• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(ingewikkelde) formule: 3 bereiken, 2 criteriums

Status
Niet open voor verdere reacties.

racing69

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2009
Hallo,

ik heb een paar vragen over excel.
Ik sukkel nu al een tijdje met welke formules ik moet toepassen. Ik zal het probleem even schetsen.

Ik heb een tabel met 3 kollomen(Bereik 1, bereik 2, bereik 3)

cel A met een waarde voor bereik 2 (voer ik zelf in)
cel B waar ik het criterium voor bereik 3 ingeef
cel C (waar de formule moet staan): die automatisch een cell uit het 1e bereik weergeeft die voldoet aan
a) A = een exacte waarde uit bereik 2
b) B = het dichtste bij een waarde uit bereik 3

Kan iemand me misschien hiermee helpen?
Alvast bedankt. :)

PS indien mijn probleem niet duidelijk is, moet je het zeggen..

Edit: het is dus zo dat Cel C= een waarde uit bereik1 dat voldoet aan ( cel A = bereik 2 en tegelijk cell B = dichtste bij bereik 3)

Laatst bewerkt:
ik heb een edit gemaakt, misschien is het al duidelijker.
Maar ik zal ff een printscreen maken met de uitleg bij.

Laatst bewerkt door een moderator:

Uploaded with ImageShack.us

Cel C moet dus pers z weergeven omdat het de waarde uit bereik 2 overeenkomt met cel A EN we waarde van bereik 3 het kortste bij cel B ligt.
Pers Y wordt niet weergeven in cel C omdat 17 verder van cel B af is dan 33

Probeer het eens zoals in bijlage. Let op: dit is een matrixformule dus bevestigen met ctrl+shift+enter, niet gewoon enter.

Bijlagen

Dit is inderdaad wat ik zocht.. Kan je misschien de denkwijze bij de formule geven?
Anders sluit ik het :).

Om dit soort (matrix)formules te begrijpen is er naar mijn mening maar een weg: installeer de "formula auditing" knop en gebruik deze om de stap voor stap afwikkeling van de formule voor je ogen te zien voortschrijden.
Zie bijlages waar je deze knop vindt.

Bijlagen

• auditing-900.jpg
    auditing-900.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 54
  • knop-900.jpg
    knop-900.jpg
    31 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan