• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

indexatie met interval

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 okt 2022
Hallo allen,

Ik ben een bestand aan het maken waar o.a. een meerjarenbegroting in opgenomen is.
Bedoeling is dat dit bestand (laten we het werkbestand noemen) op verschillende locaties gebruikt gaat worden.
Dit bestand is 2 delig.

1) De kosten voor onderhoud, welke jaarlijks terugkomen, worden per jaar weergeven, rekening houdend met de jaarlijks indexatie.
Deze indexatie heb ik in aparte Excel (die niet voor iedereen beschikbaar is)
Ik vul hier de indexatie in, en in het "werkbestand" wordt deze indexatie doorgevoerd. (prijs nieuwe jaar wordt zichtbaar)

2) De kosten worden weergeven voor de vervanging (periodieke wettelijke verplichting bv)
Het kan dus zijn dat iest jaarlijks vervangen moet worden, maar kan ook zijn dat dit om de 5 jaar moet.

Zo kan ik jaarlijks een budget presenteren welke is opgemaakt aan vaste (deel1) + variabele kosten (deel2) voor dat jaar + heb ik gelijk een controle middelen richting mijn leverancier dat er extra werk benodigd is.

Voor deel 1 (in het voorbeeld kolom A t/m P) heb ik een verwijzing naar mijn indexatie werkblad gemaakt en werkt (ingeplakte printscreen is indexatie werkblad)

Voor deel 2 (AA t/m AP) loop ik vast en zou ik graag jullie hulp voor willen vragen.
Op helpmij.nl had ik al een soort gelijk vraagstuk gevonden, met een prachtig antwoord en resultaat, waar ik dankbaar gebruik van heb proberen te maken:D
Maar helaas krijg ik het in mijn eigen bestand niet werkend:(

In cel AF6 staat de formule.
Het probleem zit zowieso in het @inflatie stuk.
Ik kom er maar niet aan uit hoe dit werkt / opgebouwd is + ben ik benieuwd of deze verwijzing überhaubt naar een ander Excel document kan.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Met vriendelijk groet,

Joost

Bijlagen

Als je verwijst naar het "benoemde bereik" Inflatie in een ander exceldocument zul je daar de naam van het andere document bij moeten vermelden:

Code:
'AnderExceldocument'!Inflatie

Hallo Ahulpje,

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb van alles geprobeert, maar krijg het niet voor elkaar.:(
Zelfs de pagina met indexatie in het werkbestand gezet om zo een werkende formule te maken, maar helaas.
Als u of iemand anders nog sugesties heeft graag.

In het bestand Map1.xlsx heb ik het benoemde bereik Inflatie aangemaakt en daar naar verwezen in de formule in AF5:
Code:
=ALS($AD6="";"";ALS(AF$2<$AC6;"";ALS(REST(AF$2-$AC6;$AD6)=0;AFRONDEN($AE6*'Map1'!Inflatie;2);"")))

Hallo AHulpje,

Bedankt voor uw reactie.
U geeft aan dat u in het bestand Map1.xlsx het bereik heeft aangemaakt.
Kan het zijn dat u het bestand vergeten te delen, of mis ik iets?

@Joost,

AHulpje geeft toch exact aan hoe de naam van dat externe bestand verwerkt moet worden in de formule?
En dat was toch de vraag?

Tik een = (gelijkteken) en klik in het ander bestand op het bereik inflatie.

Het komt er dan zo uit te zien.
Code:
=Map1.xlsx!inflatie

Bedankt voor jullie reacties.
Het is uiteindelijk gelukt om de koppeling te maken naar het indexatie bestand, echter......
Bij het berekenen van de jaarlijkse indexatie doet de formule wat hij moet doen.
Alleen als er een interval is (waarbij uiteraard wel de jaarlijkse indexatie mee genomen dient te worden) gaat het mis.

Ter verduidelijking.
In regel 6 heb ik de indexatie waarde absoluut gemaakt en wordt (op basis van een jaarlijkse interval) ieder jaar met dezelfde indexatie doorgerekend (niet de bedoeling)
In regel 9 heb ik de indexatie waarde niet absoluut gemaakt en wordt (op basis van een jaarlijkse interval) ieder jaar de opgegeven indexatie berekend (helemaal goed bij een jaarlijkse interval)
In regel 12 heb ik de interval op 2 gezet met een begin waarde 2020 (ipv 2021) 1ste vervanging interval is dan 2022 en wordt goed berekend, volgende interval (2024 gaat het mis)
In regel 15 het zelfde als regel 12, echter met een begin waarde 2021; 1ste vervanging interval 2023 en wordt niet berekend.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de indexatie van voorgaande jaren die niet zichtbaar zijn wel worden meegerekend in het jaar dat ik ze wel wil zien.

Alvast weer voor het meedenken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan