insert query maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bdwolff

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Hallo mijn eerste vraag hier, weet iemand voor mij de toevoeg query voor alleen die rijen die voldoen aan criteria. Als in de kolom mip hetzelfde getal staat, en de kolom rit ook hetzelfde getal dan alleen inserten de rij met het laagste getal uit kolom waarde

id mip waarde rit
1 4 180 22
2 4 -120 22
3 5 -100 33
4 2 123 11
5 7 100 44
6 7 80 44
7 1 23 55
8 9 123 66
9 8 167 77
10 9 233 88
11 8 -190 77

Zo te zien heb je eerst een Totalenquery nodig waarbij je groepeert op [mip] en [rit], en de functie MIN op het veld [waarde]. En die query zet je om naar een Toevoegquery. Niet het veld [id] meenemen natuurlijk. Overigens zie ik zo snel het nut niet van een toevoegquery, want deze data in een tabel zetten lijkt mij een schoolvoorbeeld van dataredundantie creëren. En voor de Export hoeft het ook al niet.

Hallo OctaFish, bedankt voor je reactie. Met de totalenQuery ga ik aan de slag, maar je begrijpt al dat ik hier weinig kaas van heb gegeten. Nu doe ik het allemaal erg omslachtig, eerst met excel en daarna importeren in access. Het probleem zit hem hierin dat het soms over heel veel rijen gaat en dan loop ik met excel vast, vandaar mijn poging dit rechtstreeks in access te gaan doen. Hiervoor heb ik slechts deze formule nodig en dan ziet mijn werkdag er een stuk prettiger uit. Zou je misschien een voorbeeld op basis van bovenstaande kunnen posten? Of kan ik ook met de functie Dmin werken?

Mvg Bart

Laatst bewerkt:
De query ziet er dan zo uit:
Code:
SELECT Blad1.mip, Blad1.rit, Min(Blad1.waarde) AS MinVanwaarde
FROM Blad1
GROUP BY Blad1.mip, Blad1.rit;
Verder weinig aan gedaan, gewoon in het Queryontwerp de tabel toegevoegd, knop <Totalen> aan geklikt (krijg je automatisch voor elk veld in de regel <Totaal> de optie <Group By> geselecteerd) en bij het veld [waarde] <Group By> vervangen door <Min>.

HAllo, ik heb onderstaande code toegepast en die werkt:

Code:
SELECT Min(Noord.Veld6) AS minwaarde, Noord.Veld7, Noord.Veld12, Noord.Veld15, Noord.Veld14
FROM Noord
GROUP BY Noord.Veld7, Noord.Veld12, Noord.Veld15, Noord.Veld14
HAVING (((Noord.Veld15)=100) AND ((Noord.Veld14)=[nummer]))
ORDER BY Noord.Veld7, Noord.Veld12;

Maar als ik in de SELECT een extra veld zet (bijv. Noord.Veld18) en dit veld niet in de regel GROUP BY zet krijg ik een foutmelding. Ik wil graag Noord.Veld18 wel in het resultaat laten zien als info zonder dat dit het resultaat beïnvloed, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan