• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Input uit tab kopiëren naar cel(len) op eerstvolgende lege rij

• Onderwerp starter Onderwerp starter lowj
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lowj

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2020
Hallo allemaal

Voor werk ben ik een opvolglijst aan het maken waarin data wordt verzameld over aanpassingen die moeten gebeuren op bepaalde documenten.

Situatie:
Ik heb een tab gemaakt waarin collega's voorstellen tot aanpassingen van documenten kunnen doorgeven. Bepaalde aanpassingen zijn van toepassing op een specifiek document. Andere aanpassingen zouden dan weer van toepassing zijn op verschillende documenten.

In de eerste tab "voorstellen tot aanpassing" wordt in kolom B het voorstel beschreven en in kolom C wordt dan via drop down menu aangegeven op welke documenten/groepen van documenten deze aanpassing van toepassing is.

Andere tabs gaan over de specifieke documenten waarin wordt opgevolgd welke aanpassingen nog dienen te gebeuren en welke reeds zijn uitgevoerd door wie en wanneer.

Ik heb 2 vragen voor jullie:

1) Ik zou de mogelijkheid willen voorzien dat de data die wordt ingegeven in de eerste tab "voorstellen tot aanpassing" wordt verwerkt en automatisch wordt gekopieerd naar de eerstvolgende lege rij in de tabs waar het voorstel tot aanpassing van toepassing op is.

2) Anderzijds (in extentie op de vorige vraag) zou ik willen voorzien dat wanneer collega's een voorstel doen dat van toepassing is op groepen van documenten (reeds opgenomen in drop down menu) deze data wordt gekopieerd naar de eerstvolgende lege rij in de verschillende tabs van groepen documenten waar de aanpassing op van toepassing is.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk omschreven heb en ik ben zeer benieuwd naar wat jullie bedenkingen en voorstellen hierover zijn.

Mijn excuses als deze vraag reeds gesteld is, indien u hier weet van hebt ontvang ik graag een linkje naar het topic waarin dit reeds besproken is.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes
Jesse

Bijlagen

Laatst bewerkt:
waar je is je voorbeeldbestand?

Voorbeeldbestand toegevoegd

Hallo allemaal

Mijn excuses, ik ben nog maar een leek op het forum.

Ik heb een basis voorbeeldbestand toegevoegd (iets simpeler maar dezelfde insteek). Vanwege de branche waarin ik werk (farmacie) mogen we geen informatie delen over bestaande documenten en dergelijke, vandaar de simpel uitgewerkte versie en zonder verwijzingen naar de officiële titels en dergelijke.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee

Groetjes
Jesse

Zoiets?

Matrix formule, afsluiten met contr. shift. enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat lost mijn eerste probleem inderdaad op! waarvoor al heel erg bedankt

Nu kom ik nog even terug op mijn tweede vraag. Waarin ik de groepen van documenten zou willen aanvullen.

Wanneer er dus uit drop down "groep 1" geselecteerd wordt zou dit moeten verschijnen in zowel Doc1 als Doc2.

Heel erg bedankt voor je snelle antwoord en uitwerking. Hier kan ik al iets mee

Groetjes

Ik denk dat je dit dan wil:

Ik heb wel even de dropdown een klein beetje aangepast zodat altijd Doc 1 & Doc 2 te vinden valt. (IPV Doc 1&2)

Ps: Bij doc 3 staat trouwens nog de oude formule

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een optie.

Echter:
Sommige groepen zouden tot wel 40 documenten kunnen bevatten. Kwestie van geen ellenlange titels voor groepen te maken zou het goed zijn mocht ik de naam "alle" kunnen linken aan bepaalde tabs (of namen)

Ziet iemand hier een mogelijkheid? eventueel met het verbergen van tekst ofzo, maar toch de mogelijkheid om te zoeken in de verborgen tekst?

Anderzijds, ik heb reeds een "=OF" functie geprobeerd voor het zoeken_tekst, maar bots hier telkens op een foutmelding. Hoe zou de formule er uit zijn als ik bijvoorbeeld ... VIND.SPEC($B$1 OF "Alle")... zou willen opzoeken?

Nogmaals heel erg bedankt voor de snelle uitwerking

Groetjes

Laatst bewerkt:
Waarom wil je alles in losse tabjes hebben staan. Alles in 1 tabel zetten werkt toch veel overzichtelijker? Je kan dan dmv filteren of een draaitabel ook je overzichten maken.

Laatst bewerkt:
Hey VenA

Dat is omdat ik het zo gebruiksvriendelijk mogelijk wil maken voor de collega's om hun input te doen (2 kolommen waarin ze data kunnen invoeren)

De andere tabs zullen door andere mensen bekeken/beheerd worden waarin er meer kan aangepast worden (en dus ook mislopen).

Kortom om de techniekers niet te veel af te schrikken met een grote complexe tabel waarin alle informatie terug te vinden is.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord

Groetjes

Ik bedacht me het volgende:

Momenteel werk ik met een drop down menu waaruit de collega's 1 enkel item kunnen selecteren.
Bestaat er een mogelijkheid om meerdere items te kunnen aanvinken? Analoog aan hoe de filter? Op deze manier zou er met een simpele klik meerdere woorden kunnen toegevoegd worden aan de cel en kan de zoekfunctie werken.

Als dit een optie is, bestaat er dan ook een mogelijkheid om wanneer je bijvoorbeeld "doc 1" aanvinkt om dan nog eens een opsplitsing te maken over verschillende posities in "doc 1"?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Dit gaat allemaal tot problemen leiden. Je kan niet risicoloos tabjes met formules aan elkaar knopen. Als iemand iets verwijderd dan wordt het 1 grote puinhoop. Je hebt dan geen idee meer welke opmerking bij welke aanpassing hoort als je al niet een boel verwijzingsfouten krijgt. Met VBA zou je dit nog wel kunnen ondervangen maar dan moet je voor je zelf alle mogelijke opties eerst inventariseren en wat er mogelijk mis kan gaan in de code verwerken. Ik zal er een paar noemen:

• Wat moet er gebeuren als iemand "Voorstel Tot aanpassing' aanpast?
  • Wat moet er gebeuren als iemand 'Van toepassing op' aanpast?

In de bijlage een opzetje met een macro erin. Vul de tabel in de tab 'Input gegevens' aan en wijzig eens wat in kolom C dan zal je zien wat ik bedoel. Zie ook de aangepaste opzet in de tab 'Drop down'. Zoals door @JVeer, al terecht opgemerkt moet Excel wel weten waar het over gaat en met zaken als 'Groep 1 (Doc 1 & 2)' en 'Groep 2 (Doc 3&4)' ga je het wel heel complex maken. Hoe meer structuur hoe eenvoudiger het wordt.:)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de opzet!

De manier waarop de drop down is gestructureerd ziet er netjes uit.

Ik kan echter wanneer ik "view macro's" aanklik de macro niet terugvinden. Weet u wat het probleem hier kan zijn?

Mijn excuses als ik domme vragen stel, maar we zijn wel steeds meer in de buurt aan het komen van het resultaat hoe ik het graag zou zien.

Waarvoor mijn dank

Groetjes

Er zijn diverse plekken waar een macro/VBA kan staan. Dat is allemaal eenvoudig te vinden via het www. <Alt>+<F11> of een rechtsklik op een tabblad geeft je al wat opties.

Alweer bedankt voor de respons

Jammergenoeg gaat het hele Macro gebeuren mij op dit moment nog iets te ver.

Ik ben echter wel dedicated om dit wat beter onder de knie te krijgen. Lijkt me een geweldige skill om te beheersen.

Ik wens @JVeer en @VenA enorm te bedanken voor hun bijdragen aan mijn vraag, dankzij jullie ben ik een stuk dichter bij het gewenste resultaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan