Instabiel systeem ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbi

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
a) Random besluit de comp. om een programma af te sluiten – soms wordt plotseling Iexplore afgesloten - soms meldt ie dat bij het opstarten van “Word” een fout is opgetreden – soms weigert ie optimalisatie v.d. C schijf – soms bij bep. delen van een game (waarsch. bij
inlezen van een cdrom) start de computer opnieuw op.
enz. enz.
b) Opnieuw OS installeren lukt niet, ergens tijdens het kopieren meldt ie “xxxx ïs niet juist gekopieerd” en stopt met installatie. Ook dit is volkomen random.

Wat is het niet : WindowsXP Cdrom is goed, nieuwe cd gekregen van Microsoft, klacht blijft.
HD is goed (vervangen), HD kabel is goed (vervangen), CD station is ook goed (klacht is gelijk bij gebruik van 2 stations).
Config. : AsusP4B533E/PIV1800/Mem.512Mb/3xHD 40/60/80Gb/AGP-V7100.
OS WXPHome Upgrade.

Iemand een (test)suggestie wat ik nog kan uitproberen want ik wordt hier nogal iebel van.
Bedankt voor het meedenken Rob

hoe heb je de instal gedaan als upgrade of clean dus door format?

wat je kan proberen is typ bij uitvoeren sfc /scannow wel de xp cd bij de hand houden

Hallo

Mijn eerste indruk is ... DEFEKT geheugen....

Eens testen d.m.v..... "memtest".....

Indien dit geen "errors" geeft , dan zou ik eens de p.supply uittesten , of ... laten controleren ....

Peter

Geplaatst door gekky29
hoe heb je de instal gedaan als upgrade of clean dus door format?

wat je kan proberen is typ bij uitvoeren sfc /scannow wel de xp cd bij de hand houden

Rappe reactie, bedankt !
Ik heb geprobeert om te installeren via een cleane installatie.
Bij sfc/scannow vraagt ie om een cdrom professional en die heb ik niet, buitendien is de versie die nu min of meer werkt, afwijkend van de versie die ik net van Microsoft gekregen heb (de oude moest ik hiervoor inleveren !).
Verdere suggesties ?
Rob

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Mijn eerste indruk is ... DEFEKT geheugen....

Eens testen d.m.v..... "memtest".....

Indien dit geen "errors" geeft , dan zou ik eens de p.supply uittesten , of ... laten controleren ....

Peter

Hi Peter,
Bedankt voor de reactie, maarrrrr ik ken "memtest" niet en nog vervelender mijn computer ook niet, gaarne even een toelichting.
Overigens geeft de p.supply een stabiele spanning af.
Rob

Hallo

Zie ... http://www.memtest.org/

Laat deze wel enkele uren draaien .....

Het geheugen kan o.k. zijn , maar bij opwarmen toch fouten gaan vertonen....

Indien de betrokken p.c. nog onder garantie valt , zou ik
er uiteraard beroep op doen ....

Peter

Laatst bewerkt:
Geplaatst door VDK_P
Hallo

Zie ... http://www.memtest.org/

Laat deze wel enkele uren draaien .....

Het geheugen kan o.k. zijn , maar bij opwarmen toch fouten gaan vertonen....

Indien de betrokken p.c. nog onder garantie valt , zou ik
er uiteraard beroep op doen ....

Peter

Hi Peter, dit was een goede suggestie echter ik mis op de bew. site een toelichting. In ieder geval heb ik memtest ca. 8.5 u. laten draaien en hij geeft aan errors 171327. Dienen de bew. chips een 0 tolerantie te hebben of is dit aantal errors normaal ? Voor een reactie hierop ben ik zeer dankbaar !
Rob

Hallo

Het geheugen dient geen enkel defekt te vertonen.....

1 Foutje is al genoeg om foutmeldingen te verkrijgen.

Indien de betrokken p.c. nog onder garantie valt , dan zou ik die aanspreken .

Indien niet , dan zou ik een nieuw geheugenlatje laten monteren .

Veel verkopers geven enkel de volledige garantie , indien ze zelf het geheugen monteren , en normaliter vragen ze niets om het geheugen te installeren.

Vraag wel het defekte geheugen terug .(al is het maar als "souvenir")

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Het geheugen dient geen enkel defekt te vertonen.....

Peter
Hi Peter,
Ik denk dat met jouw suggestie de oorzaak is gevonden. Ik heb 3 geheugenbankjes en inmiddels 2 verwijderd en degene die er inzit geeft inderdaad via memtest 0 errors. Ik heb nu even geen tijd maar ik zal bij gelegenheid even kijken welke van de andere 2 de foutieve is.
Overigens betreft het een zelfbouw met onderdelen uit alle windstreken dus ik zal zelf een nw. bankje moeten installeren maar dat is geen probleem.
Nogmaals bedankt en een fijn weekend.
Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan