• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingevulde cellen uit Matrix in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

G33st

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2013
Goedendag,

Ik ben al de hele middag bezig met matrices in Excel, echter wil het mij niet lukken.
Ik zou graag uit een matrix, alleen de ingevulde velden in een tabel willen hebben.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jorick

Deze formule in C4;
Code:
=VERT.ZOEKEN(B4;$C$11:$D$18;2;ONWAAR)
en dan naar beneden doortrekken

Hoi Jorick,

Volgens mij wil je de bovenste tabel omzetten naar de onderste lijst.

Je zult dan de ingevulde velden moeten omrekenen naar een getal (waarbij januari groter is dan februari en nr 1 in de maand weer groter dan nr 2). Vervolgens kun je dan een lijst maken met de grootste waarden, die je weer vertaald in de lijst.

klinkt ingewikkeld, maar dat valt best mee met een matrix-formule. Kolom H en I heb ik wel ingevuld maar zijn niet nodig.
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Groet,
Jeroen

Geen hulpkolommen en rijen.
Zie de gele cellen.

Bijlagen

Hoi Harry,

Mooie oplossing met ALS.FOUT. Ik hoop dat Jorick 'm kan volgen, zelf moet ik er ook even goed naar kijken!

Groet,
Jeroen

Ik ben me inderdaad aan het verdiepen in de oplossing van Harry, maar het lukt me nog niet echt om deze te begrijpen en zelf toe te passen. Kan ik hier op internet ergens meer uitleg over vinden?

Daar hoef je niet voor te Googlen.
De F1 knop geeft je betere resultaten dan internet.
Druk ook eens de ƒx knop links van de formulebalk, en loop met de muis door de functies in de formule.
Onderaan elke functie staat een linkje met daarachter informatie hier omtrent.

Daar hoef je niet voor te Googlen.
De F1 knop geeft je betere resultaten dan internet.
Druk ook eens de ƒx knop links van de formulebalk, en loop met de muis door de functies in de formule.
Onderaan elke functie staat een linkje met daarachter informatie hier omtrent.

Oke, zover ben ik nu. Ik kan jouw manier reproduceren, maar het lukt me niet om deze aan te passen.

Bij jouw methode geeft hij wel netjes de activiteiten weer als eerst 1 is ingevuld en daarna 2. Maar als alleen 2 is ingevuld en 1 niet, dan noemt hij de activiteit: 0. Is dit nog op te lossen?

Kopieer formule vanaf forum en selecteer cel P1.
Zet de formule in de formulebalk en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, daarna doorvoeren naar onderen.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$4:$N$8;KLEINSTE(ALS($B$2:$N$2=N11;RIJ($1:$8);"");AANTAL.ALS($N$11:N11;N11));KLEINSTE(ALS($B$2:$N$8=N11;KOLOM($B$2:$N$2)-1);1));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan