Installatie van TV en Radio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleutel62

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2011
Beste..., Tot op heden lukt het niet om de TV en Radio tezamen te installeren. Het volgende is het geval. Kortgeleden ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning. In de meterkast is een wandcontactdoos type UMU-1006 geplaatst en er hangen twee coax-kabels die via PVC-buizen de woning ingaan. Beide kabels hebben een female connector, dus ik kan maar een van de twee aansluiten op de 'TV/radio' male connector van de wandcontactdoos (WCD). Proefondervindelijk heb ik ontdekt dat slechts een van de twee een signaal doorgeeft. Deze laatste heb ik dus ingeplugd.

Daarnaast heb ik het modem een UBEE-3200 verbonden met de data connector. Hoewel ik alleen een TV en Telefoon abonnement heb, dus geen internet, heb ik het modem wel nodig om de telefoon aan te sluiten. Het basisstation van de DECT telefoon staat in de meterkast en is verbonden met het modem.

In de woonkamer is een WCD aanwezig van eveneens het type UMU-1006. Op de 'TV/Radio' male connector heb ik de speciaal geleverde Ziggo coax kabel (groene markering) aangesloten die verbonden kan worden met de female connector van de TV.
Als ik nu een tweede kabel (blauwe markering) op de 'radio' female connector van de WCD aansluit dan heb aan het einde een female die niet aansluit op de female antenne ingang van de tuner/versterker. De helpdesk heeft mij een oplossing aangedragen om een koppelstuk male/male er tussen te zetten. Ik vind dit niet zo'n elegante oplossing en heb gehoord dat er kwaliteitsverlies kan optreden.

Tenslotte gebeurde er tijdens de installatie iets vreemds. Omdat de kabel naar de TV niet lang genoeg is heb ik een kortere keurmerkkabel doorgelust M/V op de kabel die oorspronkelijk voor de radio is bedoeld. Tot mijn verrassing kreeg ik een onberispelijk beeld te zien, ondanks dat de kabel was verbonden met de 'radio' connector. Toen ik de vervolgens de radio-kabel uit de WCD trok was er vreemd genoeg geen signaalverlies. Maar als ik vervolgens de TV-kabel eruit trek die niet verbonden is met de TV dan valt het signaal wel weg! Beide kabels liggen strak tegen elkaar in een kabelgoot. Kan het gebeuren dat er interferentie optreedt tussen de kabels? Dus dat het signaal door de kabelmantel heen wordt doorgegeven aan de andere?

Samenvattend vraag ik advies op welke wijze ik in mijn woonsituatie TV en radio kan installeren en dan het liefst zonder koppelstuk.

Alvast bedankt voor de reacties.\\\

De radio en tv coax zijn hetzelfde. 2 stekkers A--------B
Alleen moet je stekker A in de TV stoppen en van een andere kabel stekker B in de radio.

Om van de (Ziggo) coax naar radio en tv coax te gaan heb je een splitter nodig:
Bv zoiets x_cable_antenne_tv_THOMSON_prise_murale_tvfm-126526-images25.jpg
Deze zorgt voor een radio en een TV signaal.

Je dient de middelste aansluiting te gebruiken voor radio/tv met een scheidingsfilter zoals te zien in bovenstaande reply en dan kun je met de coax kabels de t.v. en omgekeerd de radio aansluiten.

Mis alleen welke stekker er aan het eind zit, miss zijn er scheidingsfilters met dergelijke ingang en hoef je zelf niet te strippen en stekkers te monteren.

umu-01-kit-ziggo_434_0.jpg

Deze wandcontactdoos heb ik zowel in de meterkast als in de woonkamer. Het voorste gedeelte kun je met een kwart slag draaien en eraf nemen. Het schijnt een splitter te zijn waarop een schakelaartje zit.

UMUback-.jpg

Ik begrijp niet helemaal wat de functie van deze schakelaar is. :confused:

Staat erop/erbij, als je v.a. de middelste aansluiting een kabel gebruikt en een scheidingfilter aansluit moet hij op uit staan, als er rechtstreeks aan de middelste de t.v. is aangesloten en aan die voor de radio de tuner dan moet hij op on staan.

Overigens heb je het over 2 kabels vanuit de meterkast?

"Overigens heb je het over 2 kabels vanuit de meterkast?"

Ja er lopen twee coax-kabels vanuit de meterkast. Ik dacht eerst dat de ene voor de TV is en de ander voor de radio maar ze hebben allebei dezelfde connector dus heb ik de kabel die een signaal doorgeeft aangesloten op de middelste connector en de schakelaar op uit gezet.

Laatst bewerkt:
Een afbeelding vertelt meer dan 1000 woorden.......

Nou de linkse aansluiting is voor data, die direct op een geschikt modem aangesloten kan worden.

De middelste is voor TV en de rechtse is voor radio, ALS de schakelaar naar links, op aan staat. Hij werkt dan als splitter.
Staat de schakelaar naar rechts, op uit, dan gebruik je de middelste aansluiting die naar een splitter gaat, zoals hierboven afgebeeld.

Ik hoop dat het zo duidelijk is geworden.
Zo niet, vraag maar.

Die in de meterkast (met 1 kabel dus) op 'On' en die in de kamer (als splitter) op 'Off'.

https://community.ziggo.nl/ziggo-algemeen-23/installatie-tv-radio-5006
Hier staat hij ook.

Tis en blijft een warrig verhaal en zit er wel een scheidingsfilter in de meterkast met een schakelaar en waarom 2 scheidingsfilters en heeft die 2 nu wel of niet een ingang aan de achterzijde.
En waarom lopen 2 kabels naar het woongedeelte als er eentje voor boven is bedoeld en aan de "radio" hangt (als dat zo is want dat is mij ook niet duidelijk), de middelste is radio/tv.

https://static.ziggo.nl/images/inst...k-de-kabelaansluiting-geschikt_tcm14-1920.pdf

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan