Ik heb een uitdaging qua zoekfunctie. In een cel voert een gebruiker afkortingen/codes in. De codes zijn meestal, maar niet altijd, 2 letters lang en er worden er soms toegevoegd.
Denk aan code AA, BB, DE, SRT, etc.. De cel kan meerdere codes in willekeurige volgorde bevatten, dus "BB SRT" is een optie, maar "SRT BB" kan ook. Alle combinaties zijn mogelijk en het aantal op te geven codes varieert van 1 tot ongeveer max 10 (liever geen beperking, maar 10 komt zelden voor)
Elke code staat voor een artikel met bijbehorende attributen als prijs, artikelnummer, eenheid, volume, etc. etc. Dit is variabel.
Nu is het de bedoeling dat men in een cel in een rij bijv. code "BB SRT10 SRT5" invoert, samen met wat eigenschappen zoals bijv. breedte, hoogte, diepte. Op basis van de code moet Excel berekenen hoeveel er van "BB" nodig is en wat dat kost, en ook hoeveel van "SRT". Er zitten een aantal vrij complexe artikelen tussen met aparte berekeningen en ik twijfel een beetje of ik wel de handigste indeling heb gemaakt. Je moet het zo zien dat de gebruiker de maten van een ruimte opgeeft en het type tegel/vloerdeel/gietvloer die er in moet komen en dat dan de eindprijs eruit rolt. De ene vloer moet met 2 lagen, ondervloer en topvloer en plinten, maar een gietvloer heeft een primer en toplaag en is vloeibaar. Het gaat niet om vloeren, maar dit is wel het principe.
Ik heb het nu zo ingedeeld dat de gebruiker in 1 cel bijv. de code BB in kan voeren en dat dan in allemaal losse kolommen eerst het artikelnummer wordt gezocht dat bij deze code hoort en a.d.h.v. dit nummer rekent excel de prijs uit op basis van de opgeven ruimte maten. Alleen als de gebruiker meerdere afkortingen invoert dan moeten er in de andere cel meerdere bijbehorende artikelnummers komen te staan en dat lukt niet. Ik kan wel ongeveer 10 kolommen extra maken waarin max 10 artikelnummers worden gesplitst, alleen wordt het zo wel heel erg complex, omdat er ook veel als formules gebruikt worden om berekeningen te doen.
Hoe zouden jullie dit doen/inrichten?
Denk aan code AA, BB, DE, SRT, etc.. De cel kan meerdere codes in willekeurige volgorde bevatten, dus "BB SRT" is een optie, maar "SRT BB" kan ook. Alle combinaties zijn mogelijk en het aantal op te geven codes varieert van 1 tot ongeveer max 10 (liever geen beperking, maar 10 komt zelden voor)
Elke code staat voor een artikel met bijbehorende attributen als prijs, artikelnummer, eenheid, volume, etc. etc. Dit is variabel.
Nu is het de bedoeling dat men in een cel in een rij bijv. code "BB SRT10 SRT5" invoert, samen met wat eigenschappen zoals bijv. breedte, hoogte, diepte. Op basis van de code moet Excel berekenen hoeveel er van "BB" nodig is en wat dat kost, en ook hoeveel van "SRT". Er zitten een aantal vrij complexe artikelen tussen met aparte berekeningen en ik twijfel een beetje of ik wel de handigste indeling heb gemaakt. Je moet het zo zien dat de gebruiker de maten van een ruimte opgeeft en het type tegel/vloerdeel/gietvloer die er in moet komen en dat dan de eindprijs eruit rolt. De ene vloer moet met 2 lagen, ondervloer en topvloer en plinten, maar een gietvloer heeft een primer en toplaag en is vloeibaar. Het gaat niet om vloeren, maar dit is wel het principe.
Ik heb het nu zo ingedeeld dat de gebruiker in 1 cel bijv. de code BB in kan voeren en dat dan in allemaal losse kolommen eerst het artikelnummer wordt gezocht dat bij deze code hoort en a.d.h.v. dit nummer rekent excel de prijs uit op basis van de opgeven ruimte maten. Alleen als de gebruiker meerdere afkortingen invoert dan moeten er in de andere cel meerdere bijbehorende artikelnummers komen te staan en dat lukt niet. Ik kan wel ongeveer 10 kolommen extra maken waarin max 10 artikelnummers worden gesplitst, alleen wordt het zo wel heel erg complex, omdat er ook veel als formules gebruikt worden om berekeningen te doen.
Hoe zouden jullie dit doen/inrichten?