NogGeenGuru
Gebruiker
- Lid geworden
- 5 aug 2015
Beste forumleden,
Ik probeer een tabel te vullen d.m.v. een query, ik loop hierop alleen een beetje vast.
De versimpelde situatie is als volgt:
Tabel Persoon heeft twee velden Persoon.ID (autoincrement) en Persoon.Naam (varchar).
Tabel Medewerker heeft twee velden waaronder een relatie met tabel Persoon, Medewerker.ID (autoincrement) en Medewerker.PersoonID (Integer)
(Beide tabellen bestaan uiteraard uit meer velden dan dit
)
Hierin verwijst Medewerker.PersoonID naar ID van tabel Persoon.
(daarnaast zijn er nog meer tabellen die ook 'personen' zijn. vandaar de overerving)
Nu wil ik deze tabellen vullen d.m.v. een query.
Het vullen gebeurt via Excel.
De gebruiker vult de gegevens in van zowel Persoon als Medewerker.
vervolgens wil ik aan beide tabellen een record toevoegen met het PersoonID in beide tabellen.
Persoon kan worden gevuld met:
Maar hoe vul ik dan Medewerker?
Ik had zelf meerdere opties geprobeerd zoals:
Maar dit blijkt niet te werken...
Ik probeer een tabel te vullen d.m.v. een query, ik loop hierop alleen een beetje vast.
De versimpelde situatie is als volgt:
Tabel Persoon heeft twee velden Persoon.ID (autoincrement) en Persoon.Naam (varchar).
Tabel Medewerker heeft twee velden waaronder een relatie met tabel Persoon, Medewerker.ID (autoincrement) en Medewerker.PersoonID (Integer)
(Beide tabellen bestaan uiteraard uit meer velden dan dit

Hierin verwijst Medewerker.PersoonID naar ID van tabel Persoon.
(daarnaast zijn er nog meer tabellen die ook 'personen' zijn. vandaar de overerving)
Nu wil ik deze tabellen vullen d.m.v. een query.
Het vullen gebeurt via Excel.
De gebruiker vult de gegevens in van zowel Persoon als Medewerker.
vervolgens wil ik aan beide tabellen een record toevoegen met het PersoonID in beide tabellen.
Persoon kan worden gevuld met:
Code:
INSERT INTO Persoon ([Naam]) VALUES (<naam uit Excelblad>);
Maar hoe vul ik dan Medewerker?

Ik had zelf meerdere opties geprobeerd zoals:
Code:
INSERT INTO Medewerker (Medewerker.PersoonID) VALUES (SELECT ID FROM Persoon WHERE Persoon.Naam = <naam uit het Excelblad>);
Maar dit blijkt niet te werken...