Installatatie WinXP op een oude Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tetje

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Hallo,
Ik wil WinXP op een oude Laptop installereren, nu is daar normaal niet zo veel bijzonders aan, maar bij mijn Laptop is de CDROM speler kapot en is USB niet bootable.
Het gaat om een oude Laptop Dell c610 met 256Mb aan geheugen.
Op dit moment staat er een dualboot Linux Mint9 en Win2000 op.

De Laptop hoeft niet snel te zijn, hij hoeft alleen maar muziek te kunnen afspelen mbv Windows mediaspeler of Winamp via het netwerk.
Dus naast de media speler moet dan ook Avast draaien.

Ik zat zelf te denken om via een Win98 opstart floppy de boel te formateren en de partities te verwijderen.
Daarna Plop installeren en vervolgens via een bootable USB Win XP installeren.

Heeft iemand een betere optie of misschien tips?

Ik gebruik in zo'n geval een externe cd/dvd-player unit via USB.
Een andere optie is om via Marktplaats een cd-unit voor die Dell aan te schaffen. Dit soort units is eenvoudig te vervangen.
U zegt nu wel dat de laptop voor maar weinig zaken gebruikt wordt, maar toch is een CD-lezer voor veel dingen wel nodig.

Een externe CD/DVD speler heb ik helaas niet van daar de USB-stick.
En ik wil eigenlijk financieel niet in deze laptop investeren, vandaar via floppy en USB stick.

CD speler al eens nader bekeken?
Soms is het alleen een vuil lensje of doet dat ding helemaal niets meer?
Indien een sata harde schijf (of een ide met een 44 naar 40 p adapter), de installatie bestanden op de W2K partitie zetten en vanuit daar een upgrade uitvoeren is miss. een optie.

De CD speler is dood, ik heb deze zelf helemaal nagekeken. Ik krijg nl problemen bij het opstarten van de Laptop indien de CDspeler er inzit.
Indien ik windows2000 upgrade naar WinXP dan blijft mijn Linux partitie staan en die wil ik eigenlijk ook weg hebben om maximaal gebruik te kunnen maken van de (kleine) Harde schijf.

CDROM speler kapot en is USB niet bootable.

Daarna Plop installeren en vervolgens via een bootable USB Win XP installeren.

Beetje tegenstrijdige redenering.

Met xp wordt deze wel erg sloom als je beschikt over 256mb ram.
De optie van lange pier is mogelijk als je de de hele setup van xp op een partitie parkeerd en van daaruit via win2000 de setup draaien.

Mogelijk raakt dan de master bootrecord beschadigd, doordat Linux hier gebruik van maakt. Of is dit in Win2000 in combinatie met easeuse te voorkomen?
Volgens mij moet ik dan eerst zorgen dat Win2000 zelf boot ipv via LinuxMint.
Hoe kan ik dat het beste doen? Want in dat geval is upgrade idd een optie.

Helaas ben ik niet goed bekend met partitie managers, dus een beetje hulp (stappenplan is hierbij welkom)

Waarmee wordt er geboot? met grub?
Partities kun je ook in schijfbeheer aanpassen, grub wordt lastiger, kan met een XP opstartdiskette reeks, weet niet of fdisk /mbr vanaf een 98 flop de reserve mbr terugzet of die van 98 erop zet.

Ja er wordt met Grub geboot.

Er staat op dit moment LinuxMint9 en Windows2000 op.

Dat schreef je al in de startpost dat die erop stonden, vraag mij alleen af waarom je XP erop wilt, XP=W2K met grafische opleukerts.

O.a. Antivirus, maar ook de mediaplayers en andere software mogelijkheden.
Win2000 wordt niet goed meer ondersteund.

Is het mogelijk om m.b.v. MiniTool Partition Wizard ,waarbij de masterbootrecord volgens de site te herstellen is, de partities en masterboot record dusdanig te herstellen zodat de laptop weer vanaf win2000 boot ipv linux Grub?
En zo ja wat zijn dan de stappen?

Eers MBR herstellen en dan de partities?
Of moet ik andere stappen eerst uitvoeren?

http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=1000
De installatie diskettes.

Eerst XP installeren/upgraden, kans is aanwezig dat je gelijk al de mbr hebt hesteld.
Kan later ook nog door de herstelconsole op de schijf te zetten en daarmee te booten later en daar een fixmbr mee uitvoeren.

http://support.microsoft.com/kb/307654/nl#howtoinstallrc

PS, wel de installatie bestanden eerst op de schijf zetten, kan ook op de gewiste linux partitie waar je een nieuwe ntfs partitie van hebt gemaakt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan