• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDIRECTcombineren met andere functie niet mogelijk??

Status
Niet open voor verdere reacties.

whu2

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2008
Berichten
31
Hoi,

Ik hoop dat iemand mij met het volgende kan helpen...

Ik heb meerdere cellen waarin ik in karakters een bereik heb geformuleerd, door middel van:
Stap 1: =ADRES(ZOEKEN(2;1/(B:B<>"");RIJ(B:B));2)
Stap 2: ="$b$1:"&O13
Stap 3: Zichtbaar is nu (in de cel van stap 2) bijvoorbeeld: $B$1:$B$42. Dit is dus een karakter.

Nu wil ik dit bereik (wat dynamisch is, op basis van stap 1, maar dit terzijde) gebruiken binnen een andere formule: Lijnsch.

Dit werkt echter niet op de verschillende manieren waarop ik het probeer, bijvoorbeeld: =LIJNSCH(indirect(O14)) --> waarbij dan in O14 in karakter format het bereik ($B$1:$B$42) staat.

Volgens mij moet ik toch echt de functie indirect gebruiken...?? Dank alvast voor alle reacties!
 
Waarom zet je de formules uit stap 1 en 2 niet direct in je formule.
Code:
=LIJNSCH(INDIRECT("$B$1:"&ADRES(ZOEKEN(2;1/(B:B<>"");RIJ(B:B));2)))
M.a.w. elimineer de tussenstappen en volgens mij heb je wat je zoekt.

Anders: zie opmerking plongske.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zet je de formules uit stap 1 en 2 niet direct in je formule.
Code:
=LIJNSCH(INDIRECT("$B$1:"&ADRES(ZOEKEN(2;1/(B:B<>"");RIJ(B:B));2)))
M.a.w. elimineer de tussenstappen en volgens mij heb je wat je zoekt.

Anders: zie opmerking plongske.

Vreemd genoeg krijg ik hier een foutmelding op ("#WAARDE")... Even een voorbeeldbestandje toegevoegd.



Bekijk bijlage Test_bestand.xlsx
 
In jouw voorbeeld:
Code:
=LIJNSCH(INDIRECT("[COLOR="#FF0000"]$A$2[/COLOR]:"&ADRES(ZOEKEN(2;1/([COLOR="#FF0000"]A2:A2000[/COLOR]<>"");RIJ([COLOR="#FF0000"]A2:A2000[/COLOR]));[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR])))

De verwijzing A2000 naar behoefte aanpassen. Er mogen geen tekstwaarden voorkomen in de reeks (zoals de waarde in A1).
 
Laatst bewerkt:
In jouw voorbeeld:
Code:
=LIJNSCH(INDIRECT("$A$2:"&ADRES(ZOEKEN(2;1/(A2:A200<>"");RIJ(A2:A200));1)))

Heb de fout al gevonden!! Het gaat erom dat ik B1 meeneem (A1 in het voorbeeldbestand dat attached is), welke een header is en geen numerieke waarde is!! Pak ik alles vanaf rij 2 tot 'oneindig', dan is er geen probleem. Dank voor het meedenken!
 
Waarom maak je niet een Tabel van jouw data, meteen dynamisch en jouw Lijnsch formule wordt zoiets: =lijnsch(tabel1[test])
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan