Insert probleem met variabele foreign key

Status
Niet open voor verdere reacties.

HaggisUBF

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 apr 2012
Sinds vanavond stuit ik op een klein probleempje met het inserten van een regel waarbij er ook nog een foreign key opgehaald moet worden. Als ik de code in de mysql database run werkt hij gewoon en krijg ik er de juiste waarde mee uit, maar op het moment dat ik hem in php maak en toevoeg krijg ik de foutmelding dat de foreign key niet klopt. Iemand hier die toevallig een oplossing van het probleem ziet?

PHP:
$con = mysql_connect("localhost","root");
if (!$con)
{
    die('Could not connect: ' . mysql_error());
}

mysql_select_db("weblogitalie", $con);

$idreactie = mysql_query("SELECT LAST_INSERT_ID() 
				   FROM reacties");

$datumreactie = date('Y-m-d');

$idbericht = mysql_query("SELECT id 
                  		   FROM weblog 
				   ORDER BY id asc
				   LIMIT 20,1");

if (isset($_POST['hiernaam']))    
{
    $sqlreactie="INSERT INTO reacties (id, naam, bericht, datum, idbericht)
		  VALUES ('".$idreactie."','$_POST[hiernaam]','$_POST[hiercomment]','".$datumreactie."','".$idbericht."')";

if (!mysql_query($sqlreactie,$con))
    {
        die('Error: ' . mysql_error());
    }

echo "<script type=\"text/javascript\">window.location = '".$_SERVER['REQUEST_URI']."'; </script>";

}

Het probleem zit hem dus in de variabele $idbericht, de andere twee variabelen worden netjes mee gegeven als ik $idbericht er hardcoded inzet.

Mysql_query levert een resource op. Dus op regel 14 krijgt de variabele $idbericht een resource als waarde en niet de waarde uit de database. Je zal de waarde nog uit de resource moeten halen met een mysql_fetch_* functie zoals mysql_fetch_assoc.
Zoiets wordt dat dan:
PHP:
$result = mysql_query("SELECT id 
                           FROM weblog 
                   ORDER BY id asc
                   LIMIT 20,1");
$row = mysql_fetch_assoc($result);
$idbericht = $row['id'];

Ik zie nu trouwens dat je hetzelfde probleem hebt met $idreactie. Weet je zeker dat die wel netjes wordt meegegeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan