• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkeld bestand makkelijker lezen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertEnglish

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2021
Hallo mensen,

Ik heb een bestand wat nogal complex is opgebouwd en eigenlijk een draak om te lezen.
Ik wil graag op een tweede tabblad de rij 1, vertikaal weergeven, dat lukt.
Vervolgens wil ik A2 tot en met A9 weergeven naast de titel waar ze nu onder staan, dus in kolom D van blad 2
Ik wil op blad 2 het nummer kunnen invullen (in dit voorbeeld blad 1 A2) , in bijvoorbeeld a1 op blad 2, en dat er vervolgens in blad 2 rij D alle gegevens komen te staan van dat nummer.
Alles van blad 1 rij2 tot en met rij 9 horen bij elkaar.
Alles van blad 1 rij 10 tot en met rij 14 horen bij elkaar.
De regels tussen de crebo nummers varieren sterk.

Het originele bestand is 900 regels lang, en dat kan nog groeien, het aantal kolommen is nu ongeveer 60 en dat kan ook nog groeien.

Is er iemand die mij kan helpen?

Alvast enorm bedankt

Bijlagen

Hoi Sylvester,

Het moet voor de gebruikers overzichtelijk zijn, vandaar dat ik slechts 1 crebo wil laten zien

Hallo,

Ik weet niet of ik het goed heb begrepen maar misschien zoiets?

Bijlagen

Hoi Peter,

Ik wil graag de indeling zoals in blad 2 en dan in kolom D de bijbehorende waardes

Robert, als je deze
Code:
=LET(wat;VERSCHUIVING(Blad1!$1:$1048576;1;RIJ(A1)-1;8;1);TRANSPONEREN(FILTER(wat;wat<>"";"????")))
in D2 zet en naar beneden trekt, gebeurt er ongeveer wat je vraagt (het filter verwijdert de lege cellen ) maar of het leesbaarder wordt is de vraag.
laat eens zien hoe het er uit moet gaan zien.

Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Als ik de code in D2 plak, gebeurt er het volgende:
ZOFrRjOqyE6udOtYU4K1Gc71T7O9Hp5G2N7Lz7sZm3gYAAAAA4HmL P8DSY1R3qMlFEIAAAAASUVORK5CYII=

Oke wat ik echt wil, en dat lijkt mij onmogelijk :)

Ik wil alles wat bij een crebo hoort vertikaal hebben staan, en dan vervolgens de lege cellen in kolom D aanvullen.
Met als doel dat het bestand op tabblad cursus certi........ aangevuld wordt.

Het is een draak van een bestand met officiele gegevens, die we allemaal nodig hebben.

Als er een mogelijkheid is, desnoods het bestand aanpassen, dan zou ik heel blij worden.

De gegevens worden aangevuld door mensen die wel een cel kunnen vullen met tekst, meer niet.

Bijlagen

• resultaat.png
    resultaat.png
    22,9 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Robert, je voorbeeld is te summier, vul eens wat meer rijen en kolommen in en stuur dan het bestand op. geen plaatje

Een poosje geleden heb ik deze oplossing ergens gezien.
Grootte tekstbestanden uit 1 cel worden dan weer gegeven in een userform.
Hierin is ook de tekst weer aan te passen.
Op deze manier kun je de cel grootte klein houden wat alles overzichtelijker maakt.
In dit voorbeeld wordt kolom E en F weer gegeven in het userform, dit kun je uiteraard aanpassen.

Bijlagen

Oke, de eerste 50 rijen gevuld,
er moeten in de kolommen erna nog gegevens ingevuld worden door de experts van de crebo's
Oftewel, wat nog leeg is, wordt later aangevuld, die gegevens zijn nog niet bekend

Bijlagen

Ik zie in dit bestand niets gebeuren

Een poosje geleden heb ik deze oplossing ergens gezien.
Grootte tekstbestanden uit 1 cel worden dan weer gegeven in een userform.
Hierin is ook de tekst weer aan te passen.
Op deze manier kun je de cel grootte klein houden wat alles overzichtelijker maakt.
In dit voorbeeld wordt kolom E en F weer gegeven in het userform, dit kun je uiteraard aanpassen.

Ga eens op cel E4 staan

Wow, dat is wel al veel overzichtelijker

Ik kan alleen niet zien hoe je dat gedaan hebt?

Laatst bewerkt:
Als je cel in kolom E aktiveert dan zorgt een VBA code ervoor dat een userform geopend wordt met de tekst van die cel.

Kun je mij vertellen hoe ik dat in het originele bestand kan toepassen?
Ik heb de volgende code gevonden:
PHP:
Option Explicit
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)    Dim TheForm As UserForm1    If Intersect(Target, Me.Range("E:F")) Is Nothing Then Exit Sub    If Target.Cells.Count > 1 Then Exit Sub     Set TheForm = New UserForm1    TheForm.Show    Set TheForm = Nothing    '        Columns("B:B").Select'    With Selection'        .WrapText = False'    End With

With Columns("B:B")        .WrapText = False    End With

End Sub

Welke stappen moet ik zetten om het te laten werken?

Alvast bedankt :)

Da's ondermeer de reden dat er om een representatief voorbeeld gevraagd wordt.

Hierbij het bestand uit #10 aan gepast.
de popup werkt hier van kolom D tm Z (Target, Me.Range("D:Z") Columns("D:Z")

Als je in de popup elke '§ Heeft' of '§ kan' laat starten in een nieuwe regel wordt het nog meer leesbaar.

Bijlagen

Ontzettend bedankt, ik ben er bijna.
Op blad 2 in kolom A en B, staan gegevens die ik wil transponeren naar blad1 rij 1 vanaf I1.
Op dit moment kan ik dat niet, is dit wel mogelijk?
Zo ja, kan ik dan de lijst op Blad2 aanvullen, in de toekomst, en dat het automatisch aangevuld wordt op Blad1 vanaf I1?

Alvast bedankt :)

Bijlagen

Waarvoor wil je dit bestand gaan gebruiken ? (function precedes structuring precedes coding)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan