installatie router: unable to detect internetconnection

Status
Niet open voor verdere reacties.

krabat

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2004
Beste mensen,

Ik ben bezig met het installeren van een draadloze internetverbinding en nu loop ik tegen een probleem aan.

Ik maak gebruik van het volgende:
Linksys WRT54GC versie 2.0 (Router + USB Adapter)
@Home kabel internet (komt in de kelder binnen, PC staat 1 verdieping hoger in de woonkamer)
Windows XP

Ik ben begonnen met het installeren van de Router. Tijdens de installatie heb ik de instructies gevolgd en als volgt de apparatuur aangesloten;
1. Modem op Routerinternetpoort
2. Routerethernetpoort op PC
3. Router op stroom

Vervolgens na "next" in de installatie wordt gecontroleerd:
Checking Router, vervolgens Checking your internet connection en dan krijg ik de melding: unable to detect the internet connection. please check your cable connections.

Deze heb ik gecontrolleerd, maar alles zit op het oog prima. Lampjes op de modem branden allemaal.

Weet iemand een oplossing?
groet, Krabat :thumb:

Hoi,

Ik begrijp dat je bezig bent geweest met het installeren van de router met gebruik van de bijgeleverde CD.
Advies: 'DOE DAT NIET !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Waarom: omdat met die setupwizzard allerlei beveiligingsinstellingen worden gedaan, waarvan het voor jou achteraf moeilijk zal worden wélke nu precies en je dus geen (draadloze) internetverbinding zult krijgen.

Begin dus maar met resetten van je router.
Dat doe je alsvolgt:
Zorg dat er nog stroom staat op de router.
Achter op de router zit een klein gaatje, mogelijk met de vermelding erbij 'Reset'
Steek hier een pennetje (paperclip) in gedurende een 15 tot 30 seconden en 'laat dan los'
De router wordt nu gereset.

Je vertelde dat je e.e.a. al had aangesloten; laat dat zo.
Dus de modem verbonden met de router middels de netwerkkabel in de WAN of INTERNET-poort van de router.
En één van de andere poorten op de computer.

Zet nu ALLES uit, dus de kabelmodem, de router en de aangesloten pc.
- Zet eerst het modem aan en WACHT (meestal zijn mensen hiermee ongeduldig en wachten dus niet lang genoeg !!!!!!!!!!!!!!) totdat de modem volledig on-line is, neem er maar een minuut of vijf voor als je niet begrijpt wat de functie is van al die lampjes.

- Zet nu de router weer aan (voeding erop dus) en WACHT (zie hierboven) tot deze VOLLEDIG on-line ia.

- Tenslotte de pc die met de kabel verbonden is met de router.

Van @Home heb je een brief gekregen (wellicht 'ooit') met de accountgegevens. Hierin stond o.a. dat je de computernaam van de pc moest wijzigen.
Deze naam heb je nodig om in de setup van de router iets te wijzigen!!!!!!!!!!!!!!
Anders krijg je never nooit internetverbinding.

In de gebruiksaanwijzing van de router staat het IP-adres, waarmee je op het setupprogramma van je router terecht komt.
Zoek dit op in de gebruiksaanwijzing.
Start je browser, dus bijvoorbeeld Internet Explorer en typ in de adresbalk dit IP-adres (ik dacht 192.168.1.1)
Typ in het beginscherm de in de gebruiksaanwijzing vermeldde naam en wachtwoord.

Je komt nu in de setup van de router.
Ga naar 'Basic settings' en typ bij HOSTNAME de computernaam in die in de brief staat die je van @Home hebt gekregen.
Klik tenslotte onderin het venster op Save of .... weet ik 't om die instellingen te bewaren in de setup van de router.
Als het goed is herstart de router nu weer.

...... en heb je internetverbinding.

Vervolgens kan je proberen met een andere of zelfde computer een draadloze verbinding te maken.
Voor een draadloze verbinding is het belangrijk dat je nu een aantal beveiligingen instelt.
Dit gaat ook weer door in te loggen in de setup van de router.

Voor een leerzame instructie, zie mijn site (zie hieronder)
Klik op mijn site op 'Artikelen'
...... de rest wijst zich vanzelf.
Onderin de uitleg over beveiliging zie je onder andere een link naar de instellingen voor de Linksys WRT54G

Hoi Teun,

Dank voor je hulp.
Ik heb jouw handleiding gevolgd, maar nog steeds geen internet...

Ik krijg de volgende melding:
Lan-verbinding
één van de netwerkkabels is niet aangesloten.
Als ik deze melding open dan krijg ik een scherm met de volgende informatie:
U hebt mogelijk geen toegang tot het internet of tot sommige netwerkbronnen. Dit probleem is opgetreden omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen.

Daarnaast heb ik in de setup van de router het volgende staan:
Onder setup/basic setup
Automatic configuration - DHCP
Hostname: @home naam ingevuld
De rest heb ik ongewijzigd gelaten

Onder wireless/basic wireless settings
Mode: G-only
Wireless network Name SSID: "zelf een naam gekozen"
Wireless Chanel: 11
Wireless SSID Brooadcast: Enabled

Onder Security
Alles tijdelijk "disabled"

Teun!

Het werkt tot zover! :thumb:

Ik ga nu proberen om een draadloze verbinding te krijgen. Denk je dat het raadzaam is om de usb adapter wel middels de installatie cd-rom te installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan