Instaleren onder RedHat 9 lukt soms niet zoals in doc wordt aangegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PEPman

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2001
Ik heb sinds kort RedHat 9 succesvol op mijn PC geïnstaleerd. Ik heb vervolgens met behulp van ADSL4Linux ook mijn internet toegang goed kunnen regelen.
Maar nu... Als ik iets anders wil instaleren krijg ik soms voor mij onduidelijke foutmeldingen. Ik heb bijvoorbeeld SAMBA op mijn wensenlijstje staan en als ik die heb gedownload en heb uitgepakt, dan geeft de handleiding aan dat ik (als root) de volgende handelingen in de eerste plaats moet verrichten:

./configure
make
make install

Dit denk ik dan ook uit te voeren als volgt:

[root@server samba-tng-0.3.2]# ./configure

Als resultaat krijg ik dan:

bash: ./configure: Onbekend bestand of map

Nou, schiet mij maar lek! Ik snap het blijkbaar niet. Wie wel en wil mij helpen in dit doolhof...:-(

Je moet ./configure uitvoeren in de directory die gemaakt is door het uitpakken van het bestand.

Ik heb het volgende gedaan zonder bevredigend resultaat:

de file samba-tng-0.3.2.tar.gz in de root gezet, vervolgens tar xfvz samba-tng-0.3.2.tar.gz uitgevoerd. Naar de gecreeerde directory gegaan met cd ~/samba-tng-0.3.2
en vervolgens het commando ./configure gestart. Het resultaat was nogmaals bash: ./configure: Onbekend bestand of map

Ik snap het nog steeds niet...

Heeft het account wat je gebruikt wel voldoende rechten?

zet de samba map eens in de /usr/src directorie.
voer eventueel de ./configure als root uit

Ik heb het gedaan, maar helaas...:-( Ik ben trouwens als root aangelogd, dus dat zou geen probleem mogen wezen.

Controleer dan even of configure in die map bestaan en zo ja of die uitvoerbaar is.

Zo nee chmod het bestand even naar 777

(chmod 777 configure)

Sorry voor de late reactie, effe uit de running geweest...

Ik ben wel achter mijn probleem, de c-compiler bleek te ontbreken in mijn RedHat installatie. Toch een ieder bedankt voor jullie reacties.

Groet,

PEPman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan