• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkelde meertraps keuzemenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Dag, ik heb een pittige vraag.

Ik ben bezig met een berekeningsmodel wat uiteindelijk op een website gebruikt moet worden. In dit bestand moeten eerst artikelen gekozen worden. Hierbij heeft ieder artikel eigenschappen (categorie, merk, type). Nu moet er bij het kiezen van een categorie een keuzelijst gemaakt worden. Deze lijst moet zich aanpassen op de volgende keuze die gemaakt wordt (merk óf type). Bij de eerste keuze (categorie) moet er dus al een keuzelijst beschikbaar zijn.
Kiest een gebruiker vervolgens een merk, dan moet de lijst zich aanpassen en alleen de type's laten zien die horen bij de gekozen categorie én het gekozen merk. Ook bij het kiezen van een type moeten de artikelen zichtbaar zijn die horen bij de gekozen categorie en type.

Ik ben zelf nog maar net begonnen met VBA dus dit is een brug te ver voor mij. Ook zit er een beetje tijdsdruk achter, vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Het gaat in dit geval alleen om het keuzemenu. Wanneer alle 3 de keuzes gemaakt zijn worden de keuzes dmv tekst.samenvoegen gecombineerd en dan kan ik in mijn tabel de juiste waarde's vinden die bij de keuze horen. In het voorbeeldbestand staat dit niet goed vermeld.

In het voorbeeldbestand (Bekijk bijlage Ingewikkeld keuzemenu HM.xlsx) staat nog wat extra informatie over wat ik wil. En als het niet helemaal duidelijk is moet je het gewoon vragen ;)

Laatst bewerkt:
Als dit in een browser venster moet werken is VBA uit den boze.

o-oh...

Het bestand van gast0660 werkt inderdaad tot op zekere hoogte. Wanneer er in de lijst een lege cel staat ontstaat er een foutmelding. In mijn tabel kunnen er wel lege cellen voorkomen. Deze code gaat dus niet werken. Zeker na de opmerking van jkpieterse is een code niet de oplossing.

Nu dus de vraag aan jkpieterse, aangezien ik denk dat jij er wat van weet, over het toepassen in een webpagina. Ik moet een voorbeeldbestand maken zodat een webdesigner weet wat hij moet doen. Hierin gaat het om berekeningen e.d. Deze berekeningen zijn, zoals ik in de hoofdvraag zei, afhankelijk van een keuze. De vraag is nu zo'n webdesigner er iets mee op schiet dat ik de lijsten al maak d.m.v. VBA? Als hij dit op een simpele manier kan omzetten is het mooi mee genomen maar als dat niet zo is ga ik mezelf er ook niet mee bezig houden.

Geef de gewenste struktuur aan de webdesigner (analoog aan je Excel bestandje) en leg uit wat je wilt hebben, dit moet hij/zij eenvoudig kunnen bouwen.

Oké super! Bedankt voor de tip.

Scheelt mij weer een hoop onnodig werk :)

Ik zet de vraag op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan