Installatie win98 op Virtualpc

Status
Niet open voor verdere reacties.

11mb

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2006
Berichten
18
;) Gachte lezers,

Ik ben al een aantal uur bezig om win98 te instaleren op een virtual pc (van microsoft). Op de een of andere manier blijft de installatie hangen. Ik denk dat dit komt omdat de virtuele harddisk (op een fysieke ntfs hd) geen goede filesystem heeft voor win98.

Om de virutele pc op te starten gebruik ik een bootable cd met een geripte dos met cd-rom ondersteuning.

Vraag 1: Kent iemand dit probleem met win98 installaties op een virtuele pc en zit ik met mijn analyse in de buurt?

of, Vraag 2: Weet iemand waar ik in vredesnaam format.exe kan downloaden (ik heb het helaas niet) zodat ik de virtuele hd kan formateren in fat32. Of weet iemand waar ik een bootdisk of bootcd kan downloaden met format.exe aanwezig?

Alvast bedankt! :p

p.s.: en dat allemaal omdat ik nfs5 wil spelen en deze niet op winXP draait... :S, of is daar ook een oplossing voor?
 
Welkom bij Helpmij.nl

Ik verplaats deze vraag even naar een andere sektie
 
1. Fout.
Ik draai Virtual PC op een NTFS-disk.
In Virtual PC moet je harddisk aanmaken. Sterker nog; als jij aangeeft dat je Windows 98 wil installeren zal hij je geen eens de keuze geven of je een NTFS disk wilt maken.
Mocht je dat toch onverhoopts gedaan hebben kan Win 98 niet eens aan de setup beginnen.

Format.exe? www.bootdisk.com voor een berg bootdisk.

Maar nogmaals: als je alles vanuit Virtual PC wilt doen vind je daar genoeg tools om harddisks aan te maken in verschillende smaken.
 
Ondertussen heb ik format gevonden. Stond op de win98 cd zelf :S. Nadat ik de virtuele hd geformateerd heb lukte het wel. Alles draait nu :thumb:

Bedankt voor je antwoord
 
Hehe, en ik had bootdisk al gevonden, maar je kunt dan alleen een exe downloaden die vervolgens een diskette nodig heeft voor de installatie... Ik gebruik al jaren geen diskette's meer, dus dat was een probleem..

Ik zocht op google ook naar format.exe, maar het blijkt format.com te zijn. Had ik moeten weten. Misschien dat ik daarom niets vond.
 
Hulp bij installatie virtual pc

Beste mensen,

Is er iemand die mij telefonisch (skype) wil helpen met de installatie van virtual pc. Waar het stokt is dat er op mijn systeem (XP) geen DOS partitie is. Al met al vind ik het niet makkelijk die installatie.

Voor ondersteuning ontvang ik graag een mail (g.romkes@chello.nl).

Groet Gosse Romkes
 
Sorry, ik heb geen skype.

Gaat het om de installatie van microsoft virtual pc zelf of het opzetten van een virtual pc?

Ik geloof niet dat de partitie niet veel uitmaakt, de virtuele hd kun je namelijk ook weer formateren zoals ik eerder gedaan heb.

Gr,
 
Reactie op Virtual PC WIN 98 installatie

Sorry, ik heb geen skype.

Gaat het om de installatie van microsoft virtual pc zelf of het opzetten van een virtual pc?

Ik geloof niet dat de partitie niet veel uitmaakt, de virtuele hd kun je namelijk ook weer formateren zoals ik eerder gedaan heb.

Gr,

Ik heb uitgebreide hulp op afstand gehad maar dat lukte ook niet. Het gaat om het opzetten van een virtual PC. Het lijkt erop dat mijn cd/dvd speler onherkenbaar wordt op het moment dat er bij voorbeeld een WIN 98 installatie gedaan moet worden. Ik wil namelijk op een XP machine een WIN 98 laten draaien. Omdat jij ook zoiets hebt gedaan en het was gelukt geloof ik zou ik jouw virtual harddisk gegevens kunnen gebruiken wellicht. Is dat een optie? Zou je die kunnen mailen of zo. Ik weet niet om hoeveel het gaat en of zoiets dan werkt. Ik hoor graag even.

Gr. Gosse
 
Oei, nou ik zou het geen probleem vinden, maar die virtual hd is 10 gig groot :eek: .

Maar ik denk dat ik doorheb wat er aan de hand is.

Om win98 te installeren moet je de pc (de vpc dus) opstarten in dos. Meestal gebeurd dat met een opstart diskette. Deze opstart diskette moet de functionaliteit bezitten om je cd-rom (of dvd) te 'instaleren' waardoor je hier in dos gebruik van kan maken. Op internet zijn er verschillende te vinden. Ik heb o.a. een handige cd die je hiervoor kunt gebruiken.

Nadat ik dus opgestart was in dos met cdondersteuning moest ik de vhd partitioneren (in mijn geval 1 partitie) met fdisk. Daarna formateren. Hierna kon in win98 instaleren. Omdat je in fdisk toch een bepaalde ruimte moet reserveren heb ik in virtual pc de vhd ingesteld op 'fixed size' maar weet niet zeker of de andere opties, waaronder de optie waarbij de grootte van je vhd langzaam varieerd, ook werkt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Eventueel kan ik misschien het cdtje op een ftp zetten, of naar een postadres sturen. Geen probleem.

Gr,
 
Laatst bewerkt:
Installatie W98 binnen XP met Virtual PC

Ik stel je reactie zeer op prijs want volgens mij sla je de spijker op de kop. Met de Hulp-op-afstand van een collega forumbezoeker mislukte het steeds om rechtsreeks vanaf de edrive W98 te installeren. Het laden van dos om van daaruit W98 te installeren lijkt mij een goede aanpak. Ik ga onder even op je berichtje in.

"Oei, nou ik zou het geen probleem vinden, maar die virtual hd is 10 gig groot"

Je zou misschien ook opnieuw een Virtual PC W98 kunnen aanmaken in een andere directory en deze schone vpc naar mij kunnen sturen. Deze kale vpc is vast veel minder groot. Het is maar de vraag of het met andere hardware instelling van mijn computer werkt. Wel een leuk experiment.

Maar ik denk dat ik doorheb wat er aan de hand is.

Ja, ik denk dat je de oplossing hebt.

Om win98 te installeren moet je de pc (de vpc dus) opstarten in dos. Meestal gebeurd dat met een opstart diskette. Deze opstart diskette moet de functionaliteit bezitten om je cd-rom (of dvd) te 'instaleren' waardoor je hier in dos gebruik van kan maken. Op internet zijn er verschillende te vinden. Ik heb o.a. een handige cd die je hiervoor kunt gebruiken.

Op mijn PC heb ik geen floppy drive maar ik heb op internet een dos vpc gevonden waardoor ik een dosprompt krijg die volgens mij ook de cd/dvd kan aanroepen. Dit zal ik nog eens proberen.

Nadat ik dus opgestart was in dos met cdondersteuning moest ik de vhd partitioneren (in mijn geval 1 partitie) met fdisk. Daarna formateren. Hierna kon in win98 instaleren. Omdat je in fdisk toch een bepaalde ruimte moet reserveren heb ik in virtual pc de vhd ingesteld op 'fixed size' maar weet niet zeker of de andere opties, waaronder de optie waarbij de grootte van je vhd langzaam varieerd, ook werkt.

Deze laatste alinea begrijp ik niet zo goed. Ik ben niet erg ervaren. Wil je eens precies uitleggen hoe je vanaf de aprompt de vhd hebt gepartioneerd en daarna geformateerd. En hoe ging die installatie dan vervolgens? Kun je dan rechtstreeks de W98 installatie doen als je gepartioneerd en geformatteerd hebt door naar de cd/dvd te gaan en daar een setup opdracht te geven?

Hopelijk heb je hier wat aan.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken als ik over je laatste alinea nog wat meer info krijg maar ik maak graag gebruik van je aanbod onder als dat eventueel nog nodig zou zijn.

M.vr.gr. Gosse

Eventueel kan ik misschien het cdtje op een ftp zetten, of naar een postadres sturen. Geen probleem.
Gr,[/QUOTE]
 
Ik zal de laatste allinea wat nader toelichten.. hehe
Mocht het daarna nog niet lukken, laat het even weten, dan maak ik inderdaad wel even een nieuwe installatie.

Wat ik heb gedaan om win98 te instaleren is het volgende:

1. een vpc aangemaakt + een vhd en deze ingesteld op fixed size (10 gig was dat dus).

2. De vpc opgestart met een opstart cdrom met dos en cdrom ondersteuning.

3. Eenmaal in dos aanbeland probeerde ik win98 te instaleren maar deze sloeg keer op keer vast. Ook een format wilde niet werken. Met behulp van fdisk(.com/.exe) heb ik de vhd opnieuw gepartioneerd. De menu's van fdisk spreken voorzich, en er voor gekozen om van de voledige 10 gig een partitie C:\ te maken.

4. Hierna heb ik de partitie geformateerd met format. Gewoon format c: dus, en kiezen voor JA :D. Format.com staat op de win98 instalatie cd. van Fdisk weet ik niet of deze op de win98 of op de opstart cdrom stond. Hier moet wel aan te komen zijn.

5. Na het partioneren en formateren de setup van win98 gedraaid en deze werkte vlekkeloos

Succes!
 
Laatst bewerkt:
W98 draait binnen VPC in XP, maar nog zonder printer

De stappen zoals beschreven in het vorige bericht hebben tot een goede installatie geleid! Hoera. Maar pas op! Het werkt alleen als je een dosversie 7.1 of hoger gebruikt. Anders krijg je W98 niet geinstalleerd.

Mijn laatste vraag/verzoek is "weet iemand hoe je een LPT1 werkend krijgt? Zijn er mensen die daar ook moeite mee hebben gehad.

Elke reactie is welkom.

Groet Gosse Romkes
 
Kun je die bij de opties niet gewoon doorlinken? (properties van je win 98 VM)
 
W98 draait binnen VPC in XP, ALLES DOET HET

Na een keer de gehele computer, dus niet alleen de VPC, te hebben opgestart was LPT1 alsnog beschikbaar. Alles werkt. Dank voor meedenken en meehelpen.

Over en sluiten.

Groet Gosse
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan