• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indexfunctie voor meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennio187

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2008
Hallo,

Ik heb een groot bestand met meer dan 100 tabbladen. Ik wil graag een optelling van enkele tabbladen in een totaal sheet.
In het echt gebruik ik een 6 tal totaalsheets, maar in dit voorbeeld zal ik er 1 gebruiken.
Ik heb gebruik nu de volgende formulie =SUMPRODUCT(SUMIF(INDIRECT("'"&Afdelingen&"'!a2:a400"),AR220,INDIRECT("'"&Afdelingen&"'!i2:i400")))
Maar helaas is dit een volatile formule en duurt het erg lang (2 min) voordat die de wijziging heeft berekent.
Dit wil ik graag veranderen met een non volatile functie, de index functie.

Wie kan mij helpen met deze functie?
De bedoeling is dat het totaal de grootboekrekeningen van afdeling (sheet) 31111+33333 in sheet Totaal M komen te staan.
Omdat ik in het echt veel tabbladen heb, geef ik een naam aan een reeks afdelingsnummers, genaamd GenM in dit voorbeeld.
Is het mogelijk om dit te combineren met de indexfunctie?

Hopelijk heb ik de situatie duidelijk uitgelegd zodat jullie snappen wat ik bedoel.... Zo niet, laat het me dan weten wat niet duidelijk is.
Bekijk bijlage Voorbeelindexfunctie.xlsx

hallo
wil je aangeven waar de functie in jouw voorbeeld staat?
ik kan hem niet vinden

groet sylvester

Indexfunctie voor meerdere tabbladen(sheets)

Dennio187,

Volgens mij maak je het jezelf veel te moeilijk, je kan als tenminste alle tabbladen dezelfde opbouw hebben ook gewoon een somfurmule gebruiken.
Zie bijgaand voorbeeld.
Als de opbouw niet het zelfde is stel ik voor dat je de tabbladen gelijktrekt.
Het lijkt in eerste instantie een heel karwei maar daarna maak je het jezelf
zo veel makkelijker.

Zie voorbeeld.

Veel Succes.

Bekijk bijlage HelpMijSomOverTabbladen.xlsx

Hallo Elsendoorn,

Dit werkt inderdaad erg goed. Alleen wil het nog wel eens dat ik een tabblad toe moet voegen of weg moet halen.
Is het ook mogelijk om een Bereik een bepaalde naam te geven en deze te verwerken in de formule?
In het tabblad afdelingen heb ik een bereik een naam gegeven, genaamd GenM.

Is een index formule niet makkelijker/sneller of zeg ik nu iets raars?

Dennio187,

Het toevoegen van de tabbladen is geen probleem, zolang je ze invoegt tussen de de tabbladen 31111 en 33333 in, de formule '31111:33333' wil zeggen van tabblad 311111 tot en met tabblad 33333. Zolang je alle tabbladen die je wil tellen hier tussen houd maakt het niet uit hoeveel het er zijn.
Een index formule is veel ingewikkelder dan de standaard somformule.
Ik zelf gebruik hem eigenlijk nooit, als je hem nodig hebt heb je waarschijnlijk je bestand niet goed ingericht.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan