• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inhoud set verticaal weergeven na ingeven code van de set

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppmbakker

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
27
Hallo,

ik heb een format waarin ik werk met producten en sets van producten.
in het tabblad sets staan de volgnummers van de sets en van de producten.

in het tabblad bestelling zou ik graag een lijstje van de volgnummers van de producten verticaal laten verschijnen als ik het volgnummer van een set opgeef.

ik vermoed dat ik moet werken met een combinatie van verticaal/horizontaal zoeken en de funtie ALS

maar hoe ik dit moet doen daar kom ik niet uit.

in het bijgevoegd document heb ik mijn vraag zo goed mogelijk visueel in beeld gebracht.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Bedankt,
Peter Paul Bakker

Bekijk bijlage voorbeeld werken met sets.xlsx
 
Hallo Sylvester,

dank je wel dat je met me mee wilt kijken.

De 11 komt in cel C14

Ik heb het voorbeeldbestand aangepast zodat het duidelijker is wat ik bedoel.

Is het wellicht handig als ik je mijn bestand toestuur waar ik de informatie straks in ga gebruiken?
Dan heb je ook zicht op de manier van gegevens zoeken en plaatsen en of dit niet in conflict gaat met andere gegevens en formules in het bestand.
Als je dit OK vindt, zou ik het via een mail persoonlijk naar jou kunnen sturen? Het bestand zet ik liever niet in het forum.

Met vriendelijke groet,
Peter Paul Bakker
Bekijk bijlage voorbeeld werken met sets, 2.xlsx
 
als je in c14 de waarde wijzicht moeten dan ook de naast gelegen cellen in de kolommen E en F veranderen?

en stel dat je eerst c14 invult , deze handeling vult dan e14,f14,e15,f15.
en nu vul je c15 in wat moet er dan met e15 en f15 gebeuren ?

je schrijft:
Als je dit OK vindt, zou ik het via een mail persoonlijk naar jou kunnen sturen? Het bestand zet ik liever niet in het forum.
maak liever een klein test bestandje met fictieve gegevens.
dan kan ieder een met een nieuw idee helpen.
de ideeën van de andere gebruikers hebben me vaak heel veel geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Ik zou inderdaad graag willen dat als je in c14 de waarde wijzicht dat dan ook de naast gelegen cellen in de kolommen E en F veranderen?

Cel c15 geef ik dan geen waarde omdat E en F 15 dan al gevuld zijn.

Het kan wel goed zijn dat ik bv c20 weer een waarde geef zodat E en F 20 tm bv. 28 vullen

in woorden;
In tabblad "bestelling":
in kolom C komt de code van een set te staan.

in kolom E en F de codes van de inhoud van deze set.
de gegevens van de sets staan in tabblad "sets"

ik denk dat het bijgevoegd voorbeeldbestand mee duidelijkheid biedt.

bedankt voor het meedenken,
Peter Paul
Bekijk bijlage voorbeeld bestand 2.xlsx
 
De beschrijving die je in je laatste bericht doet, is niet te koppelen aan het bestand dat je er bij plaatst.
Je voorbeeldbestand bevat ook geen blad "Bestelling".
M.a.w.: er is niets mee aan te vangen.
 
sorry. ik ga kijken wat er mis is gegaan en zorg dat er een goed voorbeeld bestand komt.
 
Wat is het doel hiervan? Van niks naar nog minder?

Om het eenvoudig te houden maak van je tab "Sets" een tabel. En ga met een draaitabel aan de gang.
 
@ppmbakker
1. In het blad "Bestelling" lijkt mij in F2 het getal 10 daar niet thuis te horen.
2. Je kunt beter geen hele kolommen (dat zijn meer dan 1 miljoen rijen) in gebruik nemen als je maar enkele honderden (of enkele duizenden) rijen nodig hebt.
3. Ik begrijp niet goed waarom de gegevens die je in het blad "Sets" netjes bij elkaar hebt staan, in het blad "Bestelling" gewoon wil herhalen.
4. Als je dat niettemin wil, dan lijkt mij een macro de meest aangewezen oplossing. Ik geef hierbij de aanwijzingen hoe je die (tamelijk eenvoudige) macro kunt maken (een macro die je best 'achter' het blad "Bestelling" kunt plaatsen):
a. In het blad "Sets" beginnen de gegevens, behorend bij een bepaald volgnummer, in rij 3. Dat rijnummner hoef je dus niet te berekenen.
b. In datzelfde blad "Sets" kun je de kolom waarin het volgnummer staat, berekenen met de functie 'match'.
Over naar het blad "Bestelling"
c. In dat blad moeten de gegevens komen in de kolommen E en F. Die kolommen hoef je dus ook niet te berekenen.
d. Het rijnummer waarin de gegevens moeten komen wordt bepaald door de cel die je selecteert in kolom C en waarin je een volgnummer typt.
e. Nu je zowel in het blad "Sets" als in het blad "Bestelling" het rij- en kolomnummer weet waarin gestart moet worden, is het een kwestie van in het blad "Sets" te beginnen in rij 3 en tot zover er naar beneden gegevens staan, die gegevens (2 kolommen) over te brengen naar het blad "Bestelling". Dat kan bv. met een 'for-nextlus' of met 'Do While', of met 'Do Until'. Telkens als je de gegevens van een rij hebt overgebracht, verhoog je voor het blad "Bestelling" het rijnummer met 1.
Hiermee zou je vooruit moeten kunnen.
 
Zoals de posts hierboven aangeven, lijkt dit een probleem om met VBA aan te pakken.
Om te tonen hoe moeilijk/onpraktisch dit zou zijn met formules, deze bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld werken met sets, 2.xlsx
    25,9 KB · Weergaven: 40
Dan ook maar met Vba.
 

Bijlagen

  • ppmbakker.xlsm
    25,4 KB · Weergaven: 28
Harry, een opmerking:
eigenlijk jammer dat als je eerst 11 invult en dan deze vervangt door 10,
dat niet de volledige 11 gegevens eerst verwijderd worden.
 
Ja weet ik, dan maar eerst deleten van het nummer.
Ik zal er na het eten nog eens naar kijken als er niemand anders langs komt.
 
Hallo Harry,
De vba werkt perfect en doet precies wat ik graag wil.
Dank je wel.

Zelf ben ik niet echt thuis is vba. Ik weet hoe ik de vba editor kan open en ik heb de beschrijving bekeken, maar hoe nu verder?
Kan ik de code die je gemaakt hebt knippen en plakken in mijn bestand waar ik het uiteindelijk in wil gebruiken?

Of moet ik zelf de macro opnieuw opnemen? Zo ja, wat heb je precies gedaan om tot dit resultaat te komen. Dat is echt nieuw terrein voor me.
Ik hoop dat je me verder kan helpen.

groeten,
Peter Paul
 
Kopiëren en plakken Paul.
Let wel dat je het in hetzelfde moduleblad plaatst.
 
hai harry,

ik snap niet goed waar ik zou moeten plakken. gaat dit in een bepaalde cel? of moet ik in de editor iets doen?
het kopiëren is neem ik aan in de editor alle tekst selecteren en op ctrl c drukken...

ik weet ook niet wat je met een moduleblad bedoeld
 
Druk Alt+F11.
Nu zit je in Vb-editor.
Aan de linkerzijde zie alle tabbladnamen staan.
Dubbelklik daarop.
Het grote witte vlak is de bladmodule.
 
Hai Harry,

het is me gelukt.
Ik ben hier erg blij mee! :d

Hartelijk dank voor je hulp.
Leuk om weer wat meer bij geleerd te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan