Sevenmountains
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 jan 2009
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Privacywetgeving
Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.
Beste Sevenmountains
Kan je de bijlage niet als een excel bestandje hier posten, is dan ook gemakkelijker aan te passen.
Groetjes Danny. :thumb:
Ik denk dat je dit bedoelt, zie de gele cellen.
robrobbes
In jou voorbeeld heb je het over
1 maal 100 kg
1 maal 60 kg
1 maal 20 kg
Kosten:
(100*€ 8,80)+(60*€ 11,00)+(20*€ 13,00) = € 1800,00
Alternatieve bestelling:
1 maal 200 kg
Kosten:
200*€ 5,90= € 1180,00
Vlgns mij kun je dus veel meer besparen door 200 kg te kopen dan 180 kg
Dat ik 20 kg moet weggooien (verloopt evt.) neem ik op de koop toe;
na 3/4 jaar moet je inderdaad opnieuw bestellen maar dan hoef je toch geen 60 kg te bestellen
Je kunt dan toch voor weer 200 kg voor 3/4 jaar bestellen?
je houdt geen rekening met de verdeling van je behoefte. Wederom in je laatste voorbeeld. De verwachte behoefte is iets meer dan 176L en een houdbaarheid van 0.75 jaar. Je stelt 100L te willen bestellen. Wanneer? Nu? En wat als de vraag is 25L in januari en de rest in December, dan is je voorraad van jan al vervallen. En is je voorraad eigenlijk 0 en niet de aanwezige overschot. Hieraan gekoppeld blijven de prijzen een heel jaar gelijk. Andere prijzen zorgen voor een andere optimaal punt.
*je zegt geen rekening te houden met de opslagkost, terwijl dit, zeker in tijde van crisis, toch een aanzienlijke kost kan zijn. Niet de rechtstreekse opslagkost, maar ook de meer indirecte. Bv. bestellingen nu reeds betalen en pas 9 maanden later hiervoor geld krijgen van je klanten, die periode moet je ook financieren. Maar ik begrijp dat voor de vereenvoudigheid van je model deze kost moeilijk te kwalificeren is.
*Zijn er ook kosten verbonden aan het liquideren van je niet meer bruikbare voorraad?
Hallo Sevenmountains,
Ik denk dat je dit kunt aanpakken door een Lineair Progameer model in te stellen (of te programmeren) in Solver. Hiervoor heb je één te minimaliseren formule (min Z = kostencomponenten(1...n)), en verschillende constraints (de staffels, THT, en andere limiterende formules zoals ook kosten van voorraad).
Solver zoekt dan naar de goedkoopste combinatie van in te kopen goederen.
PS: een alternatief is LINGO om een dergelijk model op te stellen... als je nog meer met de uitkomsten wilt doen, raad ik je echter toch excel aan of een serieuzere programmeertaal.
Snap dat je hierbij wil uitwijken naar een ander programma genaamd VBA, hier ben ik zelf niet mee bekend
Het bedrijf produceerd al zo lang dat het wel goed in beeld heeft wat en wanneer afgenomen wordt en op basis daarvan wordt een prognose voor 2009 gemaakt. Dit wordt gedaan door andere mensen van het bedrijf en ga ervanuit dat die dat goed weten.
VBA is geen apart of ander programma het is de progammeertaal achter Excel (en bij uitbreiding Office) die het mogelijk maakt bepaalde handelingen te automatiseren of custom functionaliteit aan Excel toe te voegen.
Als ik dit goed begrijp heb je een gedetailleerd verkoopbudget (bv. per maand?) (van een andere dienst). Dan lijkt het mij evident op basis hiervan een productiebudget op te stellen wat dan weer kan leiden tot een aankoopbudget en bijhorende bestelpunten (met hoeveelheden).
Oke, maar dat is aanwezig, dat is de prognose 2009 waarover besteld wordt, daarin staan hoeveelheden (wat dan in mijn geval terug gekoppeld is naar hoeveelheden inplaats van bedragen)
Ik maak gebruik van Office 2003, heeft dat ook mogelijkheid tot VBA?
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.