• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX VERGELIJKEN rijen en kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
De formules in de kolommen in D:J heb ik na veel gepuzzel kloppend gekregen. Ik begrijp de logica er echter niet goed van.
Kan iemand het principe uitleggen, danwel de overige formules aanvullen in de kolommen K:AY?

Bijlagen

Code:
=INDEX(Uitwerking!$D$13:$I$124;MATCH(D$7;Uitwerking!$D$13:$D$124;0)+(COLUMN()-3)/3;$A11)
INDEX(array,row_num,column_num)

De index functie :
1e argument is zoek bereik
2e argument is een getal dat de rij in het zoekbereik bepaald
3e argument is een getal dat de kolom in het zoekbereik bepaald

MATCH(lookup_value, lookup_array, [match_type])

De Match functie (ned: vergelijken)
1e argument zoekwaarde
2e argument zoekbereik
3e argument exact of niet exact zoeken.
het resultaat geeft een getal weer.
In jou geval wordt er nog een getal bij opgeteld dmv kolom functie die een getal weer geeft waarin de formule staat.

Het resultaat van de matchfunctie is het 2e argument van de indexfunctie.
het derde argument van de index functie is het getal wat in cel A11 staat.

Hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is.

Bedankt voor je uitleg Willem!

INDEX VERGELIJKEN begrijp ik nu aardig maar die kolom functie nog niet goed. Ik begrijp het verband nog niet goed tussen de rijwaarden en die functie :

Calls
AHT
ACW
SALES
a
b
c
d

Ik kan bijvoorbeeld de formules in kolommen D:K niet kopiëren naar de overige dagen en begrijp niet goed hoe ik die kolomfunctie zo aanpas dat ik in cel K11 de waarde 28 naar boven haal. En de volgende opeenlopende formules in de kolommen L:AY

Laatst bewerkt:
De kolom() functie geeft het kolomnummer van de kolom waar de formule instaat.
De ene matrix heb je verticaal opgebouwd , de ander horizontaal.
De verspringing van de rijen of kolommen van beide is evenveel, oftewel bij de ene ga je bv 2 rijen naar beneden , bij de andere 2 kolommen naar rechts.
Daar maakte ik mbv de kolom() functie gebruik van. dus 1 kolom naar recht is in de ander matrix 1 rij naar beneden.
Als je dat niet zou doe zou je in de index formule bij rij waarde steeds een ander getal moeten zetten en kun je de formule niet doortrekken.

Niels

Bedankt voor je uitleg Niels !

Ik begin het een beetje te begrijpen. Maar het principe dringt nog niet helemaal door. Heb van alle overige cellen de nummers nu goed staan. Tenminste de juiste data komen in de cellen tevoorschijn. Ik moet er dieper induiken want het principe de data verticaal te verwerken biedt veel meer mogelijkheden omdat ik telkens tegen het max aantal kolommen aannloop in excell 2003.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan