Inhoud van een map als tekstdocument

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fietsvriend

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2012
hallo,

ik wil graag een tekstdocument maken van de inhoudsopgave van een map in mijn documenten. Wat ik bedoel is:
als ik in mijn documenten een map open, dan krijg ik een overzicht van a - z van alle documenten die daar in staan.
Maar die titels wil ik graag van nr 1 tot laatst ( ook van a - z) in een tekstdocument.
ik dacht dat ik dat gewoon kon doen met alles selecteren, kopiëren en plakken in een word document, maar dat werkt niet.
Dat wordt hogere Chinese wiskunde, in plaats van de titels komt er dan zoiets van 4*y{=gd3\0!?f02sb>,. etc.
Nu kan ik natuurlijk al die titels stuk voor stuk gaan overtypen, maar het zijn er een paar honderd, dus daar ben ik dan even zoet mee. :(http://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/sad2.gif
Weet iemand hier of er een simpele manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Ik hoop dat ik mijn vraag in het goede topic heb gezet, want ik heb echt geen idee onder welk topic dit onderwerp valt.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Houd de windows toets ingedrukt (vlaggetje) ingedrukt en druk op R
Typ daar vervolgens "CMD" zonder ""

navigeer in het opdrachtprompt naar de map die je wil met het commanda cd maplocatie

Dus voor de mijn documenten map typ je het volgende: cd C:\Users\*username*\Documents.
druk daarna op enter

Typ vervolgens de volgende code in: dir *.* /b >> lijst.txt

Ga naar de map en open de lijst.txt file en je zult zien dat er netjes een lijstje met namen is gemaakt.

PS: als je ook subdirectories wilt kan je /s achter /b zetten

[edit]Het is misschien even handig om cmd prompt in admin modus te starten door i.p.v windowstoets + R in te drukken gewoon even te zoeken naar "opdrachtprompt" en dan ctrl+shigt inhouden terwijl je er op klikt.[/edit]

Laatst bewerkt:
hallo
allebei bedankt voor het snelle en in het tweede geval, uitgebreide antwoord.
Echter, als ik bij opdrachtprompt ben, dan staat daar al:C:\Users\fietsvriend>
Dit laatste > kan ik niet verwijderen met de backspace en wijzigen in een \ .

Mijn naam staat dus niet tussen sterretjes. En als ik daar meteen achter typ: documents\mapnaam komt er de tekst: wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand.

Als ik achter de > typ: cd C:\users\*fietsvriend*\documents\mapnaam staat er: het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.
Dit komt er ook als ik de sterretjes weg laat.
Wat doe ik fout?
Alvast dank voor je antwoord.

Laatst bewerkt:
Je kunt geen tekst wijzigen in de Opdrachtprompt om naar een directory te gaan, je moet hiervoor de opdracht CD gebruiken.

Na het openen van de Opdrachtprompt (als er dus C:\Users\fietsvriend staat), voer je het volgende in:

Code:
CD documents
CD mapnaam
DIR > Mapinhoud.txt

Sorry, ik ben blond ..
t/m CD mapnaam gaat het goed.
Dan staat er dus: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam> (Van deze mapnaam wil ik dus graag de inhoudsopgave in en tekstdocument.)
maar als ik daar dan "DIR>mapinhoud.txt" typ, snapt hij het niet.
wellicht moet ik het woord mapinhoud vervangen door iets anders, ik heb het geprobeerd met de eerste titel van die map, maar dat pakt hij ook niet.
Wil je me aub nog een keertje helpen? Ik ben op de goede weg ...!

Maakt niet uit, de Opdrachtprompt is ook maar old skool... :cool:

Nu on-topic: welke fout krijg je als de opdracht invoert?

Als er staat C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam> en ik typ daarachter DIR>mapinhoud.txt,
dus totaal: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam>DIR>mapinhoud.txt en ik klik op enter,
dan staat er even later weer: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam>
Hij zegt dus niet als hierboven dat het pad niet te vinden is, maar hij doet er helemaal niets mee.
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik heb windows vista.

Het klopt dat je niets ziet, de opdracht DIR > bestand geeft geen resultaat terug. Je moet het bestand mapinhoud.txt nu terug kunnen vinden in de map mapnaam.

Sorry, ik ben blond ..
t/m CD mapnaam gaat het goed.
Dan staat er dus: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam> (Van deze mapnaam wil ik dus graag de inhoudsopgave in en tekstdocument.)
maar als ik daar dan "DIR>mapinhoud.txt" typ, snapt hij het niet.
wellicht moet ik het woord mapinhoud vervangen door iets anders, ik heb het geprobeerd met de eerste titel van die map, maar dat pakt hij ook niet.
Wil je me aub nog een keertje helpen? Ik ben op de goede weg ...!

dir > mapinhoud.txt is ook niet goed, dan krijg je niet de filenames maar een hele lijst met informatie:
dirtolist.png

Dat is niet wat je wilt, wat je wel wilt is het volgende: dir /b >>list.txt

wat dan dit zal weergeven:
dirbtotxt.png

Je kan ook dit .bat document downloaden en dat in de map zetten waar de lijst voor gemaakt dient te worden. vervolgens zal het met een dubbelklik worden opgeslagen. (rechtermuisknop -> edit (bewerken) om het aan te passen) http://www.mediafire.com/download.php?o257e1c2rl9o2do

Even wat meer uitleg,

Je kan met CMD gewoon door je mappenstructuur lopen, dit kan je in je voordeel gebruiken.
Als je in de goede mapnaam zit (in mijn voorbeeld desktop) dan kan je kijken wat er in zit alvorens je het naar een .txt laat schrijven.

Ga als volgt de werk

Open opdrachtprompt
**optioneel: type color 0a voor de mooier "metro (hacker)look"
Navigeer via CD naar de map die je wilt (bijv: cd desktop, cd documents)
Trommel vervolgens DIR /b

Als het goed is krijg je dan in het venster de lijst te zien die je naar een text bestand wilt zetten.
typ cls om het venster leeg te maken
typ vervolgens dir /b >>textfilenaam.txt

Nu zou hij het moeten doen.

Toevoeging:
Het klopt dat je niets ziet, de opdracht DIR > bestand geeft geen resultaat terug. Je moet het bestand mapinhoud.txt nu terug kunnen vinden in de map mapnaam.

Wat je ook kunt doen is meteen nadat je de opdracht hebt uitgevoerd is het volgende typen:

start list.txt

dan opent het textbestand (ervanuitgaand dat je je text bestand list.txt noemde)

Laatst bewerkt:
@mastermindzh, het enige verschil tussen dir en dir /b is dat dir /b slechts de bestanden opsomt (is ook overzichtelijker, geef ik toe).

Als er staat C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam> en ik typ daarachter DIR>mapinhoud.txt,
dus totaal: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam>DIR>mapinhoud.txt en ik klik op enter,
dan staat er even later weer: C:\Users\fietsvriend\documents\mapnaam>
Hij zegt dus niet als hierboven dat het pad niet te vinden is, maar hij doet er helemaal niets mee.
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar ik heb windows vista.

ja het is gelukt.
ik heb inderdaad nu een lijst met alle info erop, datum, tijd, grootte bestand en dan pas de filenaam, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Allebei heel hartelijk dank, mijn probleem is opgelost! Ik kom er nu verder wel uit, denk ik.
Ik ga zo eerst even eten, daarna ga ik het proberen met dir/b ipv alleen dir.

ik ga nu van jullie uitleg nog een tekst documentje maken voor de volgende keer dat ik dit nodig heb.
Jullie zijn fantastisch allebei!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan