mij wel een datum, maar er komt inderdaad een paar keer 0-1-1900 voor. Dat komt omdat er "offline" staat bij de datum, uitkomst van de MAX functie is dan 0 en in datumformat is dat "0-1-1900". Je kan dit ondervangen met bijvoorbeeld deze functie:
Code:
=ALS.FOUT(1/(1/MAX(ALS(Import!B$2:B$12214=A2;Import!A$2:A$12214)));"Offline")

Gebruik je toevallig Excel 365?

Bedankt - Nee, ik gebruik geen 365 maar een gekochte versie van 2020 dacht ik.
Idd als er maar 1 datum staat is dit de eerste en de laatste.

De 2e formule werkt feilloos en icm '" offline"toevoeging ziet het er nog netter uit.
Enorm bedankt !:d

deze is niet zo'n echte matrixformule (werkt dus zonder {}, onder de motorkap eigenlijk wel, een beetje zoals een somproduct) en ik denk daardoor ook een stuk sneller dan die vorige formule
Code:
=ALS.FOUT(AGGREGAAT(14;6;Import!$A$2:$A$12214/(Import!$B$2:$B$12214=Games!A2);1);"Offline")
Edit : even geprobeerd, scheelt een beetje, minder dan verwacht, die aggregaat is 10% sneller dan de matrix,

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan