Insert graphic in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renevandervelde

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Ik zit met het volgende probleem (lees: met de volgende uitdaging).

Ik heb - net als waarschijnlijk zovelen - briefpapier en vervolgpapier. Als ik een document print, dan gebruik ik voor de eerste pagina een bepaalde papierbak en voor de overige pagina's het vervolgpapier.
Tot zover niets aan de hand.

Wanneer ik een document echter per EMAIL wil versturen, dan is de meest aangewezen weg om dat per PDF formaat te doen. Word 2007 kent de mogelijkheid om op te slaan als PDF, en natuurlijk zijn er ook zat PDF freeware PDF printers beschikbaar die als printerdriver gebruikt kunnen worden en waarmee je een PDF file kunt aanmaken. (In mijn geval zal ik dan kiezen voor 'opslaan als PDF', met gebruikmaking van de gratis PDF plugin van Microsoft)

Maar... het document dat je dan maakt heeft natuurlijk GEEN logo, GEEN naam en adresgegevens enz enz, want die staan allemaal op het door de drukkerij voorbedrukte papier. Omdat je niet naar een printer afdrukt, maar een electronisch document genereert, missen in dit geval deze gegevens.

Nu heb ik twee graphics gemaakt in PNG formaat waarvan de grootte precies 210x297 mm is. De inhoud van de graphics komt precies overeen met wat er anders op het gedrukte eerste en de 'gedrukte vervolgvellen zou verschijnen.

Deze graphics zijn het beste te plaatsen als ik naar kop- en voetteksten ga, en daar de graphic voor de eerste pagina handmatig plaats (insert grapchic, vervolgens 'achter tekst) en hetzelfde doe ik met de graphic voor de vervolgvollen op pagina 2. (Deze graphic komt dan automatisch op de overige pagina's terecht).

Tot zover is het handmatig allemaal te doen.

Wanneer je echter een document hebt dat een beetje groot is, dan ga je merken dat het document steeds trager wordt omdat in dat document de graphics op iedere pagina ingevoegd zijn.
Het zou veel makkelijker (en sneller) werken wanneer ik een macro zou hebben die op commando de beide graphics plaatst.
Als tussenstap save ik dan het document.
Een tweede macro zou vervolgens gebruikt kunnen worden om de graphics weer te wissen.

Het zou natuurlijk ook allemaal in één integrale macro kunnen gebeuren:

1. Ga naar kop-voet teksten
2. Plaats graphics 1 op pagina 1 (let op: de plaatsing moet precies overeenkomen met de 210x297 indeling van het document zelf. Zoals eerder gezegd is de graphic ook precies 210x297 groot, en dit zou dus moeten lukken.)
3. Plaats graphic 2 op pagina 2
4. Bewaar het document onder de huidige naam en het huidige pad als een PDF document
5. Wis graphic 1
6. Wis graphic 2

Ik weet dat het VBA commando voor het plaatsen van een graphic als volgt is:

Code:
    Selection.InlineShapes.AddPicture FileName:= _
        "PADNAAM\GRAPHIC1.png" _
        , LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=True

Maar dat is natuurlijk lang niet genoeg. (en werkt ook alleen in de normale documentmode van Word).

Mag ik jullie uitnodigen om jullie expertise en programmeerdrift eens te botvieren op het bovenstaande probleem (o nee.. UITDAGING :)

René

Wat schuift dat ?

Plaats je document en afbeeldingen hier om teveel teleurstellingen te voorkomen en om de helpers een hoop werk te besparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan