• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index vergelijken functie??

Status
Niet open voor verdere reacties.

daanblaauwgeers

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2009
Hallo forumleden,

Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar kom er niet uit. Volgens mij heb ik een combinatie van de functie index en vergelijken nodig, maar ik krijg het niet werkend (verre van zelfs :-()

Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een tabel met gegevens over verschillende nummers en ik ben op zoek naar een code waarbij de afhankelijkheid een datum is die binnen een bepaalde periode valt.

Voorbeeld: bij code 18 (cel H5) staat een datum 31-3-2004 (cel I5). De code die daar bij hoort is code 32 (cel D15), omdat de datum 31-3-2004 valt op/tussen de data 4-9-2000 en 31-3-2004. En deze code wil ik graag terug laten komen in cel J5.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Groet,

Daan

Bijlagen

deze in J2:

PHP:
=SOMPRODUCT((A2:A15=H2)*(I2:I2>=B2:B15)*(I2<=C2:C15)*(D2:D15))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In J2
Code:
=INDEX($D$2:$D$15;VERGELIJKEN(1;($B$2:$B$15<=I2)*($C$2:$C$15>=I2);0))
,bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
Bron: https://spreadsheeto.com/index-match/
P.S. kijk je voorbeeldje nog eens na op fouten,of is er nog iets met nummers?

Laatst bewerkt:
De functie die met somproduct begint geeft inderdaad de juiste waardes weer in kolom J. Die van index vergelijken nog niet. Dat komt volgens mij omdat deze nog niet kijkt naar kolom A. Dat is volgens mij ook waar jij op hint: "P.S. kijk je voorbeeldje nog eens na op fouten,of is er nog iets met nummers? ".

Ik ben denk niet duidelijk genoeg geweest. Een nummer in kolom H moet overeenkomen met het nummer in kolom H en vervolgens moet gekeken worden binnen welke periode de datum valt die in kolom J staat die bij het nummer uit kolom H hoort. Zie bijlage. Door een andere volgorde in tabel 3 (links onder) aan te houden, krijg je in tabel 4 hele andere output in kolom J.

Bijlagen

Code:
=INDEX($D$2:$D$15;VERGELIJKEN(1;[COLOR="#FF0000"]($A$2:$A$15=H4)[/COLOR]*($B$2:$B$15<=I4)*($C$2:$C$15>=I4);0))
,bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan