Inelkaar gezette pc slaat af bij het laden van windows vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Intro

Ik heb hetzelfde onderwerp met een iets minder grootte waslijst al neergezet op het HWI forum. Maar daar blijken ze eerder in de ban te zijn van het helpen van mensen die zo nodig een pc willen samenstellen. En kom ik daar niet echt aan bod, het is ook wel een zeer gecompliceerd probleem. Maar het zou fijn zijn als iemand me er mee zou willen helpen.

Oude pc vervangen door nieuwe zelfbouw pc met overige onderdelen

Wij hadden 3 pc's hier thuis. Een super game pc op mijn kamer,een office pctje in de woonkamer en een 2de office pctje op zolder.

Beidde office pctjes allemaal uit het tijdperk van de pentium 4's met een simpel Asrock moederbordje.

een van de office pctjes (De ene op zolder) heeft het helemaal begeven. Pa wou dus nieuwe pc hebben. En vroeg aan mij of ik iets leuks kon samenstellen voor zo min mogelijk geld. Daar had hij geluk bij. Ik had nog talloze onderdelen thuis. Ik had nog niet zo lang geleden 1 - 2 jaar de volgende onderdelen in bestelling genomen. Waar ik ooit iets mee wou bouwen. Nooit aan toegekomen eigenlijk.

Ik had dit moederbord en deze behuizing een tijdje terug bij azerty besteld.

Verder had ik nog allemaal onderdelen uit mijn oude pc over.

Dat zijn ->

1x1GBNany PC4200 (533MHZ);
En 1x1GB van elixer met dezelfde specificaties;
Intel Pentium D 3,00GHZ;
1x80GB + 1x160GB HDD's van Western digital;
Geforce 7600GS Nvidia;
Coolermaster Xtreme power 550watt;
NEC cd/dvd lezer en branden;
Coolermaster TX2 koeler;

+ het moederbord en de behuizing van Azerty.

Nou had ik al niet zo zin om de pc voor mijn pa inelkaar te zetten. Ik heb het super druk met stage en volgende week moet ik weer stage doen. En ik had dus niet alles nog kunnen afmeten van de behuizing e.d.

Pctje dus inelkaar gezet. Ondervonden dat aan de side panel van de behuizing een gigantische fan zit met een soort van koker naar de binnenkant om de koeler van me processor te pesten. Heb die koker eraf gezaagd. Side panel past er nog maar net op.

Dus ik pc aanzetten en vista CD erin doen. Blijkt vista niet te kunnen installeren, ik kreeg de melding De hardware van deze computer ondersteundt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijf controller is ingeschakeld in het Bios-menu van deze computer.

Ik kreeg dus verteld op HWI om de 160GB schijf waarop ik vista niet wil installeren te ontkoppelen, en zodoende. Resultaat -> het installeren lukt.

Nou dan is vista dus klaar, PCtje aanzetten. Krijg ik in de POST te zien de melding -> Warning! Cpu has been changed. Make the correct CPU settings in the CMOS!

"Press F1 to continue" zeggen ze dan. Ik dolblij F1 indrukken. Dan gaat de computer Vista laden en dan onder het laden Valt me pc ineens uit. Ook zie je onder het uitvallen voor 0,05 seconden (het is nog net waar te nemen zo snel gaat het) het albekende Blauwe scherm.

En ookal probeer ik vista 100x opnieuw op te starten. De pc blijft onder het laden uitvallen.

Brainstormen

Geheugen misschien

Toen begon ik dus te brainstormen en na te denken wat het probleem misschien zou kunnen zijn. En het eerste wat me te binnen schoot (Wat ik ook nog eens een keer voor me kiezen kreeg op HWI) was dat het geheugen misschien niet goed werkt op het moederbord. Het is desnoods van 2 *** merken. Je kant toch niet zeggen dat je naar de winkel rent voor nany en elixer. En ik zal ook niet ontkennen dat het moederbord niet slecht is. Deze pc heeft zowiezo als doeleinde office en paar kleine games. En er zullen geen gigantische overkloks op kunnen gemaakt worden. Het is dan ook meer bedoelt voor mijn pa zusje en moeder.

Ik dus eerst elixer uitgeprobeerd. Met 1GB dus. En daarna een startup met de 1GB nanya module. Bij beidde modules valt vista weer uit. Het is nog erger zelfs vista valt zelfs nog eerder uit.

Toen probeerde ik de veilige modus. Dan zie je bij het opstarten alle bestanden die vista laad. En op een gegeven moment stopt vista met laden. En blijft de pc 10 seconden hangen voordat hij uitvalt. Veilige modus is dus ook geen optie.

BIOS en Latency's

Toen uiteindelijk na alle ervaringen ben ik mijn BIOS maar in gegaan. En heb een van de geheugen modules uit me pc gepakt met opschrift CL4. Ik stel dus in me BIOS in van boven naar beneden 4-4-4-12. Pctje opnieuw opgestart, weer valt vista uit.

Hardeschijf staat als slave maar is SATA

Toen ben ik eens rustig me BIOS langsgegaan. Alle instellingen een beetje bekeken. En toen stond de 160GB schijf (Waar geen vista op staat, deze schijf had ik na de installatie namelijk alweer aangelsoten) aangegeven als Master, en de 80GB schijf met vista erop als slave. Nou waren het beidde sata schijven en snap ik uberhoud al niet dat ze aangegeven staan met deze benamingen. Ik kon ook niet in de BIOS instellen welke sata of slave was. Er stond in de BIOS dat ik aan de hand van -/+ de hardeschijven als boot priority kon instellen. Maar dat werkt niet eens terwijl de BIOS zegt dat dit wel kan.

Ik heb dus maar de 160GB WD schijf losgekopeld en de pc met de 80GB schijf opgestart. Nu staat de schijf weer aangegeven als Slave. Ik heb dus de sata connector aangesloten op dezelfde Sata slot waar eerst de 160GB schijf op was aangesloten. Nu staat de 80GB schijf wel aangegeven als Master maar loopt vista toch nog vast onder het laden van Windows.

Boot priority

Toen heb ik nog de boot priority ingesteld. Harddisk ff op nummer 1 gezet. Ookal ben ik gewend de CD rom als first boot priority in te stellen. Dit werkt dus ook niet. Weer loopt vista vast.

Processor

Toen ging ik maar ff de processor onder handen nemen. En in de BIOS zag ik een multiplier van 15 en een FSB van 200MHZ. En ik wou gewoon uit wanhopig heid de FSB verlagen of de Vcore verhogen in de hoop dat dit op wonderbaarlijke wijze zou helpen.

Maar nu blijk ik de processor op dit mobo niet eens te kunnen onderklokken. En in de handleiding van het moederbord staat ook nog eens aangegeven dat de Vcore niet aan te passen is. Kortom, ik kan niks aanpassen. Alleen me processor overklokken tot hoever dit mogelijk is op de standaard Vcore.

BIOS Resetten

Uiteraard geen zin, anders maak ik dit topic niet aan. Het probleem is duidelijk. Vista wil niet opstarten. En hierboven staat aangeven wat ik er aan gedaan heb. Tot slot heb ik me aangepaste BIOS instellingen weer vast gezet en opgeslagen.

Enige mogelijkheid tot nu toe

Tja, tot nu toe kan ik me alleen maar bedenken dat het geheugen gewoon de boosdoener is. Als dat uiteindelijk idd het geval blijkt koop ik wel ff paar kingston reepjes. Maar eerst maar ff kijken of jullie nog oplossingen hebben. Dat het aan het geheugen ligt is natuurlijk ook niet gegarandeerd.

Help

Ik hoop echt dat iemand me hiermee een groot plezier kan doen en met een goede oplossing kan komen. Bij voorbaat dank.

MVG Arthur,

EDIT: Handleiding moederbord

Hier nog de handleiding van het moederbord. Kun je download in Adobe PDF formaat.

http://www.ecsusa.com/ECSWebSite/Pr...ilid=680&DetailName=Manual&MenuID=44&LanID=20

Laatst bewerkt:
Al geprobeerd op te starten met een min aan hardware.
Dus zo veel als mogelijk afkoppelen.
Dus geen cdrom enz.

Geprobeerd, dit werkt niet. Zelfde ervaring als voorheen. Dus hopelijk weet iemand nog een oplossing. En als niemand me een oplossing kan geven. Want ik aan de pc kan aanpassen zodat hij wel kan gaan werken. Nieuw mobo ofzo. Werken zal hij uiteindelijk toch moeten doen.

dom,dom,dom hoe kan ik het vergeten. Ik ga het gelijk ff proberen. Dank voor de tip!

Oké, duurde ff. Moest Nero nog op mijn eigen pc installeren om Memtest86 te brandde. Nero stond er blijkbaar nog niet op. Memtest is nu aan het draaien. Ik laat hem lekker 20uur scannen op errors. Want kan mezelf er niet eerder mee bezig houden want ik moet er morgen weer vroeg uit terwijl ik ziek ben. Dus je hoort morgen weer van me.

NOTE:Hij draait wel memtest op CL 4-4-4-12 omdat ik die nog handmatig heb aangepast. Dus het staat niet op autodetect! Maakt dit uit? Want dit zijn wel de werkelijke CL settings.

Laatst bewerkt:
Ff om alvast een kleine up-date te geven van de gebeurtenissen hier. Memtest draait al 10minuten en heeft nog geen een error gegeven. En nee de pc is niet na 5 seconden vastgelopen. want volgens memtest draait de boel al 10minuten lang door. En aangezien ik anders gewend ben van geheugen dat echt niet werkt ziet het er somber naar uit en lijkt het me dat het probleem wellicht zeer zeker weer eens ergens anders aan zal moeten liggen. Ik kijk als ik morgen op sta wel of hij errors heeft gegeven en zo niet dan sluit ik de hele pc gewoon af en dan zien we morgenmiddag wel wat ik ga doen.

Wat ik ook sinds kort heb ervaren is dat ik letterlijk schokjes krijg als ik de computer kast aanraak. Als ik een uiteinden van een snoer tegen de behuizing aanhoud dan zie ik elektriciteit sparks uit me kast komen. Ik heb ook toen ik de pc heb uitgezet en de voedingskabel eruit wou trekken een hele grote schok gekregen vanuit de voeding. Dus volgends mij is die Coolermaster Xtreme power wel van goede kwaliteit. Maar de veiligheid lijkt mij niet echt je van het. Ik zie geen reden tot problemen betreft opstarten door deze ervaring. Lijkt me eerder als dit soort praktijken zich af spelen binnen de computer dat de pc allang dood zou moeten zijn.

Heb ook zeer slechte ervaringen gehad met de voeding in mijn oude pc. Ongeacht het een A merk voeding is met hoge wattage. Maar moest toch echt goedkoop een voeding hebben. Een gratis exemplaar uit mijn oude collectie leek mij een geschikte keus. Ongeacht de pc van stroom wordt voorzien is het wel een elektrok u teer machine (Of hoe je dat ook spelt)

OFFTOPIC:

(Elektro K.U .T eer machine? mag je de letters K U & T niet eens in een bestaand wordt typen? Mag de administrator hier op helpmij wel graag ff aanpassen. Ik wou helemaal geen K U T zeggen. Want ik kreeg net sterretjes bij het typpen van elektro***eermachine

Laatst bewerkt:
Sorry voor de vele berichtjes achterelkaar. Maar moet zoveel mogelijk reacties plaatsen binnen de tijd dat ik heb ivm stage dus ik heb daarom weinig tijd.

Voordat ik naar bed wou gaan na douche en tandenpoetsen nog een kleine blik geworpen op het beeldscherm van de computer op zolder. Memtest geeft aan 8 errors aangegeven met beide modules in de pc. En de pc is ook nog eens vastgelopen. Tijd in Memtest blijft namelijk stil staan. Lijkt mij zeer duidelijk dat geheugen de boosdoener is. Zo ja bevestig dat ff. Heb niet zo heel veel verstand of de aantal errors idd binnen 1 uur idd aangeeft dat het probleem hier aan ligt. Zo ja dan ga ik morgen ff naar de Mycom voor Kingston geheugen. Want kingston werkt natuurlijk overal in:thumb:

Als je geheugen een error aangeeft tijdens de test dan kun je er van uit gaan dat deze defect is.

En hij gaf er acht en geen 1 + hij liep ook nog een keer vast. Ik ga Kingston halen. Bedankt voor je hulp. Had dit zelf btw ook kunnen oplossen. Had ff Memtest over het hoofd gezien. Bedankt voor je hulp alsnog.

Je kunt tenslotte niet alles onthouden:D:thumb:

Dat is waar, en het was ook niet niks dat allemaal in de topic start stond. Maar heb gelukkig iemand bij me in de buurt gevonden met Kingston Value ram PC5300 met de geschikte module grootte. Dus heb zeer waarschijnlijk morgen kingston in de pc draaien. En dan zal alles helemaal goed komen:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan