• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inkoop optimalisatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Sevenmountains ;)

Kan je de bijlage niet als een excel bestandje hier posten, is dan ook gemakkelijker aan te passen.

Groetjes Danny. :thumb:

Ik denk dat je dit bedoelt, zie de gele cellen.

Ik denk dat je dit bedoelt, zie de gele cellen.

Nee niet helemaaal,

de bedoeling is dat er een advies komt voor de optimalisatie van de inkoop

hier moet dus een bestelling komen te plaatsen die de afdeling inkoop kan overnemen

Bij aanbevolen inkoop 2009 moet er komen te staan hoevaak er 100 kilo ingekocht moet worden, hoevaak er 50 kilo ingekocht moet worden alleen is dit allen dan afhankelijk van de staffel die de leverancier heeft neergezet!

de percentages waar ik het over had was als je de hele behoefte 2009 bekijkt en de houdbaarheidsdatum een jaar is er maar maximaal 75% van de behoefte in 1 keer ingekocht mag worden, is de houdbaarheid een half jaar dan mag er maar maximaal 50% van de hele behoefte 2009 ingekocht worden

(alleen is dit allen dus wel weer afhankelijk van de staffelprijzen)

EDIT: heb eventjes het excel documentje nu hier neer gezet die juist is

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik stel me de vraag of Excel hiervoor wel de juist tool. Dit is lineaire optimalisatie.
Hoewel Excel over de functionaliteit van de oplosser beschikt, is deze mogelijk te summier om al je constraints in te verwerken om tot een oplossing te komen.

Met VBA heb je ook de mogelijkheid om via een soort brute-force methode tot een (sub) optimale oplossing te komen.

Met alleen maar (complexe) formules kan je mogelijk ook tot een oplossing komen, hoewel ik er een beetje voor vrees. Je gaat zoals ik kan inschatten met een aantal iteraties moeten werken om je hoeveelheid steeds te verdelen totdat aan je vraag is voldaan.
Ik ga me er niet aan wagen, maar alle pogingen van anderen verdienen bij voorbaat mijn lof.

Het kan natuurlijk ook dat ik je probleem nu even te uitgebreid bekijk en je in werkelijkheid een eenvoudiger probleem wil oplossen dat ik gewoon verkeerd inschat.

Even terugkomend op je laatste voorbeeld, waarom wordt daar geen rekening gehouden met de voorraad? Dient die niet afgetrokken te worden van je behoefte alvorens gaan in te kopen.

Enkele andere opmerkingen over je model - die misschien niet in behandeling wordt genomen om de complexiteit niet op te blazen:

*je houdt geen rekening met de verdeling van je behoefte. Wederom in je laatste voorbeeld. De verwachte behoefte is iets meer dan 176L en een houdbaarheid van 0.75 jaar. Je stelt 100L te willen bestellen. Wanneer? Nu? En wat als de vraag is 25L in januari en de rest in December, dan is je voorraad van jan al vervallen. En is je voorraad eigenlijk 0 en niet de aanwezige overschot. Hieraan gekoppeld blijven de prijzen een heel jaar gelijk. Andere prijzen zorgen voor een andere optimaal punt.

*je zegt geen rekening te houden met de opslagkost, terwijl dit, zeker in tijde van crisis, toch een aanzienlijke kost kan zijn. Niet de rechtstreekse opslagkost, maar ook de meer indirecte. Bv. bestellingen nu reeds betalen en pas 9 maanden later hiervoor geld krijgen van je klanten, die periode moet je ook financieren. Maar ik begrijp dat voor de vereenvoudigheid van je model deze kost moeilijk te kwalificeren is.

*Zijn er ook kosten verbonden aan het liquideren van je niet meer bruikbare voorraad?

Waarschijnlijk zijn er nog andere factoren die je resultaat bepalen maar deze schieten me nu zo even te binnen.

Terugkomend op je vraag en mijn eerdere antwoord. Er bestaan waarschijnlijk betere alternatieven dan Excel, maar deze zijn vaak prijzig, net omwille van de complexiteit van deze modellen.

LP-probleem

Hallo Sevenmountains,

Ik denk dat je dit kunt aanpakken door een Lineair Progameer model in te stellen (of te programmeren) in Solver. Hiervoor heb je één te minimaliseren formule (min Z = kostencomponenten(1...n)), en verschillende constraints (de staffels, THT, en andere limiterende formules zoals ook kosten van voorraad).
Solver zoekt dan naar de goedkoopste combinatie van in te kopen goederen.

Ik kan nu helaas even niet bezig met je excel om bijvoorbeeld een voorbeeld op te stellen... misschien dat mij dit nog wel later deze week lukt.

Groet,
Rob
www.excelhet.nl

PS: een alternatief is LINGO om een dergelijk model op te stellen... als je nog meer met de uitkomsten wilt doen, raad ik je echter toch excel aan of een serieuzere programmeertaal.

robrobbes

In jou voorbeeld heb je het over
1 maal 100 kg
1 maal 60 kg
1 maal 20 kg

Kosten:
(100*€ 8,80)+(60*€ 11,00)+(20*€ 13,00) = € 1800,00

Alternatieve bestelling:
1 maal 200 kg

Kosten:
200*€ 5,90= € 1180,00

Vlgns mij kun je dus veel meer besparen door 200 kg te kopen dan 180 kg
Dat ik 20 kg moet weggooien (verloopt evt.) neem ik op de koop toe;

robrobbes

In jou voorbeeld heb je het over
1 maal 100 kg
1 maal 60 kg
1 maal 20 kg

Kosten:
(100*€ 8,80)+(60*€ 11,00)+(20*€ 13,00) = € 1800,00

Alternatieve bestelling:
1 maal 200 kg

Kosten:
200*€ 5,90= € 1180,00

Vlgns mij kun je dus veel meer besparen door 200 kg te kopen dan 180 kg
Dat ik 20 kg moet weggooien (verloopt evt.) neem ik op de koop toe;

Niet helemaal correct. Laat ons aannemen dat de verdeling van de vraag evenredig gespreid is over het jaar, en maken we abstractie van de voorraad (zoals TS in het voorbeeld). Die aankoop van 200kg blijft maar 0,75 jaar goed. Maar na 0,75 jaar is er nog steeds een verwachte vraag van 44,03... (=176,15*0.25). Daarvoor moet dan opnieuw ingekocht worden, zijnde een minimale hoeveelheid van 60kg met een minimale kost hiervoor van 660€, dan bij icm die 1180 geeft een kost van 1840 welke hoger is dan de kost van 1800.

na 3/4 jaar moet je inderdaad opnieuw bestellen maar dan hoef je toch geen 60 kg te bestellen
Je kunt dan toch voor weer 200 kg voor 3/4 jaar bestellen?

na 3/4 jaar moet je inderdaad opnieuw bestellen maar dan hoef je toch geen 60 kg te bestellen
Je kunt dan toch voor weer 200 kg voor 3/4 jaar bestellen?

Je hebt daar wel een punt, maar ik ben niet helemaal overtuigd. De vraag naar dat goed is de laatste jaren serieus aan het dalen van bijna 360L naar minder dan 180 L op een paar jaar. Het is goed mogelijk dat de vraag nog sterk zal afnemen. Daarnaast zijn andere zaken ook belangrijk voor de aankoopstrategie zoals (verwachte) prijswijzigingen, ...

De referentieperiode is hier 1 jaar, hun berekeningsmodel is toegespitst op 1 jaar, bekeken op 1 jaar zijn er betere alternatieven.
Maar wij kunnen daarover geen gefundeerde uitspraken over de doen, dat is aan de mensen van die business.

PS. Persoonlijk vind ik een periode van 1 jaar ook niet de beste periode om deze beslissing op te baseren. Je zou beter een verbruik (en dan liefst nog in kleinere periodes) voor een periode van een jaar of drie inschatten. Natuurlijk moet dat ook mogelijk zijn in die business.

Goedendag allemaal,

heel wat antwoorden die ik stuk voor stuk op me in moeten laten werken, wel bedankt voor de soms heftige discussies die veel informatie laten opkomen in dit topic!

Finch:
Snap dat je hierbij wil uitwijken naar een ander programma genaamd VBA, hier ben ik zelf niet mee bekend en merk zeker dat een stukje computerkennis zeker ontbreekt bij mij, heb een standaard cursus op school gehad en daar blijft het ook bij.

je houdt geen rekening met de verdeling van je behoefte. Wederom in je laatste voorbeeld. De verwachte behoefte is iets meer dan 176L en een houdbaarheid van 0.75 jaar. Je stelt 100L te willen bestellen. Wanneer? Nu? En wat als de vraag is 25L in januari en de rest in December, dan is je voorraad van jan al vervallen. En is je voorraad eigenlijk 0 en niet de aanwezige overschot. Hieraan gekoppeld blijven de prijzen een heel jaar gelijk. Andere prijzen zorgen voor een andere optimaal punt.

er wordt inderdaad geen rekening direct gehouden met de verdeling van de behoefte, wel kan ik kort door de bocht zijn hierover, het gaat om alcohol of alcohol bevattende producten waar uiteindelijk uit voedingsveiligheid een THT datum aan vast gekoppeld moet worden. Het bedrijf produceerd al zo lang dat het wel goed in beeld heeft wat en wanneer afgenomen wordt en op basis daarvan wordt een prognose voor 2009 gemaakt. Dit wordt gedaan door andere mensen van het bedrijf en ga ervanuit dat die dat goed weten.

*je zegt geen rekening te houden met de opslagkost, terwijl dit, zeker in tijde van crisis, toch een aanzienlijke kost kan zijn. Niet de rechtstreekse opslagkost, maar ook de meer indirecte. Bv. bestellingen nu reeds betalen en pas 9 maanden later hiervoor geld krijgen van je klanten, die periode moet je ook financieren. Maar ik begrijp dat voor de vereenvoudigheid van je model deze kost moeilijk te kwalificeren is.

Klopt inderdaad, ik heb in beeld hoe er vroeger besteld wordt en bedoeling is dat ik puur ga kijken wat er op die manier bespaard kan worden, in het verleden wou er zelfs om 10 kilo grondstof al wel een vrachtwagen besteld om het te laten bezorgen

*Zijn er ook kosten verbonden aan het liquideren van je niet meer bruikbare voorraad?

Zie hierboven, het gaat me in eerste instantie puur om het verschil en niet alle andere bijkomende zaken!

robrobbes
Hallo Sevenmountains,

Ik denk dat je dit kunt aanpakken door een Lineair Progameer model in te stellen (of te programmeren) in Solver. Hiervoor heb je één te minimaliseren formule (min Z = kostencomponenten(1...n)), en verschillende constraints (de staffels, THT, en andere limiterende formules zoals ook kosten van voorraad).
Solver zoekt dan naar de goedkoopste combinatie van in te kopen goederen.

PS: een alternatief is LINGO om een dergelijk model op te stellen... als je nog meer met de uitkomsten wilt doen, raad ik je echter toch excel aan of een serieuzere programmeertaal.

Als jij het voor mij zou kunnen vertalen naar een programma of enig idee hebt hoe dit kan, want als ik het goed snap zeg je dat excel deze functies gewoon niet kan hebben (ook geen geneste als functie?)

Voor de rest zijn de prijzen die jullie daar zo nemen niet meteen correct. Er zijn ook grondstoffen bij die 3 jaar goed zijn. Binnen het bedrijf is 1 jaar toch echt de periode waar binnen het allemaal plaatsvind. Het jaar daarna, wordt er weer opnieuw gekeken en worden nieuwe producten toegevoegd of juist door zulke lage hoeveelheden eruit gehaald. prijsstijgingen hoeft niet direct rekening mee gehouden te worden, en dit is toch iets wat dan uiteindelijk ingevuld kan worden bij de staffelprijzen. (die kunnen veranderen, samen met administratiekosten of bezorgkosten)

Zoals Finch ook nog zegt, helaas is binnen de drankenindustrie dit niet mogelijk om het anders op te lossen

ik hoor graag van jullie, en als er gratis programma'jes zijn om te proberen te stoeien met liniair programmeren dan hoor ik het graag

Snap dat je hierbij wil uitwijken naar een ander programma genaamd VBA, hier ben ik zelf niet mee bekend

VBA is geen apart of ander programma het is de progammeertaal achter Excel (en bij uitbreiding Office) die het mogelijk maakt bepaalde handelingen te automatiseren of custom functionaliteit aan Excel toe te voegen.

Het bedrijf produceerd al zo lang dat het wel goed in beeld heeft wat en wanneer afgenomen wordt en op basis daarvan wordt een prognose voor 2009 gemaakt. Dit wordt gedaan door andere mensen van het bedrijf en ga ervanuit dat die dat goed weten.

Als ik dit goed begrijp heb je een gedetailleerd verkoopbudget (bv. per maand?) (van een andere dienst). Dan lijkt het mij evident op basis hiervan een productiebudget op te stellen wat dan weer kan leiden tot een aankoopbudget en bijhorende bestelpunten (met hoeveelheden).

VBA is geen apart of ander programma het is de progammeertaal achter Excel (en bij uitbreiding Office) die het mogelijk maakt bepaalde handelingen te automatiseren of custom functionaliteit aan Excel toe te voegen.

Als ik dit goed begrijp heb je een gedetailleerd verkoopbudget (bv. per maand?) (van een andere dienst). Dan lijkt het mij evident op basis hiervan een productiebudget op te stellen wat dan weer kan leiden tot een aankoopbudget en bijhorende bestelpunten (met hoeveelheden).

Oke, maar dat is aanwezig, dat is de prognose 2009 waarover besteld wordt, daarin staan hoeveelheden (wat dan in mijn geval terug gekoppeld is naar hoeveelheden inplaats van bedragen)

Ik maak gebruik van Office 2003, heeft dat ook mogelijkheid tot VBA?

er is dus geen mogelijkheid voor het gebruiken van geneste als functies?

Oke, maar dat is aanwezig, dat is de prognose 2009 waarover besteld wordt, daarin staan hoeveelheden (wat dan in mijn geval terug gekoppeld is naar hoeveelheden inplaats van bedragen)

Ik maak gebruik van Office 2003, heeft dat ook mogelijkheid tot VBA?

Binnen Office 2003 kan je zeker VBA gebruiken.

Mij, als buitenstaander, lijkt het dat er dubbele arbeid wordt verricht tussen de verschillende diensten van het bedrijf.
Ik heb uiteraard geen zicht op je interne documenten-maar ik wil gewoon helpen meedenken om je model tot een goed einde te brengen.

Probeer anders eens een paar voorbeeldberekeningen te maken zodat we kunnen zien wat je daadwerkelijk in gedachte hebt. Moet er nu rekening gehouden worden met voorraad? Leg alle constraints eens duidelijk uit in zo'n voorbeeld. Met voorbeelden (ook moeilijke gevallen) bedoel ik hoe je het handmatig zou doen ik die gevallen, misschien kunnen we het op die manier makkelijker vertalen naar Excel.

Als ik dit zo allemaal lees zijn er zoveel verschillende factoren die een rol spelen met wat je en hoeveel je moet/wilt bestellen.
ik noem er maar een paar:
Houdbaarheid
Afzet
Verwachte prijsstijgingen
Verwachte prijsdalingen
Huidige voorraad.

Meestal is een grotere hoeveelheid goedkoper
In jou voorbeeld
200 kg a € 5.90= € 1180
20 kg a € 13.00 = € 260 dit wordt dus voor 10 * 20 kg € 2600 dat is dus 2.2 keer zo duur.
Je moet dus ergens een evenwicht vinden in het verbruik en houdbaarheid.
Kijk daarbij dan niet strikt naar een kalender jaar.

Het lijkt mij dat je dit niet allemaal in een formule kunt plaatsen.
Ik (als leek op dit gebied) zou dan op het moment dat er bestelt moet worden alle afwegingen op een rij zetten en dan beslissen.

voorbeeld...

Hallo,

Bij mij komen er ook steeds meer kanttekeningen boven... Het lijkt mij dat een beetje bierbrouwer heeft zijn inkoop netjes afgestemt heeft op productie, voorraad, etc. En dat je nu dus werk dubbel doet, wat inhoudelijk ook nog eens niet goed aansluit op je studie (aanname dat je geen wiskundige modellen hoeft te maken).

Afijn, ik heb een voorbeeld gemaakt met de volgende setting:;
- 3 producten
- 3 grondstoffen
- Inkoop beslissing iedere maand
- Staffels voor prijs grondstof
- Productieplanning (grondstof dient aanwezig te zijn)
- Voorraadkosten (die was noodzakelijk. Model koopt anders -alles- zo vroeg dat kan)

Belangrijk: Het zijn veel constraints, en dus veel Sovler instel werk. Ik heb daarom alleen dit gedaan voor grondstof A. Hierbij krijg ik ook nog eens geen optimale oplossingen, maar na heel wat instellingen in Solver veranderen komt er maar niet iets beters uit. Ik denk dat dit te maken heeft met de staffels (IF-statements) en dat dit voor Solver lastig is. Graag zou ik weten hoe dit model beter kan, omdat de oplossingen nu echt sub-optimaal zijn.

Groet,
Rob
www.excelhet.nl

Bijlagen

non-lineair

Oke... ben er nu achter. Door de IF-statements, dus de staffels, is het eigenlijk non-lineair. Misschien dat met toevoeging van een variabele per staffel per beslismoment het wel lineair op te schrijven is,... maar dat is nogal een werk... Iemand een ander idee?

Groet,
Rob
www.excelhet.nl

Hey hallo allemaal,

ik ben inmiddels voor dit onderwerp voorzien hoor, door middel van de oplosser in excel kan het wel opgelost worden. iets wat omslachtig maar eerst wel opgelost voor zover

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan