Ingevoerde waarde van een veld afhankelijk maken van een ander veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdsch

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Berichten
170
Beste forummers,

Ik ben een database aan het bouwen en loop tegen een probleem aan. Ik heb een tabel met leveranciers en de producten die zij leveren. Laten we de leveranciers A en B noemen en de producten 1 en 12. Leverancier A leverd product 1 en Leverancier B leverd product 12.
In een order formulier/tabel kunnen gebruikers aangeven welke leverancier zij gebruiken dmv een dropdown menu (A of B) en welk product zij willen bestellen (1 of 12), ook via een dropdown menu. Mijn probleem is eigenlijk dat ik de keuze voor het product afhankelijk wil maken van de keuze voor de leverancier. Maw als de gebruiker Leverancier A kiest dan is de keuze voor product 12 niet meer mogelijk immers Leverancier A leverd product 12 helemaal niet! Hoe stel ik dit in in Access?

Bedankt voor jullie hulp!

PS: als ik een voorbeeld database moet sturen kan dat ik weet alleen niet hoe ik hem moet comprimeren
 
Hoi Charles,

Bedankt voor je videofilmpje! Het is precies wat ik bedoel. Het probleem blijft echter bestaan. Ik weet ook precies waar het zit. Als de man in het filmpje de Query maakt voor Location ziet hij een Rij genaamd 'Total'' staan en maakt hij in die rij een 'where' commando. Ik gebruik Access 2003 en zie die rij 'Total' niet staan in mijn Query builder. Kan ik deze rij ergens vandaan halen? Of kan ik het 'Where' commando ergens anders vandaan halen?
Het feitelijke probleem is dat de combobox Locatie in het filmpje bij mij nu leeg blijft terwijl daar iets hoort te staan.

Bedankt voor alle hulp:)
 
Probleem is opgelost.
Ik heb een beetje met SQL lopen spelen en de instructies in de video en ik ben er helemaal uit.
Bedankt voor de hulp
 
Als de man in het filmpje de Query maakt voor Location ziet hij een Rij genaamd 'Total'' staan en maakt hij in die rij een 'where' commando. Ik gebruik Access 2003 en zie die rij 'Total' niet staan in mijn Query builder.

Dat doe je met de knop "Totalen". In de werkbalk "Queryomtwerp" is dat een knop met een hoofdletter "M" op z'n kant. Deze knop kun je ook vinden via de rechtermuisknop in het onderste deel van een query in de ontwerp weergave.
 
Dat doe je met de knop "Totalen". In de werkbalk "Queryomtwerp" is dat een knop met een hoofdletter "M" op z'n kant. Deze knop kun je ook vinden via de rechtermuisknop in het onderste deel van een query in de ontwerp weergave.

Dankjewel:thumb:
 
Ai toch nog een probleem.

Ik heb het filmpje gevolgd en het werkend gekregen. Het probleem waar ik alleen mee blijf zitten is het volgende (ik gebruik even het voorbeeld van het filmpje): Nadat ik regio heb gekozen kan ik de desbetreffende locatie selecteren (ik zie dus in het dropdownmenu alle locaties) maar als ik de locatie heb gekozen krijg ik automatisch de bovenste locatie ongeacht welke ik heb gekozen...:shocked:
Maw ik kies bijv. Regio East en dan ga ik naar Locatie --> ik zie alle locaties in de East maar dan kies ik ereen bijv. New York --> Access pakt bij mij dan Buffalo omdat die boven aanstaat. Ik kan dus in de praktijk maar 1 locatie kiezen per regio. Hoe kan ik dit voorkomen? Zit er misschien een fout in de tabellen waarop deze queries gebaseerd zijn?
 
Ik zelf werk met producten die afhankelijk zijn van de gekozen leverancier. De code die ik gebruik op de combobox product is als volgt:

[CODE
]SELECT [BC prijs- en productlijst].BCProduct, *
FROM [BC prijs- en productlijst]
WHERE ((([BC prijs- en productlijst].BCleverancier)=[forms]![BCnw].[cmbBCleverancier]));
[/CODE]
 
Ik zelf werk met producten die afhankelijk zijn van de gekozen leverancier. De code die ik gebruik op de combobox product is als volgt:

Code:
SELECT [BC prijs- en productlijst].BCProduct, *
FROM [BC prijs- en productlijst]
WHERE ((([BC prijs- en productlijst].BCleverancier)=[forms]![BCnw].[cmbBCleverancier]));
 
Opgelost!
Het bleek dat ik de afhankelijke kolom van 2 naar 1 had moeten zetten:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan