• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkelde vraag, macro automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter2190

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2010
Beste Forumleden,

Ik ben in excel bezig met een document die bepaalde artikelen opzoekt.

Als eerste heb ik bij blad 2 een lijst gemaakt van de kopjes "Rubriek, Subrubriek, en Artikel"
Deze lijst wordt weergegeven op blad 1 (voor elk kopje is een lijst gemaakt), Hier kun je een rubriek, subrubriek, en artikel aanvinken, vervolgens is er een knop "Zoek artikel(en)" die op zoek gaat naar een document die er bij hoort, en hem vervolgens opent.

De code voor deze knop heb ik als volgt gemaakt:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
If Range("C2") = "Geweldsdelicten" And Range("C3") = "Mishandeling" And Range("C4") = "300 en 304 Sr" Then
 Set wordapp = CreateObject("word.Application")

wordapp.documents.Open "P:\Mijn Documenten\geweldsdelictenmishandeling.doc"

wordapp.Visible = True

Else: MsgBox "Er zijn geen documenten gevonden"
    End If

End Sub

Echter, het is de bedoeling dat ik niet voor elk document een nieuw stukje code moet schrijven. Ik heb nu een aantal nieuwe cellen erbij gemaakt waar een artikel zgn kan worden toegevoegd, deze heeft de volgende indeling:

Rubriek -> Tekstvak <- hier wordt de gewenste rubriek ingevoerd
Subrubriek -> Tekstvak hier wordt de gewenste subrubriek ingevoerd
Artikel -> Tekstvak <- hier wordt de gewenste rubriek ingevoerd
Locatie -> Hier moet eenvoudig de locatie van het bestand kunnen worden ingevoerd (in de vorm van een pop-up als je vervolgens op het document klikt, wordt de locatie genoteerd in de cel)

Als laatste, is er een knop: Voer artikel in

Het volgende moet nu gebeuren,
De rubriek, subrubriek, artikel, en de locatie die zojuist zijn ingevult moeten nu worden toegevoegd aan de macro (de knop op blad 1, zoek artikel) die geschreven is voor het zoeken van artikel(en). tevens moeten deze onderdelen onder de lijst komen te staan op blad2, omdat uit deze lijst een keus wordt gemaakt bij het zoeken naar artikelen

Hopelijk heb ik het duidelijk vermeld, het document heb ik ook als bijlage meegestuurd.

Wie kan mij op weg helpen?Bekijk bijlage eerste opzet rubrieken.xls
Wouter

een benadering voor wat je zoekt is niet zo heel moeilijk. Maar waarom draai je het niet om? Waarom laat je niet alleen oplossingen toe die werkelijk documenten bevatten en bouw je de lijsten dynamisch?

Zolang er geen document is in de juiste subcatogory is het niet mogelijk een keuze hierin te maken. Op die manier heb je geen loze oplossingen. Deze manier van werken vraagt iets meer discipline in het bijvoegen, maar is uiteindelijk wel vaak effectiever in gebruik.

Om even verder aan te geven wat ik bedoel: stel je hebt de provincies als hoofdgroep en steden als subgroep. Initieel kun je dan niets selecteren. Vervolgens voeg je "noord-brabant - eindhoven" toe. Nu heb je in je hoofdpulldown alleen "noord-brabant" en als je dit selecteert heb je in je submenu alleen "eindhoven" als keus en niet ook den bosch, tilburg etc.

Hi Wampier, Bedankt voor je antwoord!
Het punt is, dat de gebruiker die er mee gaat werken zeer eenvoudig artikelen moet kunnen invoeren, de personen die hier mee werken weten vaak niets over computers etc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat we hier even het punt missen:

Invoeren op de manier die je voorstelt is prima. Echter het andere deel: "toevoegen aan de macro" is waar mijn verhaal over gaat. Als je dynamisch bepaald wat de rubrieken kunnen zijn is er verder geen aanpassing nodig.

Persoonlijk zou ik ook formulieren gebruiken om het makkelijker en vriendelijker te houden en niet de cellen in excel. Daarvan zal namelijk steeds de validatie aangepast moeten worden.

Hi Wampier.

Zou je eens een voorbeeld in excel kunnen maken? Zodra ik een begin heb kom ik zelf verder wel uit

thanks!

Ik zal eens kijken of ik wat in elkaar kan flansen. waarschijnlijk moeten er nog wel wat aangepast worden later, maar ik denk dat ik wel iets kan maken waar je wat mee kunt.

Super, inderdaad precies wat ik zoek!
Echter, hoe krijg ik de "bestand openen" knop werkend?

-edit-

gevonden :) thanks!

Uhm die code had je toch al? :) (zie je eerste post)

Het enige wat ik zou toevoegen is iets als:

Code:
If bestandtext.Text <> "" Then
      ... file open code uit eerste post
End If

Hallo Wampier,

Inmiddels is het alweer een tijdje verder, echter heb ik nog een kleine aanpassing nodig, helaas reikt mijn kennis niet zover dat ik dit zelf kan doen, in bovenstaande bijlage heb je destijds een voorbeeldje gemaakt, de bedoeling is dat als je op "artikel invoeren" klikt er een nieuwe kopje bij komt: 2e subrubriek deze moet uiteraard ook zichtbaar zijn bij "artikel laden"

Zou je deze voor mij er bij kunnen maken?

Kun je de huidige file, zonder gevoelige data, nog eens posten? Op de data sheet graag 2 a 3 voorbeelden met de nieuwe kolom (voorbeelden mogen "loze" teksten zijn).

Dat maakt het voor mij veel eenvoudiger om een en ander aan te passen en controleren.

Ik heb je file bekeken, maar daar staat geen informatie in over de nieuwe structuur van "data" Alleen degene die al in mijn code stond. Op basis daarvan kan ik niet de code herschrijven. (de file was overigens deels corrupt dus mogelijk is er data weggevallen)

@wouter2190 Zou je willen stoppen met het onnodig quoten van berichten. Heb nu al diversen reacties van je aangepast.

Ik snap er niets van, beide files zijn corrupt en klagen dat commentaren gewist moeten worden om te kunnen openen.

Ik neem aan dat de nieuwe invulling:

-rubriek
-subrubriek 1
-subrubriek 2
-artikel
-bestandslocatie

moet worden in plaats van de huidige 4? Eventuele comments uit je vorige files kan ik dus niet lezen, dus ik zie alleen een blanke file met 2 knoppen.

@Wampier, vreemd, dit is toch echt het bestand wat ik destijds van jou heb mogen ontvangen.
Echter, de nieuwe invulling zoals jij omschrijft klopt inderdaad, zo moet die inderdaad worden!

Zou het eventueel ook mogelijk zijn om bij het laden van de artikelen, dat het filteren wat makkelijk wordt? Als je bijvoorbeeld bij rubriek wat heb aangevinkt, dat je bij bestand al een lijst met keuze(s) krijgt

Ik kan eens zien of ik vloeiende cascading toe kan voegen. De code moet dan wel omgeschreven worden.

Werken met volledige cascading vraagt wel wat discipline van de gebruikers, je loopt al snel tegen wat beperkingen aan van vba.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan