• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inhoud afhankelijk van meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

supervinnie40

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2016
Berichten
28
Ik heb een lastige formule waar ik niet goed uit kom.

In D1 staat "Hoepel"
In D2 staat "Appel"

F3 is leeg.

In A1, A3 en A5 kan een getal ingevuld worden.
In A2, A4 en A6 kan ook een getal ingevuld worden.

Als A1 en/of A3 en/of A5 ingevuld is (onbelangrijk welke waarde), dan moet er in F3 de inhoud van D1 komen te staan (Hoepel).
Als A2 en/of A4 en/of A5 ingevuld is (onbelangrijk welke waarde), dan moet er in F3 de inhoud van D2 komen te staan (Appel).
Als geen enkele cell in A is ingevuld, moet F3 leeg blijven.

Ik heb al diverse combinaties met OF, ALS en EN geprobeerd, maar het lukt me niet om ervoor te zorgen dat F3 met het juiste gevuld wordt en leeg blijft als er niets ingevuld is....

Bekijk bijlage test.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Test deze eens:
Code:
=ALS(EN(AANTAL(A1;A3;A5)>0;AANTAL(A2;A4;A6)>0);"Mispoes";ALS(OF(AANTAL(A1;A3;A5)>0);D1;ALS(OF(AANTAL(A2;A4;A6)>0);D2;"niks")))

Als er in de 2 bereiken iets staat krijg je "Mispoes"
 
Super! Ik zie ook al meteen waar ik steeds de mist in ging. Jij pakt een paar variabelen in 1 stuk aan, ik probeerde elke cel met elke waarde apart te berekenen. Wat zo lang werd dat ik het overzicht kwijt raakte.

Om er ook even wat van te leren, denk ik dat het zo werkt:
Als A1 en/of A3 en/of A5 groter is dan 0 EN A2 en/of A4 en/of A6 groter is dan 0, geef dan "Mispoes" als resultaat.
Als het resultaat "onwaar" is, kijk dan of A1 en/of A3 en/of A5 kleiner is dan 0 (geef D1 als resultaat)
Als het resultaat "onwaar" is, kijk dan of A2 en/of A4 en/of A6 kleiner is dan 0 (geef D2 als resultaat)
Als alles nog steeds "onwaar" als resultaat geeft, geef dan "niks" als resultaat.
 
Bijna correct.

De formule controleert niet de waarde maar telt het aantal waarden in het cellenbereik.
Dus als er 1 waarde is ingevuld is aantal(a1;a3;a5)>0
Je kan de formule ook aanpassen zodat deze ook werkt voor niet numerieke waarden in de bereiken:
Code:
=ALS(EN(AANTALARG(A1;A3;A5)>0;AANTALARG(A2;A4;A6)>0);"Mispoes";ALS(OF(AANTALARG(A1;A3;A5)>0);D1;ALS(OF(AANTALARG(A2;A4;A6)>0);D2;"niks")))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan