• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inhoud verdelen over rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

8Leonie8

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
61
Ik ben op zoek naar een manier om de inhoud van een cel die gescheiden is door een puntkomma te verdelen over rijen. Het aantal waardes verschilt per cel. Ik had al geprobeerd om het eerst te verdelen over kolommen (dmv tekst naar kolommen) en dan door middel van transponeren, maar dit had helaas niet het gewenste effect. Is hier een oplossing voor (liefst zonder VBA)?
 

Bijlagen

  • tekst verdelen over rijen.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 25
met PowerQuery goed te doen.

1. Selecteer A2:B7
2. In menu gegevens druk op knop “van tabel/bereik”. Druk op ok (er zijn geen kopteksten). Je komt nu in PowerQuery.
3. Selecteer kolom2 en druk op knop “kolom splitsen” in menu Transformeren > "op scheidingsteken".
4. Geef aan dat gescheiden moet worden op elk exemplaar van de puntkomma (nog mooier is "aangepast" en dan scheiden op "; " dus puntkomma met een spatie), en druk op ok.
5. Selecteer alle gemaakte kolommen behalve kolom1 en druk vervolgens in menu Transformeren op "draaitabel opheffen voor kolommen".
6. Selecteer kolom Kenmerk en delete deze (rechtermuisknop > "verwijderen")
7. Tenslotte via menu Bestand > "sluiten en laden". Et voilà: je hebt je gewenste tabel.

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • tekst verdelen over rijen (AC).xlsx
    19,6 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
wauw! Nog nooit in PowerQuery geweest... Ik ben u zeer erkentelijk :thumb:
 
hij kan nog makkelijker trouwens. Als je aan het einde van stap 4 kiest voor 'Geavanceerde opties' > Splitsen naar rijen
Stappen 5 en 6 kunnen dan vervallen.
 
Inderdaad, kan nog simpeler!

Hebben we beide wat geleerd vandaag. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan