installatie vast op qwerty en resolutie op 480x640

Status
Niet open voor verdere reacties.

dybbuk

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Berichten
6
hoi

ik krijg windows XP maar niet fatsoenlijk geinstalleerd op mijn pc. 2 zaken lopen mis,
1/bij het installeren selecteer ik taal en toetsenbord nederlands, maar PC blijft elke keer opstarten in qwerty en
2/beeldscherm staat ingesteld op 16bits, 480x640 en dat is de enige mogelijkheid, PC vindt geen monitor, terwijl XP toch plug & play is??

Heb al 3 keer opnieuw geformatteerd, gepartitioneerd, geinstalleerd... vergeefs...Weer het niet meer... :confused: Ik heb dit forum ook al doorgezocht maar kwam niet direct een gelijkaardig probleem tegen.
Kan iemand hier enig licht op werpen?

Tnx
 
Als je na de instalatie je drivers installeerd waaronder de chipset en de videokaart drivers, dan kan je daarna je beeldschermresolutie aanpassen.

Ik denk dat daar je probleem zit, de drivers. Kijk even in Apparaatbeheer of daar gele vraagtekens staan. Elk vraagteken staat voor een niet geinstaleerde driver.

Wat gaat er precies mis met de taal dan? Want de meeste toetsenborden hier werken met qwerty. Wat zou het bij jou moeten zijn dan?
 
dank voor de snelle reactie, Lita

Ik krijg gele vraagtekens bij
ethernetcontroller
mutimedia-audiocontroller
videocontroller (vga-compatibel)
dus je zit er helemaal op, lijkt het....
Nu moet ik wellicht op zoek naar die drivers... Ik heb nog een oudere monitor, een Relisys TE770B. Ik heb gisteren al eens naar die driver op zoek geweest maar toen nergens gevonden (ik was toen ook nog niet overtuigd dat het probleem daar zou zitten)
Geluidsboxen heb ik niet aangesloten, dus ik neem aan daarom mutimedia-audiocontroller niet geinstalleerd is?

2de probleem, toetsenbord, ik woon in Belgie, hier is het azerty, dus ik moet mijn instellingen naar Nederlands(Belgie) proberen te krijgen, maar dat lukte gisteren evenmin. Zal nog eens proberen...
 
toetsenbordprobleem is opgelost, selectie op Nederlands(Belgie) gezet ipv Nederlands(Nederland), stom detail maar je opmerking over alle toetsenbord qwerty hier(nl), deed de lamp branden, haha!
nu de rest nog
 
Dat je geen geluid hebt is normaal, want ook daarvan moet je de driver nog instaleren.

Betreft het een merk pc? Want als het goed is heb je er gewoon een schijfje met drivers bij gekregen. Zo niet, dan zal je inderdaad op zoek moeten naar de drivers. Deze zijn vaak te vinden op de site van de fabrikant.

Wat je ook doet, begin met de chipsetdriver.

Ik denk persoonlijk niet dat je monitor een driver nodig heeft, want je krijgt wel beeld. Beeld is alleen niet optimaal, vanwege weer de drivers.

Mocht je nou echt niet weten welke onderdelen er in je pc zitten, dan kan je dit programma gebruiken om daar achter te komen: http://www.cpuid.com/download/pcw2008_v186.exe

Daarmee kan je gericht zoeken naar de juiste drivers, omdat je de jiuste naam van het onderdeel ziet.

De taalinstellingen kan je in windows zelf instellen, via configuratiescherm landinstellingen.

Edit: taalinstellingen al gevonden lees ik
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een merkpc, Dell pentium 4, heb hem overgekocht van mijn werk.
Er zat een Windows XP installatie CDrom bij maar geen andere software.
Ik heb even moeten googelen om te weten wat een chipsetdriver is... ik neem aan dat die andere drivers aanstuurt? Correctie, intussen erachter gekomen dat die het moederbord aanstuurt.
Waar staat die juist? C:\systems32? Moet ik die opnieuw installeren? Ik heb al wat gevonden op deze site maar ik riskeerde nog niet om te installeren.
http://downloadcenter.intel.com/fil...XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go!
Ik leer wel bij hier :)
 
Laatst bewerkt:
Ga hier naar toe. En geef dan je servicetag nummmer wat op een sticker staat in.

Dan krijg je een lijst met alle drivers die je nodig hevt.
 
Zit er nog een sticker op de pc met eventueel een typenummer? Dat zoekt namelijk een stuk makkelijker. Dell pentium 4 iz namelijk heel ruim en verkeerde drivers zijn niet echt gewenst.

Bekijk dat eerst even inderdaad voordat je een driver gaat instaleren.

Drivers zetten zichzelf op de juiste plaats trouwens. Mits je de goede driver hebt natuurlijk.
 
Yep. Servicetag gevonden, ik blijk in het bezit te zijn van een Optiplex GX270. Op de Dellsupportpagina staan de geshipte files (ik neem aan dat dat de drivers zijn die origineel mee geinstalleerd waren) en daarnaast een tabblad met alle files. Ik neem aan dat ik bij geshipte drivers ga kijken en dan de videodriver? Er zijn er 2, inteldrivers, een optional en een recommended.
Moet ik 1st de chipset herinstalleren?
 
Alle drivers installed en t ziet er nu piekfijn uit.
Tnx a million voor jullie advies!
 
Graag gedaan en fijn dat het allemaal gelukt is :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan