• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index vergelijken, formule werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Goedenavond,

In mijn bijgevoegde bestand werk ik in het tabblad 'Database' in kolom F met de formule index vergelijken. Kolom D met de titel 'productcode' heb ik afgelopen week toegevoegd en volgens mij is sinds toen de formule in kolom F niet meer goed gaan werken. De bedoeling van de formule is dat kolom F 'goederenwagon' weergeeft als kolom E de waarde 'Goederenwagon set' heeft, de kolom F 'rijtuig' weergeeft als kolom E de waarde 'rijtuig set' heeft en in alle overige gevallen moet de waarde van kolom E worden overgenomen. Aangezien ik afgelopen week kolom D heb toegevoegd, dacht ik dat de fout zat in het kolomgetal. Daar heb ik 5 van gemaakt, maar dan krijg ik in de cel in kolom F alleen de formule te zien. Wie weet waar de fout zit?

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.5.xlsx

Niet erg helder maar ik denk dat je dit bedoelt:

=ALS([@Productsoort]="Goederenwagon Set";"Goederenwagon";ALS([@Productsoort]="Rijtuig Set";"Rijtuig";[@Productsoort]))

Maar ik schrijf mijn formule op basis van jouw uitleg.
En tevens zitten er geen hardgecodeerde kolomnummers in mijn oplossing, dus het probleem van een kolom invoegen dat de formule zou breken, begrijp ik ook niet zo goed.

Het klopt inderdaad dat je formule op basis van mijn uitleg gemaakt is en zoals ik het zie, zou die moeten werken. De formule die in het bestand staat met behulp van Index vergelijken, is wat ingewikkelder en is ooit door iemand hier bedacht om een reden die ik niet meer weet. Ik meen dat dat te maken had met kolommen die dan een andere naam konden krijgen.

Ik heb je formule ingevuld, maar hij geeft dan in de cel de formule als tekst weer. M.a.w. de formule werkt niet in mijn bestand.

Ik heb je formule ingevuld, maar hij geeft dan in de cel de formule als tekst weer. M.a.w. de formule werkt niet in mijn bestand.

Dan ga je naar de Celeigenschappen van die cel, zet je ze op Standaard. Vervolgens druk je F2 + Enter en het is in orde.

Dank voor je hulp, maar het werkt niet. De kolom staat overigens in V1.4 ook op tekst en daar werkt het wel.

Beste Daan,

Jouw topic is nogal onduidelijk voor mij. Kan je eens aangeven wat er nog verbeterd moet worden, wat nog niet werkt, enz.
Met duidelijke bestanden en aanduiding van tabblad en cel(len) die nog niet werken. Bedankt.

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.5.xlsx
Tablad: database
Kolom: F [subproductsoort]

De formule in kolom F moet het volgende doen:
Artikel in kolom E 'Goederenwagon set' > Kolom F: 'Goederenwagon'
Artikel in kolom E 'Rijtuig set' > Kolom F: 'Rijtuig'
In alle andere gevallen moet de waarde van kolom F worden overgenomen.

In bestand V1.5 werkt de formule niet. In alle gevallen wordt namelijk de waarde van F overgenomen. Dus ook bij een waarde 'Goederenwagon set' en 'Rijtuig set'. De formule heeft gewerkt en werkt ook nog in V1.4. Dit is een vorige versie van V1.5. In bestand V1.4 staat de formule is ook in het tabblad 'database'. In bestand V1.4 betreft het kolom D [productsoort] en E [subproductsoort]. Ik heb dus een kolom toegevoegd tussen C [Art.nr.] en D [Productsoort] in bestand V1.5 t.o.v. V1.4. Volgens mij werkt sindsdien de formule niet meer.

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.4.xlsx

beste daan,

De formule die wigi geeft in zijn eerste reactie is ook volgens mij de beste oplossing.
Dat kunst en vliegwerk met die index en vergelijken formule is echt onnodig. index formules gebruik je als onbekend is waar de gezochte waarde staat in een tabel niet als je van op dezelfde rij en dus een bekende locatie een waarde wil vergelijken.

Dat de formule werkt is inderdaad het gevolg van de opmaakt tekst, ook die opmaak is overbodig, er staat immers geen tekst in de cel maar een formule. Dus pas de opmaak van de cellen aan naar standaard ipv teks en, plak de formule van wigi erin en dan werkt alles precies zoals je wenst zonder onnodig ingewikkeld gedoe.

Andere vraag: Ik wil graag de volgorde van de kolommen in het tabblad database aanpassen vanwege verschillende reden. Als ik de kolom knip en plak zijn de formules in de tabbladen SST TST, SST GRT en SST GGT hun bronnen kwijt en geven dus een foutmelding. Iemand die weet hoe ik dit oplos?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan