Ik ben ook even aan het puzzelen geweest, met als resultaat: algemeen bruikbare formules, maar daar kwam nogal wat bij kijken om dat te bereiken.
Ik heb ook de layout wat gewijzigd om een en ander mogelijk te maken.
In de eerste plaats heb ik namen gedefinieerd voor de bereiken: RodeDelta, RodeMaat, GroeneDelta, GroeneMaat enzovoorts.
Deze kun je terugvinden in het naamvak links van de formulebalk (zie afbeelding).
In G3:G6 vind je de namen terug van de bereiken voor de Delta's. Deze zijn nodig voor de juiste werking van de formules.
Voor dit bereik heb ik ook een naam gedefinieerd: DeltaNamen.
In H2 staat de gezochte grenswaarde (1,2); deze kun je aanpassen. Ik heb er even 10 van gemaakt om de systematiek duidelijk te maken.
Deze cel bevat feitelijk alleen een getal, maar er is met een aangepast nummerformaat "Aantal <" voor geplakt. Bij wijziging alleen het getal invullen.
In H3:H6 staan de gevonden aantallen per groep; in H7 de som van H3:H6.
In I3:I6 staan zoekwaardes, ongeveer de cumulatieven van H3:H6 plus 1, maar dan verschoven en beginnend met 1. Deze zoekwaardes worden gebruikt in kolom L.
In K3:K32 staan de posities 1 t/m 30 (je had 1 t/m 3 gevraagd, maar ik heb het een stukje uitgebreid).
In L3:L32 staat telkens de naam van het bereik voor de delta, waarin de betreffende positie is gevonden. Leeg indien de positie groter is dan H7 (het totaal aantal)
In M3:M32 staat telkens de naam van het betreffende bereik voor de maat.
In N3:N32 staat telkens de positie binnen de groep.
In O3:O32 staat de gevonden Delta. Hierin staat ver achter de komma (en daarom onzichtbaar) nog een rijnummer om ex aequos af te handelen.
In P3: P32 staat de gevonden Maat.
De gevreesde CSE-(of matrix-)formules vind je alleen terug in kolom O en P.
Alle formules op regel 3 zijn gekopieerd naar beneden, dus binnen elke kolom is feitelijk maar 1 formule gebruikt.
De enige uitzondering hierop is het totaal in H7.