Inrichting afwijkende prijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is niet helemaal wat ik bedoel. De Union query geeft niet het gewenste resultaat.

Als ik facturen wil versturen dan moeten het juiste factuuradres in de query voor mijn facturen staan.
Dit is afhankelijk van het volgende:

-Is het veld ParentID van de debiteur leeg, dan moet het factuuradres van de debiteur gebruikt worden.
-Is het veld ParentID ingevuld en is het veld Factuurhoofdkantoor in de regel van de organisatie niet aangevinkt, dan moet het factuuradres van de debiteur gebruikt worden.
-Is het veld ParentID ingevuld en is het veld Factuurhoofdkantoor in de regel van de organisatie aangevinkt, dan moet het factuuradres van de organisatie gebruikt worden.

Bij ons wil de ene organisatie het factuur bij het filiaal/debiteur hebben en de ander wil het opgestuurd hebben naar het hoofdkantoor/organisatie.
Het veld factuurhoofdkantoor zal op mijn formulier alleen tevoorschijn komen als er voor organisatie gekozen wordt.

In mijn voorbeeld staat in de query qryFactuur hoe ik het met dlookup gedaan heb.
Eigenlijk zal dit voor meer velden voorkomen. Als er bijvoorbeeld een betaal afspraak is met de organisatie wil je dat die afspraak op het factuur komt.
Is het veld ParentID ingevuld, dan de betaal afspraak hanteren die bij de organisatie staat.

--------
Als je voor de prijsafspraken wil studeren heel graag.
Nooit zo probleem tegen gekomen bij het ontwikkelen van databases? Lijkt mij iets wat regelmatig voorkomt.

Volgens mij doet mijn query wat je wilt. Althans: bij mij is dat het resultaat. Vandaar ook de oplossing via een Union query, want je kunt die veschillende selecties niet in één keer maken. Door een aparte selectie te maken voor elke variant, waarin je de overige records uitsluit, krijg je middels de Union een eindresultaat waarin elke variant tevoorschijn komt.

Begrijp al waar het verkeerd gaat.
De union query werkt prima, als het veld (ja/nee) FactuurHoofdkantoor voor ieder record ingevuld wordt.

In mijn geval wordt deze alleen ingevuld als als er voor het type "organisatie" gekozen wordt.
De organisatie vertelt waar het factuur naar toe gaat.
--------
Voorbeeld:
Ik spreek met de organisatie af een betaaltermijn van 14 dagen en het factuur van de debiteur moet naar de organisatie opgestuurd worden. (centrale administratie).
In de record van de organisatie leg ik deze gegevens vast. Betaaltermijn en een vinkje dat het factuur naar de organisatie moet.

Als er dan een nieuw debiteur/filiaal bij komt dan leg ik vast dat deze onder de organisatie hangt.
Haal je dan de gegevens van de betaaltermijn en factuurnaarorganisatie op en sla je deze op in het record van de debiteur/filiaal?
Maar als dan een betaaltermijn wijzigt dan moet met een bijwerkquery alle records die onder die organisatie vallen bijgewerkt worden.

Hoe zal jij dit oplossen OctaFish?

Laatst bewerkt:
Hoi OctaFish, wil je hier misschien nog naar kijken als je tijd heb.

Het gaat om het bovenstaande antwoord van mij en prijsafspraken.

-Hoe krijg je de afgesproken prijs bij de order (met relaltie leggen lukt dat niet)
-Welke prijzen leg je vast in de tabel prijsafspraken? Alleen waarvan de prijs anders is dan de afgesproken prijs of alle prijzen?
-Sla je de prijs op in de tabel van de order? of geef je met datums aan tot wanneer die prijs geldig is.

Zal er dit weekend nog wel even naar kijken.

OctaFish als je 1 deze dagen wat tijd heb, wil je er even nakijken.
Dan kan ik weer verder met bouwen. :D

OctaFish als je 1 deze dagen wat tijd heb, wil je er even nakijken.
Dan kan ik weer verder met bouwen. :D

Wil je misschien een voorbeeld met formulieren erbij, zodat het misschien iets duidelijker is?

Op de een of andere manier kom ik altijd weer tijd tekort voor de wat langere vragen... Een voorbeeldje erbij is dus altijd handig :)

Dit zou dan de query moeten zijn op basis van je eigen voorwaarden:
-Is het veld ParentID van de debiteur leeg, dan moet het factuuradres van de debiteur gebruikt worden.
Levert deze query op:
Code:
SELECT tbl_Debiteuren.DebiteurID, tbl_Debiteuren.TypeRecord, tbl_Debiteuren.ParentID, tbl_Debiteuren.Naam, tbl_Debiteuren.Adres, tbl_Debiteuren.Postcode, tbl_Debiteuren.Plaats, tbl_Debiteuren.FactuurAdres, tbl_Debiteuren.FactuurPostcode, tbl_Debiteuren.FactuurPlaats, tbl_Debiteuren.Factuurhoofdkantoor
FROM tbl_Debiteuren
WHERE (((tbl_Debiteuren.ParentID) Is Null))
ORDER BY tbl_Debiteuren.DebiteurID;
-Is het veld ParentID ingevuld en is het veld Factuurhoofdkantoor in de regel van de organisatie niet aangevinkt, dan moet het factuuradres van de debiteur gebruikt worden.
Is deze query:
Code:
SELECT tbl_Debiteuren.DebiteurID, tbl_Debiteuren.TypeRecord, tbl_Debiteuren.ParentID, tbl_Debiteuren.Naam, tbl_Debiteuren.Adres, tbl_Debiteuren.Postcode, tbl_Debiteuren.Plaats, tbl_Debiteuren.FactuurAdres, tbl_Debiteuren.FactuurPostcode, tbl_Debiteuren.FactuurPlaats, Organisatie.Factuurhoofdkantoor
FROM tbl_Debiteuren INNER JOIN tbl_Debiteuren AS Organisatie ON tbl_Debiteuren.ParentID = Organisatie.DebiteurID
WHERE (((tbl_Debiteuren.ParentID) Is Not Null) AND ((Organisatie.Factuurhoofdkantoor)=False))
ORDER BY tbl_Debiteuren.DebiteurID;
En
-Is het veld ParentID ingevuld en is het veld Factuurhoofdkantoor in de regel van de organisatie aangevinkt, dan moet het factuuradres van de organisatie gebruikt worden.
Moet dit zijn:
Code:
SELECT tbl_Debiteuren.DebiteurID, tbl_Debiteuren.TypeRecord, tbl_Debiteuren.ParentID, tbl_Debiteuren.Naam, Organisatie.Adres, Organisatie.Postcode, Organisatie.Plaats, Organisatie.FactuurAdres, Organisatie.FactuurPostcode, Organisatie.FactuurPlaats, tbl_Debiteuren.Factuurhoofdkantoor
FROM tbl_Debiteuren INNER JOIN tbl_Debiteuren AS Organisatie ON tbl_Debiteuren.ParentID = Organisatie.DebiteurID
WHERE (((tbl_Debiteuren.ParentID) Is Not Null) AND ((Organisatie.Factuurhoofdkantoor)=True))
ORDER BY tbl_Debiteuren.DebiteurID
Die je dan uiteraard met een UNION aan elkaar plakt.

Bedankt OctaFish voor je reactie, maar ik loop toch vast op sommige zaken en twijfels of ik de gegevens op de juiste manier vastlegt in mijn database.

Probleem is eigenlijk hoe krijg ik een factuur eruit met de juiste adres gegevens en prijzen.
Ik heb een voorbeeld database erbij gedaan met wat verzonnen gegevens, maar zo zit het bij ons ook in elkaar.

Er komen drie formulieren in voor. Alle drie met wat vragen en uitleg.
Kan je mij advies of helpen om een juist factuur eruit te krijgen.

Als het teveel tijd kost, misschien dan voor een geringe vergoeding.
Als het niet duidelijk is, hoor ik het graag van je.

Laatst bewerkt:
OctaFish,
Wil je misschien, als je tijd heb, verdiepen in mijn probleem.
Alvast bedankt.

Ik ben er nog mee bezig! Deze week zit ik weer tegen de deadline van de nieuwsbrief aan, dus de tijd wordt een beetje krap. Nog even geduld dus...

Heb je misschien al wat meer tijd gekregen om mij er door heen te loodsen :D

Ik ben er inderdaad weer mee bezig geweest. Maar nog geen definitieve oplossing....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan