Inkoopgegevens materialen halen uit kolom materialen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wernervanstrien

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
93
Beste (OctaFish ;-)) gene die het weten,

Ik heb een tabel 'inkoop' , 'voorraad', een tabel 'Materiaal voor gebruik' en een tabel 'materiaal voor verbruik'. De laatste twee tabellen gebruik ik als inventarisatie van alles wat we uberhaupt in huis hebben en waar die zaken voor staan. Echter voor de tabellen 'inkoop' en 'vooraad' bijvoorbeeld, zou het makkelijk zijn als ik daar een kolom in had staan, waarin ik doormiddel van een dropdownmenu de verschillende artikelen uit de eerder genoemde kolommen uit kan kiezen en dan de rest van de artikelkolommen kan invoeren (hoeveelheid, inkoopprijs, verkoopprijs, etc.)

Is dat mogelijk?

Groet,

Werner
 
Je verhaal is enigszins warrig, maar waar je denk ik op doelt is een relationele koppeling tussen twee tabellen (foreign key relation). Daar even vanuit gaande: je geeft tabel inkoop en verkoop een extra kolom. Daarop zet je vervolgens een index en bind je de twee tabellen aan elkaar met een foreign key constraint. De exacte syntax verschilt per database server.

MySQL:
Code:
PRIMARY KEY (verwijzing_id),
FOREIGN KEY (verwijzing_id) REFERENCES tabel_verwijzing(id)
Tip: om een constructie als deze uit te leggen is UML / RDM heel geschikt.
 
Laatst bewerkt:
In Access sleep je in het venster Relaties het sleutelveld naar het koppelveld in de te koppelen tabel. Dat ga je uiteraard niet programmeren al kan dat voor de echte diehards die niks anders te doen hebben natuurlijk wel ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan