Installatie via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Ik ben vrijwillig systeembeheerder op een basisschool.
We hebben een server met Windows 2003 server.
De werkstations (32) draaien met Windows XP Pro.
Alle werkstations zijn HP desktops Vectra VL400D.
Je kunt hiermee opstarten via netwerk met F12-toets.
Ik heb gehoord dat je daarmee ook een installatie roluit kunt doen vanaf de server, alleen heb ik geen idee hoe dat in z'n werk gaat. Ik ben dan ook op zoek naar een handleiding daarvoor of misschien een online cursus.

Heb je daarvoor nog aanvullende software nodig of kan dit met Windows 2003 ook (scripts of zo)?
Ik heb op dit gebied nog weinig kennis dus graag zo uitgebreid mogelijk beantwoorden.

groeten
Evert - Jan

Zelf heb ik het ook nog nooit geprobeerd, maar ik weet wel dat er in de MS Support Tools voor Win2K3 een tool zit die zoiets kan doen.
Daar zit een help-bestand bij, die kan je doorlezen, en natuurlijk gewoon wat proberen. Kortom: RTFM.

Dat is RIS, Remote Installation Services, zit standaard bij windows. Dan installeert ie als het ware windows vanaf afstand. Met een answer-file enzo kom je dan een heel eind. Maar dan moet je dhcp enzo wel goed werken, anders kom je in de problemen.

Maar als je allemaal dezelfe pc's gebruikt, is het misschien makkelijker Ghost in te zetten, in combinatie met RIS (opstarten naar Ghost) of met en Ghost diskette, kan je dan een image van de machine terugzetten, dat gaat over het algemeen sneller dan RIS.
Dit komt omdat bij RIS er echt een installatie gedaan wordt, al is dat tegenwoordig beter in te stellen (maar dan is Ghost makkelijker aan te leren). En met Ghost maakt ie een kopie van de schijf en zet die terug. En dan nog ghostwalker er overheen, of werken met een sysprep en je kan het heel snel allemaal terugzetten.

En iets om te lezen, zal thuis wel even kijken of ik wat kan vinden, ben nu nog eventjes op het werk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan