Installatie via Ghost image

Status
Niet open voor verdere reacties.

jagert

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2004
Ik heb twee identieke PC's, beide Compaq Deskpro EN P800 SFF. Ik heb de ene compleet geïnstalleerd en vervolgens een image gemaakt met Ghost op een externe USB harddisk. Ik heb daarvoor een bootable diskette die de USB-drive herkent en vervolgens Ghost opstart.
Vervolgens neem ik de tweede PC en schrijf die image op de lege C:-schijf, waarop ik eerst met PQM een NTFS partitie heb aangemaakt.
Alles gaat zonder foutmeldingen, maar toch wil de tweede PC niet opstarten. Wat doe ik fout?

Kan zoveel zijn. Wat voor melding krijg je, waardoor de PC niet opstart?

Antwoord:

Het gebruikelijke 'Non system disk or disk error'.
Hij kan dus niet booten.
De schijf is echter wel goed, want ik heb er ook al een keer Win98 op gezet om te testen (eerst Fat32 gemaakt natuurlijk) en dat ging prima.

Hoe is de indeling van je schijven? En waar staat het besturingssysteem op?
Je kan een nieuwe boot.ini schrijven en deze kopiëren in dos. Kijken of hij dan wel boot.

Antwoord:

Ik heb op beide machines exact dezelfde partitie indeling gemaakt: een C:\ van 8 Gb en een extended met de rest, alles NTFS.
Hoe kan ik een boot.ini schrijven vanuit DOS op NTFS?

Re: Antwoord:

Geplaatst door jagert
Ik heb op beide machines exact dezelfde partitie indeling gemaakt: een C:\ van 8 Gb en een extended met de rest, alles NTFS.
Hoe kan ik een boot.ini schrijven vanuit DOS op NTFS?

Dan heeft het geen zin.
Controleer de schijf toch nog eens op fouten. (Met programma van je HDD-fabrikant of met chkdsk van Microsoft)
Chkdsk -> command die je in dos kan geven.
Je komt in dos door de repair-modus (op XP-CD, keuze R aan 't begin) te laten draaien.

Reactie:

Hm, chkdsk /r en /p vinden beide niets.
Maar ik ga er toch voor de zekerheid even een andere schijf in zetten. Wordt vervolgd.

Ondanks dat je vrijwel identieke pc's heb, wil het vaak niet werken om met Ghost een image op de ander pc te zetten. Het hoeft maar een heel klein verschil te zijn, waardoor het niet wil werken.

Reactie:

Het zou toch wel erg aardig zijn als er op de één of andere manier achter is te komen waar dat verscil dan in zit en hoe het is te corrigeren.
In FAT zou je tenminste SYS C: kunnen doen, maar dat kan bij mijn weten op NTFS niet meer.

Het hoeft maar een klein verschil van het moederbord te zijn. Wel dezelfde type, maar net een andere versie.

Hoe zet je de ghost image terug, of heb je hem gemaakt, partition of disk?

Misschien dat het helpt om met een opstartdiskette op te starten en dan eens fdisk /mbr te doen. Kan weleens zijn dat daar ergens iets niet goed staat/gaat, zodat ie niet weet waar ie moet booten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan