Inloggen op de router

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantas

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Hallo,

Mijn vraag is de volgende. Hoe komt het dat ik niet meer kan inloggen op mijn router?

Ik heb internet van Ziggo en de modem-router die ze daarbij leveren, de Ubee evw3200 staat bedraad aangesloten op een andere router, de Linksys WRT54GS. Als ik verbinding via wireless van de Linksys maak kan ik gewoon inloggen op de router via het lokale IP-adres. Ik kan dan ook gewoon inloggen op de Ubee.

Als de situatie andersom is lukt dat echter niet. Dus als ik verbinding maak via de wireless van de Ubee kan ik wel op die router inloggen via het lokale IP-adres, maar niet op de Linksys.

Wie kan mij hier een oplossing voor geven?

Ik kon daar geen oplossing uit halen. Kan het zo zijn dat dit te maken heeft met Remote router access? Dit kan ik in de router op enable zetten en dan moet ik een 'management port' kiezen. Standaard staat deze op 8080. Hoe kan ik dan via de Ubee inloggen op de Linksys via port 8080?

Lijkt mij inderdaad betrekking te hebben op het toestaan van remote management op de Linksys. Dat zul je dus eerst aan moeten zetten voordat je vanaf het Ubee netwerk de Linksys kunt bereiken voor het configureren.

Inloggen vanaf het Ubee netwerk op de Linksys zal moeten op Linksys' WAN/Internet ip-adres. Dat is in jouw setup dus een ip-adres in de LAN ip-reeks van de Ubee.
Kijk dus de Status-pagina na van de Linksys óf kijk in de DHCP lease-tabel van de Ubee welk ip-adres is toegekend aan de WAN/Internet poort van de Linksys, en gebruik die zodra je met het Ubee netwerk verbonden bent, nadat je remote management hebt toegestaan op de Linksys.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb gekeken welk adres de Linksys gekregen heeft van de Ubee. Als ik verbonden ben via wireless met de Linksys werkt dit Ip-adres. Ik kan dan dus inloggen met zowel het lokale adres als het WAN/Internet ip-adres dat de Ubee uitgegeven heeft. Als ik echter verbonden ben via wireless met Ubee werkt dit WAN/Internet ip-adres nog steeds niet en is mijn probleem dus nog niet opgelost.

Wellicht heeft het er ook iets mee te maken dat beide routers als DHCP-server ingesteld zijn. Dit is eigenlijk mijn vervolgvraag voor een nieuw topic, maar als het een verband heeft wil ik het erbij betrekken. Waar ik naar toe wil is dat de Ubee als DHCP-server fungeert en de Linksys als normale router die het wireless signaal uitzendt. Het is mij nog niet gelukt om apparaten die verbonden zijn met wireless van de Linksys een Ip-adres toegewezen krijgen van de Ubee. Het lijkt er zelfs op dat ondanks ik eerder de DHCP-server uitgeschakeld heb, de apparaten die draadloos verbonden zijn met de Linksys toch een Ip-adres krijgen van de Linksys uit de range van de eerder aangegeven DHCP Ip-adressen. Dat is toch vreemd, lijkt me en ik vraag me af hoe dit kan. De vraag is of dit te maken heeft met feit dat ik niet kan inloggen op de Linksys vanuit de Ubee. Is het trouwens zo dat als je de Ubee als DHCP-server instelt, je de Linksys een statisch IP-adres moet geven? Namelijk het IP-adres wat de DHCP server uitgeeft?

Als ik echter verbonden ben via wireless met Ubee werkt dit WAN/Internet ip-adres nog steeds niet en is mijn probleem dus nog niet opgelost.

Veel belangrijker is of je het volgende gedaan hebt:
Lijkt mij inderdaad betrekking te hebben op het toestaan van remote management op de Linksys. Dat zul je dus eerst aan moeten zetten voordat je vanaf het Ubee netwerk de Linksys kunt bereiken voor het configureren.

Tijs.

Remote management heb ik in het begin meteen aangezet, maar zonder resultaat. Het staat nu nog steeds aan. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

Er bestaat al een instructie binnen Helpmij over 2 routers na elkaar (dus router(modem) van de provider en daarachter een router van jezelf), o.a. hier.

Aangepast aan jouw situatie:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Ubee. En daarna de Linksys via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Ubee verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Ubee moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Ubee, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Ubee aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Linksys router:
Je kunt daarna je Linksys router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Ubee). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Ubee.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Ubee, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Ubee. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Ubee als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Ubee al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Ubee.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Ubee ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Ubee.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor de hulp. Het is opgelost. Ik ben al verschillende instructies tegen gekomen op dit forum, maar kwam er niet uit. Deze hulp was duidelijk voor me.

Uiteindelijk heeft Remote access control hier niets mee te maken gehad he?
Nog een vraag: Waarom moet het nieuwe IP-adres van de Linksys buiten de range van IP-adressen van de DHCP server vallen?

Ik vermoed dat je ergens anders een fout gemaakt hebt, want remote management doet er wél toe, maar die stond al aan, dus moet het ergens anders aan gelegen hebben.
Gelukkig hoef je daar nu niet verder meer over na te denken, omdat alles in nu in 1 ip-netwerk staat en de WAN/Internet aansluiting van de Linksys niet meer wordt gebruikt. :)

De Linksys moet een vast ip-adres krijgen buiten de DHCP reeks van de Experiabox omdat je niet wilt hebben dat een pc/laptop/telefoon (toevallig) het ip-adres toegewezen krijgt via DHCP dat ook aan de Linksys was toegekend. Resultaat daarvan zou zijn een ip-conflict die zowel de configuratie van de linksys onmogelijk maakt als het Internet-gebruik van die pc/laptop/telefoon.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke, bedankt.

Wat als ik nu nog een router bedraad aan de Linksys aansluit. Moet ik die dan ook via dezelfde weg een IP-adres geven in het netwerk van de Ubee buiten de range van de DHCP-server?

Werkwijze is hetzelfde, inderdaad. Moet voor die nieuwe router (natuurlijk) een ander ip-adres zijn dan die van Ubee of de huidige Linksys router.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dit heb ik gedaan. Het betreft een Sitecom router voor in de kelder. Ik heb de router een IP-adres gegeven in het netwerk van de Ubee en buiten de DHCP reeks. Toch is het vreemd dat deze router bij de Ubee in de lijst staat van DHCP clients waarbij aangegeven wordt dat het een statisch Ip-adres is. Wat heb ik fout gedaan?

Zal wel een foefje zijn van de Ubee. Per slot heeft de Ubee (eigenlijk) niets te maken met ip-adressen die niet in de DHCP lease-reeks vallen(!)
Interessant is of ook de Linksys in die DHCP tabel staat, als statisch.

Tijs.

Nee die staat daar juist niet in. Daarom is het mijns inziens vreemd. In die DHCP client list van de Ubee staan juist de apparaten (Laptop, printer, PS3, smartphone) die draadloos zijn verbonden met de Linksys.

Ik heb hier geen verklaring voor, want ik heb geen Ubee.
Laten we vaststellen dat het verder niet stoort. :)

Tijs.

Ok. Bedankt voor de hulp. Het werkt gewoon. Ook op de Sitecom dus ik zal er verder niet naar omkijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan