• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

informatie tussen twee aangegeven variabelen verkrijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

excelhelp

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2006
Hallo allemaal,
Ik heb een nogal simpele vraag, maar niet simpel genoeg voor mij.
Ik zal een voorbeeld geven van de informatie wat ik in excel heb ingevoerd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
1
2
Hallo
A
F
G
4
Doei
4
4
1
2
Hallo
3
3
4
4
Doei
4
4
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat ik wil is alle informatie tussen 'hallo' en 'doei' in een andere kolom weergegeven zien. Kunnen jullie ook aangeven hoe ik bijvoorbeeld alle informatie inclusie 'hallo' en 'doei' en exclusief 'hallo en 'doei' kan krijgen.
Het moet er zo uitzien.

Met 'hallo' en 'doei'

Hallo
A
F
G
4
Doei
Hallo
3
3
4
4
Doei

Zonder "hallo' en 'doei'
A
F
G
4
3
3
4
4
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Alvast bedankt,
mark

Wellicht is een filter een optie
Onder Data-Filter-Autofilter kun je filters instellen, als je vervolgens kiest voor "is niet gelijk aan" Hallo "EN" "is niet gelijk aan" Doei, krijg je het gevraagde overzicht....

Mark,

Met =ALS(OF(A1="hallo";A1="Doei")=WAAR;"";A1) krijg je wel lege cellen in B. Als je dan een autofilter met niet-lege cellen op B zet, zijn de lege cellen onzichtbaar. Met =A1 krijg je uiteraard alle inhoud van A.

Is dit je bedoeling?

Groet,

Laatst bewerkt:
jheesterbeek zei:
Onder Data-Filter-Autofilter kun je filters instellen, als je vervolgens kiest voor "is niet gelijk aan" Hallo "EN" "is niet gelijk aan" Doei, krijg je het gevraagde overzicht....

Neen want alles tussen Doei en Hallo (in die volgorde) komt er ook tussen te staan.

Wigi zei:
Neen want alles tussen Doei en Hallo (in die volgorde) komt er ook tussen te staan.

Ik snap niet echt wat je bedoeld,
na filteren wordt toch gewoon alles behalve hallo en doei weergegeven?
En volgens mij was dat de vraag...wellilcht begrijp ik de vraag verkeerd dan.

volgens mij heb ik het moeilijker gemaakt dan het is.
Indien je input in excel het volgende is:
1
2
3
Hallo
5
Doei
4
Hallo
6
Doei

dan wil ik met een functie alle gegevens tussen 'hallo' en doei' hebben dus in dit geval, eerst heb je tussen 'hallo' en doei' 5 en dan weer tussen hallo en doei heb je 6 en ik wil 5 en 6 in een aparte kolom zien.

ps. rob, welke kolom moet je selecteren en waar moet je de functie invoeren, want ik krijg een foutmelding mbt hallo. Krijg je wel dezelfde gegevens als in mijn voorbeeld zoals het eruit moet zien indien ja, kan je dan een schermkopie toevoegen aub?

Je zal met VBA moet werken en een loop ontwerpen. Met formules zal het ook wel gaan maar dat gaat ongelooflijk moeilijk zijn vrees ik.

Voilà...

Code:
Sub hallodoei()
Dim lngRow As Long, overzetten As Boolean
overzetten = False
lngRow = 1
Do Until lngRow = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    If overzetten Then Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0) = Range("A" & lngRow)
    Select Case Range("A" & lngRow).Offset(1, 0)
        Case "Hallo"
            overzetten = True
            lngRow = lngRow + 2
        Case "Doei"
            overzetten = False
            lngRow = lngRow + 2
        Case Else
            lngRow = lngRow + 1
    End Select
Loop
End Sub

Wigi

Wigi,

Je weet dat ik geen VB-expert ben, dus ik zoek eerst in formules en stel, als dat niet lukt, hier een vraag. :)

Ik heb dus de oorspronkelijke lijst geplaatst vanaf A5 en in B5 de volgende formule geplaatst:
=ALS(OF(A5="hallo";A5="Doei")=WAAR;"";ALS(OF(A4="hallo";A3="hallo";A2="hallo";A1="hallo")=WAAR;A5;""))

Deze levert het gewenste resultaat. B kun je vervolgens filteren op niet lege cellen.

Groet,

beste rob en wigi,
ik weet niet of jullie het weten maar ik ben een leek wat betreft excel. Misschien als het niet teveel moeite voor jullie is, jullie het stap voor stap uit kunnen leggen en ik heb de engelse versie ik weet niet of dat wat uitmaakt.
mvg, mark

Mark,

Nee, dat wist ik niet.

Je eerste lijst heb ik gekopieerd en in A5 gezet, zodat A5 t/m A24 inhoud heeft. In B5 heb ik de formule gezet, deze wordt automatisch vertaald. Vanaf B5 kopieer je deze formule naar beneden. Lijkt me allemaal nog redelijk basic. Ook filteren (Data - filter) is dat.

Groet,

Het was toch niet zo moeilijk met formules :D

In B5:

Code:
=ALS(OF(A5="Hallo";A5="Doei";AANTAL.ALS($A$5:$A5;"Hallo")=0;MAX(ALS($A$5:$A5="Hallo";RIJ($A$5:$A5);0)) < MAX(ALS($A$5:$A5="Doei";RIJ($A$5:$A5);0)));"";$A5)

en dan Ctrl-Shift-Enter en geen Enter.

Succes ermee.

Wigi

Laatst bewerkt:
beste rob en wigi,
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, rob, je formule werkt helemaal alleen vroeg ik me af of je misschien weet hoe de formule moet luiden indien je een engelse versie heb, want op kantoor hebben we een engelse versie. En wigi, ik heb mijn input in a5 ingevoerd en in b5 je formule ingevoerd en op schift cntrl enter gedrukt maar ik krijg als mededeling dat er een haakje ontbreekt misschien weet je wat ik verkeerd doe.
Alvast hartelijk dank.
Mark

ps. rob weet je misschien hoe ik het allemaal onder elkaar kan krijgen i.p.v. de tussenruimtes.

Mark, Rob

Ik wil niet lastig doen, maar de formule van Rob werkt niet voor deze gegevens van Mark:

excelhelp zei:
volgens mij heb ik het moeilijker gemaakt dan het is.
Indien je input in excel het volgende is:
1
2
3
Hallo
5
Doei
4
Hallo
6
Doei

De 4 tussen Doei en Hallo komt ook mee. Dit is het gevolg van het gebruik van

OF(A4="hallo";A3="hallo";A2="hallo";A1="hallo")

Mijn oplossing werkt wel, alleen was de formule slechts voor een deel zichtbaar hier op het forum. Ik heb het aangepast. De formule staat enkele posts hierboven. Wat je dus moet doen is die formule plakken in cel B5. Niet op Enter drukken zoals je normaal zou doen, wel tegelijk op Control, Shift en Enter. Dan B5 - samen met alle cellen daaronder waar de formule moet komen - selecteren en kiezen voor Bewerken > Doorvoeren > Omlaag. Klaar!

Wigi

Laatst bewerkt:
oke wigi,
dank voor je antwoord, ik heb nu niet de mogelijkheid over een microsoft excel nl, ik heb jullie vorige formules bij een kennis geprobeerd, kun je mij misschien aub aangeven wat ik in de formule in het engels moet zetten om het wel gedaan te krijgen, want op kantoor hebben we alleen een engelse versie.
alvast bedankt,

In English:

Code:
=IF(OR(A5="Hallo",A5="Doei",COUNTIF($A$5:$A5,"Hallo")=0,MAX(IF($A$5:$A5="Hallo",ROW($A$5:$A5),0)) < MAX(IF($A$5:$A5="Doei",ROW($A$5:$A5),0))),"",$A5)

Ook hier Ctrl-Shift-Enter.

Wigi

hallo wigi,
Ik doe in principe wat je me hebt opgedragen (data in a5 kopieren, in b5 formule kopieren, maar als ik hier op cntr shift enter druk krijg ik een foutmelding, In het deel -- COUNTIF($A$5 ---- en dan vooral in dat laatste namelijk $A$5).
laat me weten, als je wilt wat ik moet doen,
mark

Het enige wat mij zo direct te binnen schiet (en ik heb ook nog eens gecheckt of het voor mij werkt) is of Excel ; als scheidingsteken in formules gebruikt. Indien ja, verander dan de komma's door ;

Indien het dat niet is, zou ik het nog eens proberen :o evt. met een deeltje van de formule. Als alles goed is ingegeven komt er na Xtrl-Shift-Enter accolades rond de formule te staan.

Wigi

Hartelijk dank Wigi,
het werkt perfect, ik moest het inderdaad wijzigen in een puntkomma. Wigi, ik ben momenteel niet op kantoor maar ik vroeg me af, of ik het nog aan je kan vragen indien ik de exacte gegevens invoer en er dan iets misgaat, want op kantoor werken we uiteraard niet met ´doei´ en ´hallo´.
nogmaals hartelijk dank, en laat het me aub weten, wil je.
mvg, mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan