Installatie problemen Zenwalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bolkenboer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2015
Goedenavond iedereen,

Ik probeer een dual-boot systeem op te zetten met Windows 10 & Zenwalk Gnome 6.4.
Momenteel heb ik Windows 10 draaien op een 500 GB SSD. Hiervan heb ik een aparte partitie van 50 GB aangemaakt en deze geformatteerd als exFAT.
Dit is de partitie dat ik wil gebruiken voor Zenwalk.

Helaas loop ik tegen een probleem aan.
Ik heb Zenwalk gedownload via deze link en een 32 GB USB (fat32) bootable gemaakt met Pendrive.

Ik start de computer op vanaf de bootable USB, ik druk enter om de installatie te starten, hij lijkt de informatie vervolgens te laden van de USB, maar loopt dan vast bij het daaropvolgende scherm.

Het enige wat ik dan nog kan doen is mijn computer uitzetten door de knop ingedrukt te houden.

Hopelijk weten jullie een oplossing.

MVG.
W. Bolkenboer

Linux moet op ext4 geinstalleerd worden. En heb je de laatste zenwalk en waarom die? Ubuntu of linux mint zijn veel beter.

Laatst bewerkt:
Partitie weer verwijderen, kan Linux ook wel doen, ext3 of 4 partitie aanmaken, je hebt een root en een swap partitie nodig, dus ruimte voor de swap uitsparen.

Ext3 adviseer ik niet, want die is niet standaard. Gewoon je partitie ext4 maken met GParted.
Daarbij een swap partitie aanmaken van ongeveer dezelfde grootte als je geheugen.

Dan bij installatie van Linux kies je bij schijfbeheer voor: Iets Anders.
Dan kan je gelijk je partitie aanwijzen die je zelf gemaakt hebt, en dan gaat het zowat vanzelf.

(verschil tussen ext3 en ext4:
Ten opzichte van 'ext3' kunnen grotere schijven gebruikt worden. Er kunnen grotere bestanden en meer submappen gemaakt worden met 'ext4'. De kwaliteit is vergroot door extra zekerheden in te bouwen. Een belangrijk punt is dat de schijfindeling is geoptimaliseerd voor snelheid. Met name het opstarten duurt minder lang met het 'ext4'-bestandssysteem.)

Laatst bewerkt:
Zenwalk is een Linux distro en die gaan allemaal op ext4. Geen enkel wordt meer op ext3 geïnstalleerd.

De standaard Windows schijvenbeheer gaf geen mogelijkheden om de partitie te creëren als ext4, daarom maar even met een extern tooltje gebruikt.

Met Mini tool Partion Wizard heb ik de 50 GB partitie nu opnieuw aangemaakt als ext4. Vervolgens een nieuwe partitie van 20 GB aangemaakt voor de Linux swap. Wanneer je met Mini tool Partition wizard een nieuwe partitie creëert kun je behalve NTFS, fat32, etc. ook kiezen voor "Linux swap". Dus die laatste gekozen.

Vervolgens opnieuw geprobeerd. Computer opnieuw opgestart en opgestart vanaf de bootable USB. Helaas.. weer die error.
1dm_validate_partition_table(): Disk read failed.

De USB stick heb ik nog een keer bootable gemaakt om te kijken of dat misschien wat deed, maar dat mocht niet baten.
Kan dit ook aan de USB stick zelf liggen?

Dan haal ik morgen even een nieuwe stick.

Laatst bewerkt:
Ik zou GParted gebruiken want Windows tools zorgen er nog weleens voor dat het niet goed gaat.
GParted kan je downloaden en op een cd zetten. Daarmee start je dan je pc op en dan kan je bij de schijven zien hoe alles is.

Weet dat er een hoop gedoe is met de EUFI icm Windows 10. Die zorgt ervoor dat je amper nog wat anders kan installeren, en wie weet ligt het daaraan.
Lees dit maar eens: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89695.0

Dat is nu de kracht van Windows..........je kan en mag niets met je systeem. Het is naar mijn mening tr***.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan