Inloggen op Windows SBS 2003 met client

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cool Ice

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Beste Helpmij forum bezoekers.

Ik ben nu al enige tijd bezig met een server op mijn vader zijn werk te plaatsen. Daarvoor heb ik gekozen voor een SBS versie. Nu had ik dit al 1 maal geinstalleerd en dan werkte dit perfect thuis. Om bv gebruikers aan te maken en dan uiteraard ook in te loggen op de server.
Maar nu met de nieuwe installatie lukt mij dit totaal niet.
Ik heb een DHCP ingesteld en uiteraard ook de DHCP uitgeschakeld in de modem/router.
Nu blijkt hier alles te werken. Alle computers kunnen op internet en krijgen dan ook een ip adres die de server uitdeeldt.
En als dns achtervoegsel staat dan ook de domain naam.

Maar als ik bij deze computer naam wijzigen en dan domain intyp. Krijg ik een klein venstertje waar ik mijn initialisatie gegevens moet ingeven - login en wachtwoord. Maar bij dit krijg ik dan de foutmelding.
Kan netwerkmap niet vinden of openen. ....

Ik heb al geprobeerd met verschillende gebruikers in te loggen en ook al op andere computers maar steeds dezelfde fout.

Ik hoop echt dat hier mij iemand helpen kan.

Zorg er voor dat de server een vast ip-adres heeft, met het LAN ip-adres van de server zelf in het DNS Servers gedeelte, met evt. als alternatieve DNS server het LAN ip-adres de router (Op de server: Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl)

Open daarna de DHCP server configuratietool op je SBS server.
Open daarin de scope (druk op het + je)
Klik op Scope-options (Scope-opties)
Maak de volgende wijzigingen/toevoegingen:
- Maak de 003 Router optie: [LAN ip-adres van de Internet-router]
- Maak de 006 DNS Servers: [Het ip-adres van de SBS-server, evt. als 2de optie het LAN ip-adres van de Internet-router erbij zetten]
- Maak de 015 DNS Domain Name: [de FQDN van je domein, vb. MIJNDOMEIN.LOCAL]

Het je bij optie 006 DNS Servers alleen de server opgegeven, dan moet de server ook de DNS voor Internet-resolving doen. Open dan op de server de DNS server configuratie-tool, rechtsklik op je SBS server, en kies Eigenschappen (Properties). Ga naar het tabblad Doorstuurservers (Forwarders), en vul het ip-adres van je router in als forwarder en druk op Toevoegen (Add).

Voorbeeld:
Domeinnaam: Mijndomein.Local
Internet Router LAN ip-adres: 192.168.1.1
SBS Server LAN ip-adres: 192.168.1.3

Instellen op SBS server (ncpa.cpl):
Ip-adres: 192.168.1.3
Subnetmask 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1
DNS-server: 192.168.1.3
Alternatieve DNS-server: 192.168.1.1

DHCP-service (Scope-options):
- 003 Router optie: 192.168.1.1
- 006 DNS Servers: 192.168.1.3 en 192.168.1.1
- 015 DNS Domain Name: MIJNDOMEIN.LOCAL

DNS-service (Doorstuurservers):
192.168.1.1

Succes,

Tijs.

Tijs, alvast bedankt. Ik heb de aanpassingen doorgevoerd.
maar hoe kan ik nu best testen of een computer in het domain geraakt.
Ik kan slechts 1x per week naar de server. De rest doe ik via vpn.

Laat TightVNC installeren door gebruikers aldaar op een werkstation dat nog niet in het domein is opgenomen. Download de software ook zelf, maar installeer alleen de Viewer, niet de service zelf. Verbind dan zelf, via de Viewer, over de VPN met dat werkstation en probeer wat uit.
(Dit is dus een remote-beheer tool.)

Tijs.

Hallo,
Sorry voor het late antwoord. Ik hab nog enkele keren geprobeerd maar niets werkte.
Tot een verre kennis van mij even is meegegaan. En geloof het of niet op nog geen 5sec was het opgelost. Ik heb hem enkel iets zien veranderen bij DNS maar ik weet zelf niet meer wat. Volgende uitdaging is de exchange server aan de praat krijgen. :-)

Nogmaals bedankt é

Ondertussen heb ik nog een vraagje.

I.v.m mijn exchange. Ik heb gehoord dat je een agenda kan delen via outlook. Nu heb ik dit al eens op een bestaand netwerk uitgeprobeerd maar als ik een nieuwe gebruiker aanmeld kan ik die wel laten inloggen op de exchange zodat hij bv contact personen ziet staan. Maar het adres gedeelde adres boek kan ik maar niet toepassen.

Is je vraag nu gericht op het delen van Contactpersonen of op het delen van de Agenda? Je vraag is niet helemaal duidelijk.

Tijs.

Delen van contact personen is me gelukt. Maar de agenda niet.
Ik kan links in de agende op een knop klikken met als vermelding " Een gedeelde agenda openen... " maar dan kan ik enkel in de lijst van contacten zoeken. Is dit normaal?

Ik denk dat je het anders moet doen: Extra -> Accounts -> [Wijzig de instellingen van de Exchange Mailbox, kies Meer instellingen, tabblad Geavanceerd, voeg daar de mailbox(en) toe waarvan je het recht heb om in de agenda te kijken].

Kijk dan in Outlook of je bij de agenda's kunt.

Tijs.

Nee, zal op een lokaal werkstation moeten gebeuren. Als je een werkstation op afstand over kunt nemen (zoals met TightVNC waar ik over sprak eerder), dan kun je het wel testen.

Tijs.

Het is voor mij niet altijd evident om naar daar af te zakken. Overdag werk ik en savonds is daar niemand te vinden. Nu kan ik een client aanmaken en deze laten verbinden via het internet? Dit zal wss nog iets geavanceerder gaan en wss niet lukken. Zoals je merkt ben ik niet al te goed op de hoogte. Maar het interesseert me wel :)

Als je Outlook op je pc hebt staan, met een Outlook-profiel dat (over de VPN) verbindt met de Exchange server dan kun je het wel lokaal testen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan