Installatie probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mkral
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mkral

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2004
Ik wil nog een keer XP installeren. Eerste wil ik harddisk formateren onder DOS modus(zonder windows). Hoe kan ik DOS modus krijgen?

Ik heb andere probleem.
Ik zal nog keer XP installeren omdat het soms vast loopt. Als die probleem weer verschijneent, ben ik plan Win98 installeren, ik weet het ook niet hoe?

iemand me helpen?

Alvast bedank:)

Om terug in DOS te komen moet je een bootdisk van www.bootdisk.com downloaden (eentje voor 98se (http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe) ;)), deze moet je openen en dan vraagtie om een diskette enz.

Dan moet je opnieuw opstarten met de diskette erin en je komt in DOS :)
(let wel, de boot sequence (in je bios) moet zó staan, dat ie eerst naar diskette zoekt .. )

Lees ook deze :thumb:

Misschien overbodig maar je kan ook gewoon met je WinXP booten.
Daarvandaan kan je ook je partities aanmaken of verwijderen en formatteren naar FAT32 of NTFS.

Twee computer

Bedank alle reakties.

ik heb twee computers. ComputerA heeft XP die soms fast loopt. Ik wil opnieuw XP instaleren in computerA.

ComputerB werkt prima(Win98).

Ik heb voor XP bootprogramme gedownload(www.bootdisk.nl)

Die bootprogramme is in nu ComputerB.
Ik durf niet die bootprogramma uitvoeren want die programma in computerB(win98) ligt.
Het is NOODZAKELIJK bootprogramma computerA moet liggen?

:confused:

groetjes

Re: Twee computer

Geplaatst door Mkral

Die bootprogramme is in nu ComputerB.
Ik durf niet die bootprogramma uitvoeren want die programma in computerB(win98) ligt.
Het is NOODZAKELIJK bootprogramma computerA moet liggen?

:confused:

groetjes

Wat voor een programma is dat en wat bedoel je nu eigenlijk?

Dat "bootprogramma" moet je op floppy's(6 stuks) zetten.
Daarmee start je de pc op.(Computer A)

Heb je al geprobeerd computer A op te starten vanaf de WinXP cd-rom?
(Zoals Matthey eerder aangaf)

Lees anders ook ff hier over het installeren van Windows;
http://www.schoonepc.nl/instal.html

XP installeren

Nee, ik heb nog niet vanaf CD-ROM windowsXP geinstalleerd. Ik wil graag Harddisk formateren. Daarna wil ik opnieuw XP pro installeren in computerA(winXP).

{{{Met een Windows XP-opstartdiskette kunt u op computers zonder zelfstartend cd-rom-station een volledig nieuwe installatie van Windows XP uitvoeren. De opstartdiskette laadt automatisch de juiste stuurprogramma’s voor het cd-rom-station waardoor Setup wordt gestart.

Beknopte info
Bestandsnaam:
WinXP_NL_PRO_BF.exe

Downloadgrootte:
4305 KB }}}

die heb ik gedownload.

Die programma ligt ComputerB(Win98). Ik durf niet die programma(WinXP_NL_PRO_BF.exe) uitvoeren. misschien maakt het programma computerB kapot?

Groetjes

Het programma maakt je pc niet kapot je maakt er 6 bootdiskette's mee.

Maar ik zou met de cd opstarten. Daarin kun je ook formatteren

automatisch

Als ik vanaf CD-ROM windowsXP ga installeren, kan ik niet Harddisk formateren. Installatie begint automatisch.

Wat is verschil tussen NTFS partitie en FAT32 partitie?
Welke partitie is optimaal voor WindowsXP Pro?

Groetjes

Re: automatisch

Geplaatst door Mkral
Als ik vanaf CD-ROM windowsXP ga installeren, kan ik niet Harddisk formateren. Installatie begint automatisch.
Tijdens de installatie krijg je de gelegenheid je hardeschijven te formateren.

Nee hij heeft gelijk, ik kan ook niet vanaf de Windows-xp cd installeren, hij begint bij mij ook direkt met installeren en ik krijg ook niet een gelegenheid om de harddisk te formateren

Ik heb trouwens al van meer mensen gehoord en gelezen dat het ook niet via hun cd gaat

Is eigenlijk ook wel begrijpelijk, want waarom geeft windows anders de mogelijkheid om de 6 opstartdiskettes te maken, dit was niet nodig als dit altijd via de win cd zou lukken

En om precies het verschil tussen ntfs en fat te weten te komen kan je het beste even bij Google "uitleg ntfs" of "fat" intypen, dan vind je de precieze uitleg, ik zou het zo precies ook niet weten, ze zeggen dat nfts beter is, de meeste mensen hebben onder xp het bestandsysteem nfts geinstalleerd, maar fat kan ook dat moet je zelf kiezen

Trouwens voor het bestandssysteem fat 32 had je fat 16, maar fat 32 is weer nieuwer dan fat 16, alhoewel de echte kenners hier dat ook wel precies kunnen uitleggen want ik ben ook nog maar een beginneling

Laatst bewerkt:
Als je wilt installeren middels een restore cd dan krijg je inderdaad niet de mogelijkheid om te partitioneren.

Met een gewone XP cd ben ik tot nu toe altijd in staat geweest om partities in te delen

Verschil tussen FAT32 en NTFS kun je hier wel vinden: http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
Als je partitie groter is dan 32 Gb dan kun je het beste NTFS kiezen.
Maar als je een Restore CD hebt, dan kun je niet kiezen, want dan wordt je partitie automatisch geformatteerd door het Restore-programma. Dat hoef je dan zelf niet te doen. En je krijgt de originele installatie weer op de PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan