input update - geen bijwerkquery ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mixology

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2010
waarschijnlijk volgt er een simpel antwoord van jullie wizzards, maar ik vind het niet :(
Ik maakte via een samenvoegquery een nieuwe tabel in mij DB. Tabel 3 = gegevens uit tabel 1 en tabel 2. Tabel 1 en tabel 2 bevatten data, tabel 3 wordt via een invulformulier door mij aangevuld met persoonlijke data. Deze query werkt en voldoet, maar ... als ik de query herhaal, dus een update voor de query wil uitvoeren ( = de meest recente data uit tabel 1 en 2 in tabel 3 plaatsen ) verdwijnt momenteel mijn ingevoerde data in tabel 3 en komt alleen de gevraagde info uit tbl1 & tbl 2. Ik las iets van een bijwerkquery, maar ik vermoed dat deze ingevoerde data gewoon tekstueel aanpast maar geen echte inputupdate uitvoert. Hoe kan ik dus nieuwe info uit tbl1 & tbl 2 simpel laten bijvoegen in tbl3 zonder gegevensverlies of duplicaten . Er is een overeenkomstige unieke sleutel in de 3 tbl aanwezig .

met dank,

Yuri

Waarom sla je gegevens extra op in een tabel 3?
Dat is in database land een no no.

Ik vermoed dat je gegevensstructuur voor verbetering vatbaar is.
Sluit eens een voorbeeldbestand bij.

Tardis

Beste "helpers"
In bijlage een uitgedunde versie van mijn database .
Aanwezig : 3 tabellen waarvan de naam behouden moet blijven voor verder gebruik ( door derden ) 2 Query's en 2 formulieren
tbl ACOD is de verzameltabel waarin ik ook mijn gegevens moet invoeren en waaruit verder gewerkt wordt. De andere twee tbl worden aangemaakt door derden .
Doel : de gegevens van deze twee tabellen samen met mijn input up to date te houden.
Ik kan wel iedere keer een delete opdracht geven gevolgd door een nieuwe query uitvoer, maar dan verlies ik mijn persoonlijke input uit de tabel ACOD waarin ik moet werken . Dit is zoals de database nu werkt, maar dus fout is.
Kan zo'n updatefunctie of moet ik nog een vierde tabel aanmaken waarin ik dan mijn info ingeef ?
bijlagevoorbeeld staat op : https://dl.dropbox.com/u/45165287/dbvoorhelpmij.zip

met dank,
Yuri

Je geeft een db met twee gekoppelde tabellen. Die zitten er niet bij, dus we kunnen de query verder niet testen, en ook de datastructuur van de gekoppelde tabellen niet bekijken. Dus graag een beter voorbeeld.

En nu nog even duidelijk uitleggen wat je precies wilt, want ik krijg het sterke idee dat je een aantal zaken door elkaar aan het halen bent.
Om te beginnen: in je db heb je een Toevoegquery gemaakt op basis van [MILITANTEN TELEFOONLIJST] en [tblLeden]. Deze voegt op een rücksichtloze wijze alle records uit tblLeden toe aan ACOD. Of ze al bestaan of niet. En dat moet toch niet de bedoeling zijn, lijkt mij. Dus minstens moet daar een criterium bij: Not In (Select [Id-nummer] FROM [ACOD])
Daarmee voorkom je in ieder geval dat een record meer dan één keer wordt toegevoegd.
Maar dat is je probleem niet... De records in [ACOD] bewerk je zelf. Maar uit je verhaal maak ik op dat er in de twee brontabellen ook van alles wordt gemuteerd. Bovendien kun je de wijzigingen niet met een Toevoegquery overnemen, daar heb je een Bijwerkquery voor nodig. En dan ga je goed de teil in, want wat laat je nu staan? Jouw aanpassingen, of de aanpassingen in de brontabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan