• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Index wil niet lukken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik ben bezig met Excel om het invoeren van adressen te vergemakkelijken. Nu wil ik aan de hand van de postcode automatisch het adres laten verschijnen. Dit wil nog niet lukken, ik weet niet waarom... Ik heb al diverse dingen geprobeerd maar niets resulteerde in mijn wens. Ìets doe ik verkeerd, maar ik denk dat ik me nu aan het blindstaren ben waardoor ik niet tot de oplossing kan komen. :o
Kan iemand me op de goede weg helpen? :thumb:

GRTZ fun_surfer.

P.S.: ik heb de postcode verdeeld over 2 vakken omdat ik anders niet de gehele lijst in het tabblad 'straat' kwijt kan, ik wil dit eventueel later uitbreiden met nog meer plaatsen uit de directe omgeving.

In cel A2 de volgende formule invoeren:

=INDEX(straat!$A$1:$I$10;VERGELIJKEN(D2;straat!$A:$A;0);VERGELIJKEN(C2;straat!$1:$1;0);1)

Hierbij wordt er in rij 1 naar het eerste deel van de postcode gezocht en dit geeft de relatieve kolompositie, in kolom A wordt er gezocht naar het 2e deel van de postcode en dit geeft dan de relatieve rijpositie. met index kun je deze dan uit het bereik halen.

Hans

Hans, geweldig, hij werkt! Dat wist je waarschijnlijk al, maar ik ben toch heel blij. Nu kom ik direct alweer met het vervolg, stel dat mijn uitbreiding zó ver gaat dat ik niet genoeg heb aan die 256 kolommen die een werkblad biedt, dan neem ik aan dat ik een paar rijen kan zakken waardoor ik in A679:IV1355 de volgende tabel heb. Hoe kan ik dan de formule zó aanpassen dat hij ook in deze tabel kan kijken?
Ik had, voor zover ik de formule kan ontleden, bedacht dat dit d.m.v. het bereik-getal bewerkstelligd kan worden, klopt dit?
Dit zou weer betekenen dat ik van die allerlaatste 1 een 2 moet maken...

Wat waarschijnlijk makkelijker is, is om het eerste deel van de postcode verticaal te zetten en het 2e deel horizontaal. Voor de meeste plaatsen kom je hier wel mee weg, even snel bekeken kan je dan tot postcodes t/m JV.

Als je dit niet wilt kun ook de functie isfout gebruiken. Indien dan bovenstaande formule een foutwaarde geeft, gebruik je de formule voor het volgende bereik.

voorbeeldje:

=als(isfout(a1/a2);a1/a3;a1/a2)

hier vervang je a1/a2 door je originele formule en A1/A3 door de formule die in het 2e bereik kijkt.

Beste Hans, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit met de 'fout-formule' heb gewerkt en wat je nu dus uitlegt begrijp ik nog niet. Ik ga op mijn gemak één en ander uitproberen (waarschijnlijk morgen) en kom hier zeker nog op terug, maar het kan even duren voor ik je oplossing begrijp, in ieder geval weer bedankt!

Groeten Aart.

Beste Hans, ik heb de formule geprobeerd toe te passen, maar kwam uit op een oplossing waarbij ik nevenkolommen heb gebruikt. Ik ben toen verder gegaan met de gegevens zelf en kwam er toen achter dat dit niet ging werken; zo'n bestand aanmaken zou te lang gaan duren... Vandaar dat ik gisteren heb besloten er niet verder mee te gaan. In ieder geval bedankt voor je formule, ik heb weer wat geleerd wat ik misschien in een volgend project kan gebruiken.

GRTZ fun_surfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan