inputbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

FransBrz

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2013
Wie wil mij helpen om doormiddel van een inputbox een formulier genaamd "Leden" met de tekst "Peel" te openen.
B.v.d. Frans Brz

Leg eens uit wat je bedoelt. Een Inputbox is een dialoogvenster dat je met VBA aanroept. Dat moet ergens vandaan komen, dus vanaf welke plek wil je die inputbox starten? En waarom dan niet een veel gebruiksvriendelijker oplossing op een formulier? Bijvoorbeeld filteren op het formulier Leden zelf?

Eerst antwoord geven op de vragen voordat je zelf weer vragen stelt :) Tenslotte willen we weten wat jìj wilt.

Sorry
Omdat je mij schrijft dat het op een veel eenvoudiger mannier kan door een filter op het formulier "Leden "toete passen.
Maar wat ik eigenlijk wil weten is dat ik binnen een database het formulier Leden wil afschermen voor ander gebruikers.
Hopelijk kan jij mij heirmee vooruit helpen.

Frans Brz.

Dat is een heel ander probleem, en moet je dus ook niet op de door jou voorgestelde wijze proberen op te lossen. Je kunt dat op een paar manieren oplossen, waarvan al meerdere topics zijn gemaakt overigens, dus als je voorbeelden wilt bekijken, dan hoef je alleen maar door de vragen te scrollen en je komt ze snel genoeg tegen.
Waar het dan om gaat, is een manier om gebruikersrechten toe te passen binnen een db. Dat kun je doen door een login procedure te maken die kijkt naar gebruikersrechten die in een Usertabel vastliggen. Dat kun je dan ook weer vrij uitgebreid maken, door een tijdslimiet op een wachtwoord te zetten bijvoorbeeld.
Als het alleen om één formulier gaat, dat door één gebruiker mag worden geopend, dan kun je de gebruikersnaam uit het Environ("Username") object halen, en die vergelijken bij het openen van het formulier. Dat ziet er zo uit:
Code:
Private Sub Form_Load()
    If Not Environ("Username") = "Octafish" Then
        MsgBox "U heeft geen toegang tot dit formulier", vbCritical
        DoCmd.Close acForm, Me.Form.Name
    End If
End Sub
Op deze manier kan alleen de vastgelegde gebruiker het formulier openen.
Deze manier werkt niet als je met meerdere gebruikers in het formulier moet kunnen; dan moet je de procedure veranderen. En dan komt dus de gebruikerstabel om de hoek kijken, want dat is een stuk makkelijker te onderhouden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan