• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inhoud cellen vergelijken en vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter vovo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vovo

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Hallo,

bestaat er ergens een mogelijkheid om de inhoud van cellen te vergelijken op basis van een stukje tekst dat in één kolom staat ?
In kolom K staat een stukje van een productomschrijving die zou moeten vergeleken worden met kolom B en in kolom I zou dan de tekst van kolom B moeten verschijnen.

Ik heb al geprobeerd met VLOOKUP maar dat werkt niet. Er bestaat ook een functie REPLACE maar die heb ik nog nooit eerder gebruikt. Misschien is dat wel een oplossing ?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bijlagen

Als het ook op het eerste gedeelte van kolom K mag.

Bijlagen

Beste HSV ;)

Een vraagje, waar haal je de zoekwaarde 500 vandaan ?

Groetjes Danny. :thumb:

Beste HSV ;)

Een vraagje, waar haal je de zoekwaarde 500 vandaan ?

Groetjes Danny. :thumb:

Dit is een beetje uit de duim gezogen.
Heeft te maken met het aantal tekens waar het zich bevindt in de cel.
Zie de drie varianten in de oranje cellen met dezelfde zoekwaarde van =VIND.SPEC(
Eentje met zoekwaarde 1 en eentje met 9 en de ander met zoekwaarde 50 van de formule =ZOEKEN
De formule =ZOEKEN zoekt van onder naar boven, en zal de eerste cel die het tegenkomt als waarde teruggeven.

De zoekterm in kolom K moet eigenlijk zo uitgebreid (lang) mogelijk zijn, anders gaat het fout bij meerdere uitkomsten.
Daarom is deze formule eigenlijk meer geschikt voor unieke zoekwaarden of als het niks uitmaakt als er meerdere dezelfde rijen gelijk zijn.

Maar waarom het niet lukt op gewoon K2 te pakken als zoekwaarde i.p.v. LINKS(K2;7)
heeft volgens mij te maken met de spaties in kolom B i.c.m. dat er andere woorden tussen staan.
En dan doel ik op P080.

Misschien kun jij er nog wat moois op bedenken Danny. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super ! Bedankt HSV.
Weeral iets bijgeleerd !

Binnenkort begin ik ook op de excel vraagjes te antwoorden;)

Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan