Injet - vragen over uitdroging printkoppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ben van plan om een inkjet 'All-in-One'-printer te kopen. Tot dusver altijd een laserprinter(*) gehad.

Ik print weinig. Nu heb ik begrepen dat het aan te bevelen is om bijvoorbeeld 1x per week een testpagina te printen?
Het door de printer laten reinigen van de printkop schijnt relatief veel inkt te gebruiken, dus zou het printen van een testpagina beter zijn.
Stel dat je 3-4 weken met vakantie bent, of om andere redenen niets print. Wat dan?
Sterker nog, stel dat je in de gelegenheid bent om te 'overwinteren' in Spanje of Portugal en je bent 3 maanden weg.
Volstaat het 1x laten reinigen van de printkop door de printer?

Stel je koopt cartridges om ze op voorraad te hebben, gewoon omdat je niet ineens zonder wilt zitten.
Wat gebeurt er met de inkt na maanden, om maar wat te noemen.
Of is het beter om inkt pas te bestellen wanneer het zover is?
Bij de 'Bijna leeg waarschuwing'.

Ben benieuwd hoe anderen dat doen.

=

(*) Ik had/heb een HP kleuren laser (destijds een kleine 1500 euro). Moest voor het eerst een tonercartridge (180 euro) vervangen.
Ging voorzichtig te werk, uiteraard. De printer gaf bij de nieuwe cartridge aan dat die niet goed zat. Paar keer geprobeerd.
De oude, lege cartridge teruggeplaatst, zelfde foutmelding.
Uiteindelijk gebeld met HP. Foutmelding was bij hen bekend, specifiek bij het verwisselen van deze kleur toner (geel).
Helaas..., ze deden er niets meer aan.
Service op de printer was verleden jaar afgelopen
Geen coulance v.w.b. de toner.

Hoopte dat ze bereid zouden zijn om de ongebruikte toner cartridge om te ruilen tegen voor een nog ongeopende verpakking.
Eventueel tegen een kleine vergoeding. Immers het werd veroorzaakt door een bekend defect aan de printer.
Dat ze de printer niet meer wilden repareren (business model), okay, maar dat ze me nu lieten zitten met een tonercartridge...

De winkel neemt de toner niet meer terug, begrijpelijk.

=

Maakt niet echt uit, 1x per maand is voldoende (sommige merken reppen er niet eens over) en idd een (kleuren)testpagina zal voordeliger zijn dan een reinigingscyclus.

Ik heb de afgelopen 12 jaren, 4 kleureninktjets gehad (verschillende merken: HP, Canon, Epson en nummer 4 ben ik even vergeten) en allemaal gaven ze relatief snel de geest (uiteenlopende defecten). Prijsklasse was niet de instapper, maar daar wat boven (tussen de 90 en 175 euro).

Ik heb nu sinds juli 2014 een kleurenlaser van Xerox. Wát een verademing in bedrijfszekerheid, SNELHEID én lage kosten. De fabriekstoners werken nog steeds allemaal. Straks bij vervanging kost een tonersetje idd. een paar centen, maar als ik kijk naar wat ik zo per kalenderjaar aan inkt verbruikte, op alle merken die ik heb gehad, dan weet ik eigenlijk 101% zeker dat de laser véél goedkoper is.

Xerox Phaser 6600 DN. (350 tot 400 euro of daaromtrent)

Laatst bewerkt:
Redenen voor mij voor een 'All-in-One' waren dat ook mij hele oude scanner op z'n laatste benen liep. Kwaliteit liep terug.
Daarnaast, v.w.b. een laser, bij een paar pagina's ging het nog wel, maar bij het printen van 20, 30 of meer pagina's was er vieze lucht in mijn pc-kamer.
Die kreeg ik er maar met moeite uit. Ik ging een tijdje ergens anders zitten.
Vandaar dat in bedrijfsomgevingen dergelijke printers meestal ergens apart staan, waar vaak betere ventilatie is. In grote kantoren staan ze in een aparte ruimte.

Hoe dan ook, ik weet niet of die vieze lucht al dan niet kwaad kan.

Bij het testen van apparatuur wordt daar relatief weinig aandacht aan besteed, of eigenlijk géén.

Op ehow.com (www.ehow.com/list_7302151_hazards-laser-printers.html) las ik het volgende

Your laser printer may cause big problems when it comes to indoor health hazards. Certain laser printers emit tiny particles into the air from toner-like powder. "Health effects from inhaling ultra fine particles depend on particle composition," says professor and physicist, Lidia Morawska, of Queensland University of Technology in Brisbane, Australia, "but the results can range from respiratory irritation to more severe illness such as cardiovascular problems or cancer."

A German study at the University of Rostock decided that particles from toner cartridges are "just as carcinogenic as asbestos, soot of cigarettes or from Diesel exhaust gases.” But not all laser printers carry the same risk. Emission rates vary between printer models and toner cartridges, but still leaves many schools, offices, hospitals, and homes at risk from long-term exposure, especially when used in small rooms without ample air ventilation. “The hotter the printer gets, the higher the likelihood of these particles forming,” Professor Morawska says, “but the rate of change of the temperature also contributes." Other hazards mentioned include volatile organic compounds (VOC), possible formaldehyde emissions and ozone, an invisible gas which greatly irritates mucous membranes and lungs.

..etc..

Geen idee of het voor de nieuwere type lasers nog steeds opgaat, het lijkt mij van wel, vanwege de toegepaste techniek.
Maar misschien worden bepaalde filters toegepast?

De all-in-one lasers zijn ook nog eens een stuk groter. Dus dan maar een inkjet printer...;)

Oh ... begrijp me goed: je hoort mij beslist níet zeggen dat je met je Xerox een verkeerde keus gemaakt heb.
(De solid inkt Xerox ColorQube 8580N leek mij ook wat, maar helaas geen all-in-one)

=

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan