Inhoud automatisch aanpassen in verschillende Word-documenten

Webster23

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2018
Berichten
21
Wij hebben binnen ons bedrijf tientallen Word-documenten waar dat dikwijls dezelfde inhoud instaat. Zo nu en dan veranderd er wel eens een naam binnen een divisie of een telefoonnummer hier en daar. Nu was mijn vraag, zou het mogelijk zijn om al die Word-documenten te koppelen en als ik in 1 document het aanpas dat alle andere (mits eventueel nog een kleine bewerking) ook aangepast worden?
Alvast bedankt!
 
Koppelen? Dat zou ik zeker niet doen; hooguit kun je met sjablonen/templates werken zodat de documenten er gestandardiseerd uit zien. Maar dan nog: in Word werk je ofwel met velden die bijgewerkt kunnen worden, zoals datumvelden en samenvoegvelden, of met vaste tekst. In een samenvoeging bijvoorbeeld wordt de veldinhoud op basis van de onderliggende database omgezet naar vaste tekst. En als iets eenmaal als vaste tekst in een document staat, ben je de sjaak :).
Ik heb dat zelf ook ervaren toen na de (zoveelste) organisatie de standaard brieven wéér allemaal moesten worden aangepast. Da's een klus waar je inderdaad niet vrolijk van wordt. Hooguit kun je dus de bron (de sjabloon) goed instellen voor toekomstig gebruik, maar bestaande documenten zijn wat lastiger. Al kun je dus documenten maken op basis van een (bedrijfs)sjabloon die daaraan gekoppeld zijn, en automatisch worden bijgewerkt als zo'n document wordt geopend. Maar dan heb je het in eerste instantie over opmaak etc. Niet zozeer over tekst.

Zelf doe ik dit soort zaken dus vaak m.b.v. macro's, als je tenminste de standaard teksten op een herleidbare plek hebt staan. Bij voorkeur dus een kop- en/of voettekst.
 
Misschien staat hier wat bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan